Svalbardtråden

Re: Svalbardtråden

Som tilreisende kan du kjøpe inntil en månedskvote på Nordpolet:
- inntil 2 flasker brennevin (eller inntil 4 flasker sterkvin)
- inntil 0,5 flaske sterkvin (alternativt 1 flaske annenhver måned)
- inntil 24 bokser eller halvflasker øl som ikke inneholder mer enn 4,75 volumprosent alkohol.
(Av årlig kvote kan likevel inntil 24 bokser eller halvflasker inneholde inntil 7 volumprosent alkohol.)
- Svakvin for rimelig forbruk.
Med en flaske forstås inntil en liter alkoholholdig drikk.

Du kan drikke av dette under oppholdet. Det som er igjen og overstiger tollfrikvota fortolles inn i Norge på vnlig maner.

Må jo være lett å omgå dette med flere utskrifter av boarding card/billett. De stempler jo bare.

Må jo være lett å omgå dette med flere utskrifter av boarding card/billett. De stempler jo bare.

Yup var det jeg tenkte også da jeg handla i går. Var mange på Polet, tror jeg kjøpte alkohol for 250 kroner, noe som gjør jo slik til at jeg allerede er godt over norskekvota og mye man kan bli full på.:rolleyes:

For å være sikker; kommer fra LYR via OSL og skal til BGO - i samme billett. Blir baggasjen sendt rett gjennom, eller må vi ta den ut på OSL?

Ser at LYR ikke er på "Domestic Transfer" listen, samtidig er jo LYR Norge på en måte :)

For å være sikker; kommer fra LYR via OSL og skal til BGO - i samme billett. Blir baggasjen sendt rett gjennom, eller må vi ta den ut på OSL?

Ser at LYR ikke er på "Domestic Transfer" listen, samtidig er jo LYR Norge på en måte :)

Hvis du tar direktefly fra LYR til OSL må bagasjen hentes ut på OSL på lik linje med utenlandsfly som ikke inngår i Domestic Transfer. Svalbard er avgiftsfritt og ikke en del av det norske tollområdet.

Noen forslag på utflukter 5 og 6 Juni som ikke koster en nyre?

Jeg synes nå båtturen til Pyramiden var kul - men det koster jo en del da og kan være skikkelig kjipt om det bølger litt utpå fjorden der. Ellers er det vel noen utflukter i nærheten av Longyearbyen som koster litt mindre - men de varer ikke så lenge (bortsett fra fjellturene da) Men ellers synes jeg nå Longyearbyen er trivelig å vandre rundt i, på kveldstid må man bare gå pub til pub der. Det er interessant å se at tettheten av puber er så høy der og de pubene som er der er trivelige også. Rart å gå rundt kl 01 om natta og det er høylys dag! Heldigvis løser hotellene det problemet ved å ha tykke og mørke gardiner på rommene.

Noen forslag på utflukter 5 og 6 Juni som ikke koster en nyre?

Vi har sikret oss bonusreise til LYR helga etter (9-12 juni) og lurer på det samme.
Er en del å velge i her: http://www.visitsvalbard.com/no/Sommer

Vurderer hurtigbåtturene til Pyramiden og/eller Barentsburg, dette er halvdagscruise med guide, så da blir det tid til "sightseeing" i Longyearbyen i tillegg :drink

Hadde vært storveis med båttur til Ny-Ålesund, men disse koster to nyrer og skjorta, og ikke frister det med en hel dag i RIB eller 40 fots cabincruiser heller.

Vi skal bo på Mary Anns polarrigg, det var det eneste som var ledig som ikke kostet et halvt statsbudsjett.

Jeg anbefaler også båttur til Pyramiden. Flott tur over havet, og Pyramiden var interessant å se med egne øyne. Minner meg litt om Pripyat, minus radioaktiv stråling :)

Lenge siden det var liv i denne tråden, men vi fikset bonusbilletter opp til helgen. Fortsat båtttur til Pyramiden som gjelder? Andre ting som anbefales på tur med en 12-åring. Og jeg har ingen nyrer å selge...

Ble ikke noe båttur til Pyramiden i 2017, men gjorde det i 2021, samt Barentsburg. Flott opplevelse.

Nå etter krigen legger ikke båten til land. Kun se på avstand slik jeg har forstått det.

Anbefaler:
Busstur - Longyearbyen i et nøtteskall (med Kurt)
Gruve - Tur inn i gruve 3 som stengte i 1996.
Ribb - Tur med hurtiggående ribb for å se på dyrelivet.

Ble ikke noe båttur til Pyramiden i 2017, men gjorde det i 2021, samt Barentsburg. Flott opplevelse.

Nå etter krigen legger ikke båten til land. Kun se på avstand slik jeg har forstått det.

Anbefaler:
Busstur - Longyearbyen i et nøtteskall (med Kurt)
Gruve - Tur inn i gruve 3 som stengte i 1996.
Ribb - Tur med hurtiggående ribb for å se på dyrelivet.

Takk for tips. Pyramidetur utgår dessverre da det ikke er turer på fredager som er den dagen vi har mulighet.

Naa er det riktignok tyve pluss aar siden jeg var der, men jeg anbefaler ogsaa Gruve 3 fjellet. Vi drog til Barentsburg med baat, men det er jo dessverre ikke mulig aa gaa i land der lenger av kjente aarsaker. En baattur er uansett aa anbefale da naturen er majestetisk. Vi var ogsaa paa en fottur, tror det var Foxfonna. Det finnes masse tips her: https://www.visitsvalbard.com/

Lenge siden det var liv i denne tråden, men vi fikset bonusbilletter opp til helgen. Fortsat båtttur til Pyramiden som gjelder? Andre ting som anbefales på tur med en 12-åring. Og jeg har ingen nyrer å selge...

Nå er vel mye av dette avlyst pga sanksjoenene mot Russland? Eller Barentsburg går det vel ingen turer til tror jeg lenger.

Takk for tips. Pyramidetur utgår dessverre da det ikke er turer på fredager som er den dagen vi har mulighet.

Legg inn et godt ord hos Kings Bay, de har 2
rundturer med Lufttransport til Ny-Ålesund på fredagen.
Hadde vært kult med tr derfra^_^

Vi var der for fire år sidan, og hadde med ein 12åring og ein 15åring. Kan anbefale ein hundesledetur med Greendog.

Back