Syk ved hjemreise, hvem kontakter man?

Peppep

ScanFlyer Gold
Jeg er i Phuket nå, og har ligget syk i halvannet døgn. Skal etter planen starte turen hjemover om tre timer, og er litt bedre, så tror jeg skal komme meg avgårde. Men hvis ikke, bør jeg kontakte reisebyrået, forsikringsselskapet eller flyselskapet for å ordne ny billett?

Har sjekket priser for avreise om et par dager, og da koster Y og C ca det samme. Vil forsikringsselskapet (DnB Reise Best) se fornuft og godta C da, eller er policyen økonomi uansett?

Last edited:
Det viktigst er at du kommer deg til lege, for å høre om du er frisk nok
til å fly, visst ikke å kontakt med forsikringselskapet så høre hva dem har å si.

Lege først, lite som godtas uten legeerklæring hos forsikringsselskapene. Om man skal fly så kommer det jo an på hva slags sykdom det er. Magetrøbbel er en no go for min del, det er bokstavelig talt noe drit å fly med det i kroppen. Er det en luftveisinfeksjon så kan det gå bra om den ikke er fryktlig ille. Om det dog er noe litt kraftigere enn en vanlig forkjølelse involvert så ville jeg ha revurdert det også. Jeg har flydd med influensa, dog så var det first class på Lufthansa. Det var "ille" nok, tør ikke tanken på hvordan det hadde vært på økonomi. Dårlig var jeg og da jeg kom hjem så var det lite familieselskap på gang. Måtte bare beklage, at jeg tror senga er det rette stedet for meg akkurat nå. Aldri før har jeg vært så glad for å se den. Ork fra ende til annen å komme seg igjennom Frankfurt etc. Selvfølgelig er det best om du klarer å komme deg hjem, men tenk gjerne på evt smittefare om du har fått noe Norovirus (aka omgangssyke) innabords. Det kan smitte inntil 48 timer også etter symptomfrihet.

Uansett lykke til og kontakt alltid lege først før man ordner forsikring etc.

Sikkert dumt spørsmål, men er man også nødt til å gi flyselskapet beskjed om at man ikke kommer (no show) for unngå gebyr/avgifter utover den tapte billetten? (Gjelder selvsagt bare hvis man ikke har en fleksibel billett).

Trenger ikke gi beskjed, du får ingen bøter eller gebyrer for å ikke møte opp (på returen).

God bedring!

Back