• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ta med deg Flyforumet i lomma (OT)

OsloAirports

ScanFlyer Blue
Hender det at du er litt langt unna en pc innemellom, men skulle gjerne ha lest forumet alikevel? Da kan det hende mobilen kan redde deg. Akkurat fått med meg at nettleseren for mobiler, Opera Mini - versjon 4 er sluppet, har selv innstallert denne på mobilen i dag, og lest forumet på mobilen, uten store problemer. Opera Mini gjør det mulig å lese vanlige websider som ikke er konfigurert for mobil (wap). Du behøver ikke være datageni for å installere programmet, og programmet er gratis å laste ned. Du betaler mobiloperatøren din for den datatrafikken du bruker.

Først åpner du nettleseren i mobilen din, -> internett -> gå til -> skriv inn adresse -> der fyller du inn adressen: www.operamini.com og åpner siden. Du får nå spørsmål om du vil laste ned OM versjon 4, bekreft dette og programmet lastes ned og legger seg i mobilen din, antagelig under menyen filbehandling -> alle filer -> programmer.
Når programmet er lastet ned i mobilen, åpner du det, og kommer først til en side med noen bokmerker lagt inn av leverandøren samt et område hvor dine besøk registreres (historikk). Helt øverst på siden finner du en søkemotor, der fyller du inn www.scanair.no og åpner siden. Du vil nå se at hele websiden kommer opp i et miniformat, for at du skal kunne lese dette må du bruke joysticken på mobilen og markere det området du vil forstørre og lese. Velg først ”forum”, det finner du øverst, akkurat som på weben. Du åpner denne og scroller deg til det emne du vil lese. Markøren legger seg greit over headingen til hvert av innleggene, disse blir litt mørkere i fargen når markøren har funnet noe den kan åpne. Du klikker og åpner disse på samme måte som når du sitter ved pcen.
De første gangene du er innom scanair.no eller en annen side, kan markøren virke litt ”lealaus” det er fort gjort å bla forbi dit du har tenkt deg, men det blir bedre når du bare lærer programmet å kjenne. Da jeg hadde kommet meg inn på forumsiden første gang, lagret jeg den som et bokmerke, og nå er det bare å rett inn via denne ved neste besøk. Har ikke testet om det går an å svare på innleggene via mobilen, men blir ikke overrasket hvis det funker.
Da er det bare å ta med seg forumet ut på spotterplass, i sikkerhetskøen, eller lese mens du sitter og venter på at tåka skal lette.

Back