SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Status
Not open for further replies.
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Pga. foreksempel temperaturendringer passer ikke skinnene da de utvider seg og krymper.
Jernbane = evig vedlikehold.

Uansett så er det en stor forskjell på Norge og resten av Europa.

I Norge bor det ikke mennesker, og det er fullt av fjell og fjorder, det egner seg rett å slett ikke til jernbane i Norge.

Hvor raskere dette faktum går opp for dagens politikere, hvor flere menneskeliv kan vi spare på veiene, da pengepotten til vei og bane er den samme, og våre politikere legger enorme beløp i umulige jernbaneprosjekt, og utsette livsviktige veiprosjekter.

Så jeg savner debatten om vi bør forkaste jernbane, i hvertfall i distriktsnorge.

Interessant. Du velger glatt å overse at det finnes en del flyruter i Norge som er blant topp 10 i Europa når det gjelder trafikk. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Og det i et land hvor du mener det ikke bor folk....:headbang

Det er ingen tvil om at det ville være samfunnsøkonomisk forsvarlig å oppgradere Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen til en standard som takler 300km/t. Dersom man velger en helt ny trasé for alle tre rutene, så ville man kunne benytte seg av den ledige kapasiteten på eksisterende spor til å håndtere mer godstrafikk mye mer effektivt enn det man gjør i dag. Jeg skal ikke gnage ivei med noe miljøregnskap her, men det er ingen tvil om at 40 trailere gjør seg bedre bak et lokomotiv enn hver for seg på en vei.

En av grunnene til at særlig Sørlandsbanen ikke akkurat er et attraktivt alternativ til enten E18 eller SAS, er at linjen går utenom alt som kan tenkes å ha mer en 4 sauer og 23 innbyggere. Dersom man velger å bygge en ny dobbeltsporet trasé her, så bør den følge Vestfoldbanen til Skien, og videre sørover langs kysten for å fange opp kystbyene. Allikevel vil reisetiden være på en slik måte at man ikke gidder å bli kroppsvisitert 2 ganger om dagen dersom man skal reise tur-retur Oslo.

Selvfølgelig bør man også bygge skikkelige veier. Men å forkaste jernbanen på generelt grunnlag fordi man heller vil rulle ut asfalt, det er fullstendig feil fremgangsmåte. Man må kombinere utbyggingen, slik at de to typene med transport kompletterer hverandre, med fly som en god tredjepart.

Hovedpoenget er hvertfall at man må kvitte seg med denne uforståelige vegringen mot å investere i infrastruktur i Norge, enten det nå er dobbeltspor mellom Oslo og Ski, sikkerhetssoner på en eller annen flyplass, eller 4-felts motorvei mellom Oslo og Stavanger. Slike investeringer er å bygge for fremtiden, slik at man sikrer grunnlaget for at Norge også skal fungere etter at oljen er borte.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Forslaget kan være dustete, vanvittig og tullete så mye det vil - det som er verst er at det bygger på en stor regnefeil!!!!

Med kr 100 pr. flytur i innen Sør-Norge blir IKKE kr 2 milliarder i året, snarere en kr 600-700 millioner. SV har gjort den brøleren å summere antall innenlandspassasjerer til flyplasser i Sør-Norge og gange dem kr 100! Alle her vet vi at Avinor teller passasjerene to ganger - ved avgang fra en flyplass og ved ankomst til en annen flyplass - så to terminalpassasjerer = en passasjer som har betalt en billett til et flyselskap. Det var første feil. Andre feil er at en andel av innenlandsavganger og -ankomster i Sør-Norge flys til og fra Nord-Norge, og da er vi ved neste beregningsfeil fra SV.

Nei, jeg synes SVerne bør holde seg til det de kan - være lærere, men for guds skyld få dem vekk fra undervisningen i naturfag. Nå vet vi i hvert fall hvorfor det står så dårlig til med matematikk-kunnskapene til dagens unge.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Pga. foreksempel temperaturendringer passer ikke skinnene da de utvider seg og krymper..
Dette gjelder alle land som har jernbane, ikke noe spesielt norsk fenomen. de klarer det fint både på høyhastighetsbanene i Europa og på de amerikanske jernbanene, som frakter store mengder gods uten en krone i subsidier.

I Norge bor det ikke mennesker, og det er fullt av fjell og fjorder, det egner seg rett å slett ikke til jernbane i Norge..
Så de som tar fly eller bil i Norge eksisterer ikke? :up: Spøk til side, jeg kjenner argumentet om at vi er får og tynt befolket, men det relevante er hvor mye vi reiser - og det gjør vi mye. Fjell og fjorder er ikke noe hindre for høyhastighetsbane; slike linjer krever normalt store investeringer i broer og tunneler uansett. I Norge har vi dessuten fast, fint grunnfjell å bygge i, i motsetning til løse bergarter og løsmasser de må slåss med på kontinentet.

Så jeg savner debatten om vi bør forkaste jernbane, i hvertfall i distriktsnorge.

Det er ikke så mye jernbane igjen å forkaste i distrikstnorge, sidebanene ble i hovedsak nedlagt i 1988. Noe jeg er enig i at var riktig. Oslo-triangelet og de store byene kan knapt kalles distriktsnorge.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

........og på de amerikanske jernbanene, som frakter store mengder gods uten en krone i subsidier.

Ding ding ding .....

Bare Amtrak får 2.6 milliarder i støtte i året ....
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Interessant. Du velger glatt å overse at det finnes en del flyruter i Norge som er blant topp 10 i Europa når det gjelder trafikk. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Og det i et land hvor du mener det ikke bor folk....:headbang

Det er ingen tvil om at det ville være samfunnsøkonomisk forsvarlig å oppgradere Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen til en standard som takler 300km/t. Dersom man velger en helt ny trasé for alle tre rutene, så ville man kunne benytte seg av den ledige kapasiteten på eksisterende spor til å håndtere mer godstrafikk mye mer effektivt enn det man gjør i dag. Jeg skal ikke gnage ivei med noe miljøregnskap her, men det er ingen tvil om at 40 trailere gjør seg bedre bak et lokomotiv enn hver for seg på en vei.

En av grunnene til at særlig Sørlandsbanen ikke akkurat er et attraktivt alternativ til enten E18 eller SAS, er at linjen går utenom alt som kan tenkes å ha mer en 4 sauer og 23 innbyggere. Dersom man velger å bygge en ny dobbeltsporet trasé her, så bør den følge Vestfoldbanen til Skien, og videre sørover langs kysten for å fange opp kystbyene. Allikevel vil reisetiden være på en slik måte at man ikke gidder å bli kroppsvisitert 2 ganger om dagen dersom man skal reise tur-retur Oslo.

Selvfølgelig bør man også bygge skikkelige veier. Men å forkaste jernbanen på generelt grunnlag fordi man heller vil rulle ut asfalt, det er fullstendig feil fremgangsmåte. Man må kombinere utbyggingen, slik at de to typene med transport kompletterer hverandre, med fly som en god tredjepart.

Hovedpoenget er hvertfall at man må kvitte seg med denne uforståelige vegringen mot å investere i infrastruktur i Norge, enten det nå er dobbeltspor mellom Oslo og Ski, sikkerhetssoner på en eller annen flyplass, eller 4-felts motorvei mellom Oslo og Stavanger. Slike investeringer er å bygge for fremtiden, slik at man sikrer grunnlaget for at Norge også skal fungere etter at oljen er borte.

Vet ikke om du har fulgt med på TV i kveld, men bare etterslepet på vedlikehold i Norge er på over 1000 milliarder kr.

Det grunnleggende problemet er at det i prinsippet ikke er mange nok mennesker til både fly, tog, og vei i Norge. Og siden vi må ha vei, sykebilene må vel frem ?
Så må vi faktisk forkaste noe.
Vist ikke ender vi opp med "stykkevis og delt",
Med andre ord, litt av alt, men alt som forfaller, og lav kvalitet på alt.
Så hvorfor ikke heller satse fullt og helt på en ting, så har vi i hvertfall en ting som funker.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Vet ikke om du har fulgt med på TV i kveld, men bare etterslepet på vedlikehold i Norge er på over 1000 milliarder kr.

Det grunnleggende problemet er at det i prinsippet ikke er mange nok mennesker til både fly, tog, og vei i Norge. Og siden vi må ha vei, sykebilene må vel frem ?
Så må vi faktisk forkaste noe.
Vist ikke ender vi opp med "stykkevis og delt",
Med andre ord, litt av alt, men alt som forfaller, og lav kvalitet på alt.
Så hvorfor ikke heller satse fullt og helt på en ting, så har vi i hvertfall en ting som funker.

Jeg er ikke enig i at det grunnleggende problemet her er antall mennesker som bor i Norge. Det er mer at man velger å opprettholde distriktene i deres nåværende form, og da må man rett og slett betale for dette. Dersom man velger å redusere de direkte subsidiene til distriktene, så vil man også kunne gjøre mer i sentrale strøk, der folk bor. Det betyr nok i ytterste konsekvens at store deler av Nord-Norge vil bli folketomt, i tillegg til deler av Vestlandet, men jeg mener at det kanskje er veien å gå for å kunne få visse ting på plass.

Ta jernbanen rundt Oslo. Dersom 2% av bilistene bytter til tog i morgen, så bryter lokaltogtrafikken sammen. Dersom 2% av togpassasjerene velger bil i stedet, så blir det enda mer kaos på veiene. Dette viser hvordan man er avhengig av flere transportformer for å fordele belastningen, og at man faktisk ikke kan velge bort det ene eller det andre, slik du mener vi glatt bør gjøre.

Hovedutfordringen i forhold til å unngå "stykkevis og delt" er å komme seg brot ifra årlige bevilgninger på budsjettene, og heller gå over til prosjektfinansiering. Dersom man legger hele summen på bordet på en veistrekning, så vil dette bli mye billigere enn det måten det gjøres på nå, ved at man deler opp beløpet over flere år. Da kunne man ha brukt de innsparte midlene til å gjøre noe med etterslepet, og gi rom for mer løpende vedlikelhold.

Det virker som om mantraen til en del mennesker i Finansdepartementet er at man skal snøre igjen sekken så got det lar seg gjøre, trekke luen godt nedover ørene og satse på at det ordner seg. Og samtidig formane til finansministeren om å kutte budsjettene med 10% hvert år. Det går desverre ikke.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Ding ding ding .....

Bare Amtrak får 2.6 milliarder i støtte i året ....


Ja, Amtrak har fått litt mer nå i det siste, men hverken Reagan eller Bush jr fikk seg til å legge ned selskapet, til tross for at de gjerne ville.

Men gods på amerikanske jernbaner er en helt annen historie. Når Warren Buffett for ikke så lenge siden kjøpte det store godstogselskapet Burlington Northern Santa Fe (BNFS) var ikke det for å få noe artige toggreier i porteføljen, men for å tjene masse penger.

Det er for øvrig en evig debatt i USA om hvor samferdselssubsidiene går og hvem som får minst og mest, Amtrak, fly- og havnesikkerheten eller motorveiene. Noen regner i konkrete penger, noen i antall biler/passasjerer og noen i personkilometer og alle har de gunstigste regnestykkene for den bransjen de selv representerer.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Det er for øvrig en evig debatt i USA om hvor samferdselssubsidiene går og hvem som får minst og mest, Amtrak, fly- og havnesikkerheten eller motorveiene. Noen regner i konkrete penger, noen i antall biler/passasjerer og noen i personkilometer og alle har de gunstigste regnestykkene for den bransjen de selv representerer.

Minner litt om debatten i et lite land vi kjenner, gjør det ikke? :p
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Ding ding ding .....

Bare Amtrak får 2.6 milliarder i støtte i året ....

Har fått med meg at Amtrak fungerer like godt som mye annet statsdrevet gjerne gjør (ganske paradoksalt at Denver, som jeg besøkte i 2008 hadde TO togavganger i døgnet - en i hver retning mot Chicago og LA), men de private jernbaneselskapene som også eier mye av infrastrukturen er private og driver for profitt.
 
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge

Har fått med meg at Amtrak fungerer like godt som mye annet statsdrevet gjerne gjør (ganske paradoksalt at Denver, som jeg besøkte i 2008 hadde TO togavganger i døgnet - en i hver retning mot Chicago og LA), men de private jernbaneselskapene som også eier mye av infrastrukturen er private og driver for profitt.

Og det er vel her kjernen i Amtrak's problem ligger, de eier stort sett kun lok og vogner, og må betale leie til UP, BNSF, CSX og NS når de kjører på deres spor. Dessuten har det vært nok av episoder hvor dispatcherne (toglederne) til de respektive godsselskapene har prioritert godstog fra eget selskap foran passasjertrafikk på samme sporene.

Men passasjertrafikken i USA er i fremgang, mye grunnet høye drivstoffpriser. Allikevel er det nok et stykke frem til at det hele lønner seg ordentlig, togreiser i USA er dyre...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top