Svenske -600er i Norsk produksjon

SAS har kun ett AOC, som vel administreres av det svenske (?) tilsynet. Alle flyene er under dette AOC'et og det er ingen restriksjoner på bruken.

Så hvorfor omregistrerer de da flyene til norsk register da det ikke er noen ekstra kostnader ved å bruke svensk/dansk registrerte maskiner på norske/svenske innenriksruter?

Høres veldig tungvindt ut da..

Det har kun med kostnader og eierenes preferanser å gjøre. Det har ingen praktisk betydning for driften.

Det har kun med kostnader og eierenes preferanser å gjøre. Det har ingen praktisk betydning for driften.

Har forstått det sånn at det er forskjellig mellom norge og sverige hvor godt beskyttet eiendelene til leasingselskapene er ved en evt konkurs.
Og så var det vel noen skattemessige forskjeller ved sale/leaseback.
Men om det er generelt billigere i ett land skulle en vel tro at alle ble registrert der?

Det er eiernes vurdering ... og det er mange forskjellige eiere av flyene i SAS-flåten. Mulig LN-KGL har en oversikt?

Hadde vi ikke en diskusjon om dette for en stund siden? Om at det å registrere flyene i Norge hadde en stor fordel fordi det var en avgift som var adskillig lavere , enn de to andre skandinaviske landene?

Hadde vi ikke en diskusjon om dette for en stund siden? Om at det å registrere flyene i Norge hadde en stor fordel fordi det var en avgift som var adskillig lavere , enn de to andre skandinaviske landene?

Det er slik jeg har forstått det. Men kan veldig lite om akkurat det.
Dog har jeg fått en full liste med fly transaksjoner mellom basene, med registrering og dato. Kan poste den, må bare klarere at det er greit ovenfor SAS :)

Dog har jeg fått en full liste med fly transaksjoner mellom basene, med registrering og dato. Kan poste den, må bare klarere at det er greit ovenfor SAS :)

Ja gjerne det om du får klarering og go fra SAS for å kunngjøre den :)

Hadde vært fint med en oversikt :)

Grinede lidt, da jeg i sidste uge så SE-DOR have flyvninger ut af CPH til bl.a AAR. Ikke den mest normale ruten for -600'erne. Men også at DAT's MD-87, Titan Airways 737-300 og Malmö Aviation RJ-85 fløy for SAS. Da jeg var i CPH for at spotte de sidste MD-80 flyvninger, nåede jeg at se RJ-85'eren lave 2 landinger og 2 takeoffs. Alle til/fra AAL.

Men det var jo p.g.a at 4-5 CRJ-900 var grounded i nogle dage.

Det er slik jeg har forstått det. Men kan veldig lite om akkurat det.

Har du fått klarering? På forhånd, takk for bryet :D

Registreringer som skal flyttes fra SKS, til SKO er følgende

LN-RPT
LN-RRC
LN-RRD
OY-KKS
SE-DNX
SE-DOR

Så har vi fra SKO til SKS

LN-RCU
LN-RCW
LN-RPF
LN-RPH
LN-RRY
LN-RRZ

Takk for at du tar bryet med å dele :D :up:

Ser at de som går fra Sverige til Norge har 123 seter. Mens de som går motsatt vei har 120! Dermed er alle -600 med 123 seter samlet i Norge....

Last edited:
Når jeg fløy en -600 i går så så jeg noe rart, jeg så på safety card og der sto det "736a" noe jeg aldri har sett før! er dette en svensk maskin? var på SK4175 nov.10

Registreringer som skal flyttes fra SKS, til SKO er følgende

LN-RPT
LN-RRC
LN-RRD
OY-KKS
SE-DNX
SE-DOR

Så har vi fra SKO til SKS

LN-RCU
LN-RCW
LN-RPF
LN-RPH
LN-RRY
LN-RRZ

Og dette byttet ble altså gjort 26.oktober, jfr starten på denne tråden :)

Back