• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DK Sunclass Airlines - Statustråd

Re: SunClass Airlines - Statustråd

Om DK vill skaffa nya longhaul maskiner för att ersätta nuvarande snart 20 år gamla A330 flotta inom några år..gissar jag att nya A330-900NEO borde passa bra.
A339 bör klara HKT-ARN/CPH/OSL non-stop med +400 pax.

Kunne ikke A350-900 vært en bra kandidat. French Bee har jo 3 slike i flåten med plass til 411 passasjerer og flyr blant annet fra Orly til San Fransisco med den som i følge GCmap er like langt som HKT til Skandinavia.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Kunne ikke A350-900 vært en bra kandidat. French Bee har jo 3 slike i flåten med plass til 411 passasjerer og flyr blant annet fra Orly til San Fransisco med den som i følge GCmap er like langt som HKT til Skandinavia.



Det er for «for mye» fly og ikke sikkert Thomas Cook trenger kapasiteten, da spesielt på rekkevidden.

Ved valg av A330-900 ser jeg heller ikke noen grunn til å endre konfigurasjonen noe særlig fra dagens, slik at man kanskje slipper +400 seter.

Kanskje de også kan komme seg bort fra den gamle Thomas Cook standarden og dermed innføre premium economy på flere flighter og ikke bare longhaul (om vinteren)
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Om DK vill skaffa nya longhaul maskiner för att ersätta nuvarande snart 20 år gamla A330 flotta inom några år..gissar jag att nya A330-900NEO borde passa bra.
A339 bör klara HKT-ARN/CPH/OSL non-stop med +400 pax.



Helt enig. Denne virker for meg som den perfekte allround-maskinen og ideell for Sunclass.




Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hva med 787-9?

Både B787/A330/A350 kunne fløyet DK sine pax, om de passer til deres OPS er en annen ting.

Men nå begynner det å bli OT, dette er en statustråd.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hvis Stordalen tar en telefon til Karlsen, så kanskje de får noen lett brukte 787 til "riktig pris", ferdig konfigurert med SunClass i front.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hvis Stordalen tar en telefon til Karlsen, så kanskje de får noen lett brukte 787 til "riktig pris", ferdig konfigurert med SunClass i front.



Håper inderlig ikke det. SunClass sine A330 er relativt komfortable i lengde og bredde i economy. Det kan ikke helt sies om Norwegian sine 787
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

OY-VKG står med teknisk, Wamos Air med en A332 og GetJet Airlines med en A319 tar TRD-LPA-TRD i dag..
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

OY-TCI på vei "tilbake" til Sunclass etter 2 måneders lagring på LFBF

Airbus A321 -211 6468 OY-TCI Sunclass Airlines delivery 29nov19 LFBF-CPH
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

OY-VKG står med teknisk, Wamos Air med en A332 og GetJet Airlines med en A319 tar TRD-LPA-TRD i dag..
——
Stemmer.
To «nye» A332’ere kommer til Sunclass nå. G-TCXB og G-TCXC er ex. Thomas Cook-maskiner, uten lower deck lavatory og med config 319 seter.
Videre er en gammel kjenning, OY-TCI (A321) på vei tilbake.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

To «nye» A332’ere kommer til Sunclass nå. G-TCXB og G-TCXC er ex. Thomas Cook-maskiner, uten lower deck lavatory og med config 319 seter.

2008 modeller ser jeg, eiet av ACG og ex-Avianca i sin tid

Men er dette for erstatting, ekspansjon eller for å gjøre opplegget mer robust, etterhvert som et par av flyene bare har såvidt bedre regularitet enn Norwegian sine 787 maskiner....
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

2008 modeller ser jeg, eiet av ACG og ex-Avianca i sin tid

Men er dette for erstatting, ekspansjon eller for å gjøre opplegget mer robust, etterhvert som et par av flyene bare har såvidt bedre regularitet enn Norwegian sine 787 maskiner....

——
Dette er mest for å kunne kjøre vinterprogrammet fornuftig. Ekspansjon eller erstatning? En mellomting muligens.
Nå vil jeg tillegge at mens de snart 20 år gamle A330’ene har vært noen riktige money-makers opp gjennom alle år, kan man vel knapt si det samme om de nesten nye 787’ene til Norwegian. Nå begynner alderen å merkes. Men de er seiglivede. De kommer nok til å være blant oss en stund til.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

——
Dette er mest for å kunne kjøre vinterprogrammet fornuftig.

Er disse satt opp på noen faste slynger eller ruter? Tidligere vinterprogram har vel bare benyttet seg av 1 eller 2 (?) A330-200 maskiner?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Ser uansett OY-VKH fortsatt er stuck i MAN. Så er denne ute, og derfor trengs flere fly?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Ser uansett OY-VKH fortsatt er stuck i MAN. Så er denne ute, og derfor trengs flere fly?

——
Ja, det brenner et blått lys for gamle VKH i MAN. Utfallet er ikke gitt, men det er ikke utført arbeid på den siden konkursen 23.9.
Om de to engelske kommer på OY-registrering, tviler jeg på. De kommer for å hjelpe vinterprogrammet, der man nå har 3 A330-200 og 2 A330-300. I tillegg kommer 8 A321.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

G-TCXB er i dag satt opp til å fly DK2502 for Sunclass Airlines, men er litt usikker på om den rekker å bli klar - står fortsatt på Newquay/Cornwall. Flyvningene er enn så lenge 5 timer forsinket.

Ellers ser det ut som Evelop kommer til helgen å operere noen flyvninger med Airbus A330-300.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

G-TCXB er i dag satt opp til å fly DK2502 for Sunclass Airlines, men er litt usikker på om den rekker å bli klar - står fortsatt på Newquay/Cornwall. Flyvningene er enn så lenge 5 timer forsinket.

Er den da overført til SunClass sitt AOC, og vil det få ny registrering?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Fra neste uke er både G-TCXB og G-TCXC regnet med i programmet da Sunclass Airlines øker flyvningene til Karibien og Asia.
Men begge ser ut til å stå godt plantet på bakken på NQY, så vil to at Evelop Airlines og Privilege Style får fortsette et par dager til...
 
Back
Top