Stygg hendelse på OSL!

Re: Stygg hendelse på OSL!

Hvor enkel saken er har vel hverken du eller jeg grunnlag for å si.
Saken må jo uansett inn i rettsapparatet, og havner i køen for saker som skal opp for retten.
I en ideell verden hadde saken kommer opp umiddelbart, men sånn er det ikke.

Eg vet ikke om SAS og Norwegian har det slik som Southwest har som eg har sett på TVprogrammet "airlines" Der blir fulle og ustabile passasjer merket allrede fra innsjekkingskranken, og passasjeren blir tilsnakket og spurt ut om alkoholforbruk og antall glass og eventuelt må ta neste fly eller dagen etter... flyplassvakt får også vite og passe på at pasasjeren holder unna alkohol på flyplassens områd før avgangen.

Denne saken som er snakket om her i den tråden har eg inntrykk at den fulle passasjeren har Norwegian ikke merket til helt rett før ombordstigning.
Kanskje det ikke hadde skjedd noe vold hvis Norwegians ansatte på flyplassen hadde merket til han tidligere før avgang.

( eg tar forbehold om feilaktige info)

Han kan jo ha drukket seg full etter innsjekking. Det er nok av muligheter til det på OSL.

hmm joda.. men synes da at det burde finnes vektere rund terminalområdet der barene er.

Det finnes jo ikke noe vektere ved barene på flyplassene, kun bare i bysentrum....

Men det er vel sikkerhetsvakter som personalet som jobber i barene kan tilkalle dersom de ser at en person begynner å bråke.
Ellers gjelder vel samme reglene der om at det ikke er lov å skjenke berusede personer.
Dessverre er det noen ganger vanskelig å se på en person om han er full eller ikke før han begynner å lage bråk, og da er det litt sent.

Forferdelig sak! Føler med den ansatte og kollegene hans her. Bra at han nå er ute av sykehuset igjen. Håper han kommer seg på jobb igjen snart!

Jeg er i samfunnsdebatt-humør i dag: "Fare for bevisforspillelse" eller ei: Har man utvist særdeles voldelig adferd, bør man sitte innelåst til saken kommer opp. Det som må veie tyngst er hensynet til alle andre mennesker slike brutalle neanderthalere kan gi seg på.

Er det noe jeg innbiller meg - eller har vi blitt mer redde for å si fra i dagens samfunn? Man vet jo aldri hva slags galning man har foran seg. Jeg synes jeg oftere enn før ser eksempler på hensynsløse bøller som får ture fram, av redsel for hva de kan finne på om man setter seg opp mot dem. Det er trist hvis dette fører til at vanlige mennesker ikke kan gjøre jobben sin uten redsel for alvorlige konsekvenser. Her tenker jeg f.eks på en artikkel jeg leste om at bussjåfører skal la passasjerer reise gratis hvis de nekter å betale - av redsel for hva de kan finne på om man insisterer.

Jeg er i samfunnsdebatt-humør i dag: "Fare for bevisforspillelse" eller ei: Har man utvist særdeles voldelig adferd, bør man sitte innelåst til saken kommer opp. Det som må veie tyngst er hensynet til alle andre mennesker slike brutalle neanderthalere kan gi seg på.

Da må lovene forandres, og jeg tviler heldigvis på at noe sånt ville fått flertall på stortinget.
skulle noe slikt gjennomføres måtte vi også ha bygget massevis av nye fengsler som kunne ta imot personer mens de ventet på å få opp saken sin.
Det hadde jo også vært i strid med menneskerettighetene.
Det finnes jo allerede mulighet til å sette personer i varetket, men da må selvsagt gjentaglsesfaren være stor.
Man kan ikke sette folk i varetekt dersom det ikke er grunnlag for det.
Listen for å sette folk i varetekt er vel ganske høy her i landet, og godt er det.

Last edited:

Men det er vel sikkerhetsvakter som personalet som jobber i barene kan tilkalle dersom de ser at en person begynner å bråke.
Ellers gjelder vel samme reglene der om at det ikke er lov å skjenke berusede personer.
Dessverre er det noen ganger vanskelig å se på en person om han er full eller ikke før han begynner å lage bråk, og da er det litt sent.

Hvordan skal man kunne vite at en som sitter fredelig og drikker skal bli voldelig i gaten? Og hvilke forutsetninger har en vekterspirrevipp til å se dette? nei, dette er tøys - da kan vi like godt ansette en vaktmann til å passe på hver borger .. :rolleyes:

Hvordan skal man kunne vite at en som sitter fredelig og drikker skal bli voldelig i gaten?
Det er jo det jeg sier. I mitt forrige innlegg sier jeg jo at det ofte kan være vanskelig å se. Som et svar på B767 sitt innlegg der han antydet at innsjekkingspersonalet kunne hjelpe til med å luke ut fulle folk.
Men i de tilfellene der man KAN se det, finnes det vel sikkerhetspersonale som kan tilkalles, håper jeg.

At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt. Noe som også er interessant er at folk flest roper på høyere straffer, mens når de får prøve seg selv i praksis som meddommere i straffesaker, så er det den eller de juridiske dommerne (som alltid er i mindretall) som vil ha strengest straff. Det er også riktig som andre her at strenge straffer ikke nødvendigvis fører til mindre krim. All forskning viser at jo lengre straffer og tøffere soningsforhold, desto større er faren for tilbakefall, altså gjentakelse.

Det er forresten ingenting som tyder på at det er mer vold eller annen krim nå enn før. Men det virker som om angsten er større...

At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt. Noe som også er interessant er at folk flest roper på høyere straffer, mens når de får prøve seg selv i praksis som meddommere i straffesaker, så er det den eller de juridiske dommerne (som alltid er i mindretall) som vil ha strengest straff. Det er også riktig som andre her at strenge straffer ikke nødvendigvis fører til mindre krim. All forskning viser at jo lengre straffer og tøffere soningsforhold, desto større er faren for tilbakefall, altså gjentakelse.

Ja, alle som har arbeidet med eller studert juss kjenner den situasjonen.

Fagdommer blir nedstemt av to meddommere. Det er en klassiker. Det er jævlig lett å synse fra sofaen, men når det kommer til den stykket og man blir presentert med den fulle og hele saken, viser erfaring at det er legmenn som er "snillest".

Ja, alle som har arbeidet med eller studert juss kjenner den situasjonen.

Fagdommer blir nedstemt av to meddommere. Det er en klassiker. Det er jævlig lett å synse fra sofaen, men når det kommer til den stykket og man blir presentert med den fulle og hele saken, viser erfaring at det er legmenn som er "snillest".

Har vært meddommer i alt for mange år og har vært i en haug av saker, og det dere skriver kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Men dere har kanskje statistikk som underbygger det dere sier. Men før jeg ser det kaller jeg det en "urban myth".

At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt

Hvor er kilden på at kriminaliteten per innbygger er minst i hele verden?

SAMT - hva er kriteriene for statistikken? Tar man til hensyn hva slags politiske forhold det er i landene som sammenliknes? Hva slags utdanning/opplysningsopplegg det er i landene? Hvor stor ut og innvandring det er - og dertil hvilke folkegrupper som utgjør både landets originale innbyggere samt innvandringsgruppene? Alt dette kan i min verden ha mye å si for hvor mye kriminalitet som faktisk utføres - og gjøre "kriminalitet per innbygger" til et skjevt sammenlikningsgrunnlag.

Det er og blir forskjell på geografiske områder, kulturer etc. Hva man kan forvente et sted er jo noe helt annet på andre siden av jorda....

Ja, Singapore har et godt rettssystem med svært lite kriminalitet, noe som trolig skyldes strenge straffer og rask reaksjon fra politi/rettsvesen. Det er trygt å gå i gatene der.

Her er Amnesty International sin korte oppsummering av rettssituasjonen i Singapore:

Laws were tightened to limit freedom of expression and assembly, and used to intimidate and punish increasingly outspoken critics and opposition activists. Information about the application of the death penalty was very limited. Criminal offenders were sentenced to caning.

Fra årsrapporten. Høres jo ut som noe av et drømmesamfunn, eller noe.

Ellers ser jeg mange rope på økt bruk av varetekt. Slik fengsling uten dom er jo noe av det Norge oftest kritiseres for i menneskerettssammenheng.

Med andre ord, fengsling uten at man er dømt for noe.

Fryktelig synd at sånne ting må skje. Ser på boarding.no at han er siktet for grov legemsbeskadigelse. Da er betinget dom uten av bildet ihvertfall. Og det er vel ikke mye tvil i skylds spørsmålet i en sak som dette. Han burde blitt bannlyst fra alle flyplasser i norge på livstid. Man kan ikke ha sånne folk ombord i fly..

jeg håper bra at koleagen min som ble utsatt for dette ikke får varige mèn. Min fulle støtte til han.

hmm joda.. men synes da at det burde finnes vektere rund terminalområdet der barene er.

Det finnes jo ikke noe vektere ved barene på flyplassene, kun bare i bysentrum....

Halllooooo. Har du vært på flyplass noen gang?? Mener du det skal gå "luktepoliti" rundt og passe på? Flyselskapene vet nok å merke seg de som er beruset/dopet når de står ved en skranke etc., men det som skjer inne i avgangsområdet er det vanskelig å holde styr på, mange er også flinke til å skjule sin beruselse inntil det "bikker over"... Idioter kan man aldri sikre seg mot. Ønsker alt godt til han som ble utsatt for overgrepet.

Back