Sunclass Airlines - Statustråd

Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Hei! Jeg er helt ny på forumet, så jeg beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål. Uansett, de aller fleste A321 fra DK er vel relativt nye, utenom wingtip-fencede VKC/VKD, de er vel nok så gamle. Er det sånn at OY-TXX flåten også skal byttes ut relativt kjapt, til tross for at de er under 10 år gamle?
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Hei! Jeg er helt ny på forumet, så jeg beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål. Uansett, de aller fleste A321 fra DK er vel relativt nye, utenom wingtip-fencede VKC/VKD, de er vel nok så gamle. Er det sånn at OY-TXX flåten også skal byttes ut relativt kjapt, til tross for at de er under 10 år gamle?

Slik jeg tolker utspillene fra SunClass så skal hele flåten være fornyet innen 2030, så "relativt kjapt" er nok ikke planen

Alle flyene deres er dessuten leased så på et eller annet tidspunkt vil de jo returneres til eier. Ren spekulasjon fra min side, da jeg ikke kjenner til leasingavtalene deres, men i 2026 er mesteparten av A321 flåten deres 12 år gamle, og det er ikke en helt uvanlig leasingperiode.

Velkommen til forumet forresten :)
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Jeg var på tur til Side i Tyrkia med Ving ganske nylig. Flyturen med Sunclass var opprinnelig satt opp med Airbus A330-300, men det ble byttet til A330-900neo begge veier, det ble oppgitt teknisk som årsak.

Turen nedover var DK802 den 16.09.2023 som var satt opp med en A330-300 med oppsatt avgangstid 17:20 og ankomst kl 22:20. Det ble tidlig meldt om en forsinkelse grunnet materiellbytte til en A330-900neo, den hadde fra før av vært på en tur frem og tilbake mellom Palma og Stockholm, for så å bli ferjet til Oslo for å flys til Antalya. Etter en supertreg boarding kom vi oss av gårde 19:42. Fløy inn noe av forsinkelsen, men landet likevel 00:24, mer enn to timer forsinket. Det er rett rundt 3000 km ned dit, så da ble det ikke noen kompensasjon.

Det samme hendte på hjemturen. Oppsatt rutetid var avgang kl 23:50, med landing kl 02:50. Vi ble over tre timer forsinket ut fra Antalya, faktisk avgang ble kl 02:55, rett over tre timer forsinket, vi landet kl 05:34, så en drøy halvtime ble flydd inn der, akkurat nok til at det ikke ville holdt til noen kompensasjon. Boarding var ganske effektivt der nede, de brukte begge broene og fikk folk på plass ganske fort i motsetning til på OSL der de bare lot være å bruke den ene broen som bare stod ubrukt.

Både tur/retur ble med OY-VKO. Det så jeg før avgang på flightradar, gikk da inn på SeatGuru for å se kart, men fant ikke noe på A330-900neo hos Sunclass. Så jeg søkte litt rundt og fant den på Airfleets, der stod den med konfigurasjonen W:88 Y:289. Noe jeg tolket som at den hadde en premium-kabin der foran, noe jeg også husker fra Sunclass sine A330-200 som jeg fløy til Kapp Verde med i november i fjor.

Vi var plassert på rad 4, dermed øynet jeg håpet om at et lite materiellbytte hadde gitt meg bedre plass. Men den gang ei, her var det så tett Y som det gikk an å få det, tror ikke det hadde vært mulig å skvise inn flere seter i den. Klarte såvidt å klemme inn knyttneven mellom kneet og seteryggen foran, men klarte ikke å stå oppreist foran setet uten "kongsbergknekk" i knærne. Det var svært ukomfortabelt trangt i den maskinen, var stillegående og fin, men alt for trangt, selv på en så kort tur som tur/retur Antalya.

Bytter de konfigurasjon etter sesong? Det vil si at de installerer premium-kabinen for vintersesongen når de skal fly den maskinen langt, som til Aruba og Thailand etc. så setter de inn en trang økonomi-seksjon foran der for sommersesongen i middelhavsområdet?
 

Attachments

  • IMG_4510.jpg
    IMG_4510.jpg
    125.9 KB · Views: 1,833
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Både tur/retur ble med OY-VKO. Det så jeg før avgang på flightradar, gikk da inn på SeatGuru for å se kart, men fant ikke noe på A330-900neo hos Sunclass. Så jeg søkte litt rundt og fant den på Airfleets, der stod den med konfigurasjonen W:88 Y:289. Noe jeg tolket som at den hadde en premium-kabin der foran, noe jeg også husker fra Sunclass sine A330-200 som jeg fløy til Kapp Verde med i november i fjor.

Bytter de konfigurasjon etter sesong? Det vil si at de installerer premium-kabinen for vintersesongen når de skal fly den maskinen langt, som til Aruba og Thailand etc. så setter de inn en trang økonomi-seksjon foran der for sommersesongen i middelhavsområdet?

Ja, DK bruker å bytte konfigurasjon ut fra sesong på A330. - Noe Airfleets ikke reflekterer.
Akkurat i disse dager holder de på å oppdatere nettsidene sine, så burde være oppdatert i morgen ettermiddag: https://inflightshop.sunclassairlines.dk/
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Kan det være at MOW blander kortene litt og tenker på VKG? Den står jo i Istanbul.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Hvis jeg ikke hørte feil er den på ISL for (planlagt) vedlikehold.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

OY-VKC er nå i morgentimene ute på testflyvning. Forberedelse til retur/utfasing, gitt at nye OY-VKA er operativ fra og med i dag?
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Skal ut å fly med VKF om noen uker, men husker ikke om det er usb uttak i setene?

Noen som vet?
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Skal ut å fly med VKF om noen uker, men husker ikke om det er usb uttak i setene?

Noen som vet?


Var ikke USB på VKF sist jeg var om bord. De nye 330-900 har USB A og C


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Har alltid lurt på følgende: f. eks i kveld fra Stockholm gikk det en tomflyvning med VKO til Oslo (landet kl. 19.08 på OSL) Er det de samme pilotene som flyr Oslo- Phuket igjen senere i kveld da? Avgangstid her er kl. 22.45.

Ser det samme ofte- posisjonsflyvninger gjøres jo daglig. Ofte blir flyene flyttet også midt på natten - kommer det nye piloter på for dette, eller er det piloter som allerede er på jobb? Samme i går med VKF - kom fra Tenerife til OSL, litt senere på kvelden gikk den tom til Billund.
 
Back
Top