Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Re: DHL 737-400F plane crashes near Vilnius airport

Hva skulle man gjort? Ligger vraket så langt unna at de ikke påvirker innflyvningen så er det jo bare å lande på flyplassen som normalt....

Last edited:

I stedet for å spekulere i hva og hvorfor, spekulerer jeg i hvem, og jeg setter en juleøl på at Putta har en finger med i spillet.

I stedet for å spekulere i hva og hvorfor, spekulerer jeg i hvem, og jeg setter en juleøl på at Putta har en finger med i spillet.

Vil jo ikke spekulere for mye, men må jo innrømme at dette er absolutt første tanken som melder seg....

Den ølen tar jeg gjerne. Har jeg null og niks tro på.
Altfor tidlig å si hva som har skjedd, men ser ut til at de plutselig synker endel raskere. En annen video viser en heftig økning av pitch like før de treffer bakken.
Video

Den ølen tar jeg gjerne. Har jeg null og niks tro på.
Altfor tidlig å si hva som har skjedd, men ser ut til at de plutselig synker endel raskere. En annen video viser en heftig økning av pitch like før de treffer bakken.
Video

Ser noen sammenligner den litt mer Turkish-maskinen på AMS for endel år siden.

Putta? Kan noen forklare nærmere hva det skulle bety?

Edit: Etter å ha lest tråden på Avherald ble jeg litt klokere. Vi snakker om Russland ikke sant?

Last edited:
Twin Otter; said:
Putta? Kan noen forklare nærmere hva det skulle bety?

Edit: Etter å ha lest tråden på Avherald ble jeg litt klokere. Vi snakker om Russland ikke sant?

Tror det er et kjælenavn på Putin

Last edited:

Ifølge Wiki, så virker det som Swiftair er fullt kapable til å drite seg ut med -400 på egenhånd

Er det sannsynlig at det er blitt satt inn feil speed i forholdt til vekt på flyet? På video ser det ut som nesen går bratt opp før flyet detter som en stein.
For meg virker det som det staller

Virker som de kommer inn for lavt og prøver å korrigere i siste liten. Hører motorlyden øker kraftig og ser nesa går opp, så treffer de terrenget.

Tidlig morgen, vært på jobb hele natta...fatigue? (Bare spekulasjoner)

Er det sannsynlig at det er blitt satt inn feil speed i forholdt til vekt på flyet? På video ser det ut som nesen går bratt opp før flyet detter som en stein.
For meg virker det som det staller

Vil tippe pitch'en er en faktor til at flyet detter.

Virker som de kommer inn for lavt og prøver å korrigere i siste liten. Hører motorlyden øker kraftig og ser nesa går opp, så treffer de terrenget.

Tidlig morgen, vært på jobb hele natta...fatigue? (Bare spekulasjoner)

Har de lagt inn feil speed (for liten)får de vel for stor gjennomsynk og prøver å korrigere det. Vet ikke hvordan det er på store fly, men på småfly er løpet fort kjørt med stall i lav høyde.

En annen ting jeg tenkte på, hva hvis det var feil-lastet med tyngdepunkt for langt bak. Hadde det oppført seg slik når hastigheten ble lavere?

En annen ting jeg tenkte på, hva hvis det var feil-lastet med tyngdepunkt for langt bak. Hadde det oppført seg slik når hastigheten ble lavere

Det hadde de vel merket ved t/o og.
Var iallefall det som skjedde på SVG, altfor mye bak i en 737-200 fra BU. Tok av som en rakett

Last edited:
Det hadde de vel merket ved t/o og.
Var iallefall det som skjedde på SVG, altfor mye bak i en 737-200. Tok av som en rakett

Hvilken hendelse er det du refererer til her? Årstall, dato? Kan ikke se at. Swiftair har operert 737-200.

Back