• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vurderer priskutt på flyreiser i Sør-Norge

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Vurderer priskutt på flyreiser i Sør-Norge

Staten kuttet prisene i nord for å gjøre kostnadsnivået litt lavere, og for at fly skulle bli mer tilgjengelig for folk flest og næringslivet. Nå kan det bli priskutt også på ruter i sør.

Dagbladet.no

Torsdag 27.09.2007, 09:35
oppdatert 09:39

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kutte prisene på flyreiser på kortbanenettet i Sør-Norge.

Navarsetes utspill kommer etter at staten i vår kuttet prisene med 20 prosent på kortbanenettet i Finnmark og Nord-Troms. Widerøe har siden 1. april fått mellom 10 og 20 prosent flere passasjerer på disse rutene i forhold til samme periode i fjor, skriver Nationen.

I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet ber Widerøe om at staten følger opp også for Sør-Norge når nye anbud skal utlyses for 16 ruteområder første halvår neste år.

- Jeg vil ikke utelukke at det skjer. Widerøes positive utvikling i Finnmark og Nord-Troms var ukjent for meg. Dette er interessante tall som vi definitivt skal se nærmere på. Vi skal ha en konkret vurdering av prisnivået på de øvrige regionale flyrutene, sier Navarsete.

Konsesjonsrutene er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomme, men blir trafikkert fordi staten går inn med subsidier.

Navarsete sier staten kuttet prisene i nord for å gjøre kostnadsnivået litt lavere, og for at fly skulle bli mer tilgjengelig for folk flest og næringslivet.

- At dette ser ut til å ha fungert, synes jeg er positivt, selv om det selvsagt er et miljømessig dilemma når vi snakker om vekst i lufttrafikken. Men i Nord-Norge er konkurrenten bil og ikke tog. Det finnes ikke noe reelt alternativ til de regionale flyrutene, og det totale klimaregnskapet er antakelig positivt, sier hun. (NTB)
 
Back
Top