Stygg hendelse på OSL!

Re: Stygg hendelse på OSL!

Triste nyheter dette her. Synd at noen personer kan gå så langt i sin frustrasjon og fylletåke. Håper inderlig at gjerningsmannen får en passende straff og at han må ta buss og tog en god stund framover.

Godt at det ser ut til å gå godt med voldsofferet.

Trist sak! Har selv blitt truet med på livet av en illsint marrokaner en gang. Og det kun fordi jeg hadde snakket med hans kone...

Håper denne mannen blir bannlyst både hos Norwegian og andre flyselskap.
Og håper han får en solid straff, men tror vel neppe det vil skje.

Jeg er ikke politisk korrekt akkurat på det området. Ønsker meg et samfunn tilsvarende det man har i Singapore, hvor det er så alvorlige konsekvenser om man gjør noe galt, at man rett og slett ikke gjør noe galt. Og da er det bare å oppføre seg, så går alt bra for alle.

Ja, Singapore har et godt rettssystem med svært lite kriminalitet, noe som trolig skyldes strenge straffer og rask reaksjon fra politi/rettsvesen. Det er trygt å gå i gatene der. Kun i Norge det lønner seg å være kriminell. Håper det går bra med offeret i denne saken.

w

Etter en såpass alvorlig voldsepisode mener jeg nok at en natt i varetekt (vedkommende var jo også beruset) burde vært passende. Ellers skulle det ikke være noen grunn til å holde vedkommende. Det er relativt sett lite kriminalitet også i Norge, og noe singaporsk kadaverdisiplin tror jeg er svært lite egnet for frie og selvgående mennesker. Det er da langt bedre at folk oppfører seg fordi de selv har nytte og glede av det, enn om de oppfører seg fordi de er redde for å bli straffet.

Norge har et mye mer fornuftig og rettferdig rettsystem enn Singapore.
Ellers synes jeg det er greit å ha et system der straffeutmålingen ikke styres av følelser, men av rettferdighetsprinsippet og at straffen skal være målrettet.

, men man kan jo sp;rre seg , rettferdig for hvem , og hvor skal lista ligge ?

Hvor lista ligger har vi lover til å fortelle oss, og dommere til å dømme utifra.

Og vi får de lovene vi ønsker utifra hvilke politikere vi velger.... sa noen snillisme ?

Jeg er ikke politisk korrekt akkurat på det området. Ønsker meg et samfunn tilsvarende det man har i Singapore, hvor det er så alvorlige konsekvenser om man gjør noe galt, at man rett og slett ikke gjør noe galt. Og da er det bare å oppføre seg, så går alt bra for alle.

Kriminologi og strafferettsforskning er spennende felt.

Normalt snakker man om den allmennpreventive og individualpreventive effekten av straff. Det er forsket en god del på korrelasjonen mellom strengere straffer og den preventive effekten av straff. Det er IKKE slik at strengere straffer automatisk sikrer mot lovbrudd, det finnes uttallige forsøk, både teoretiske og praktiske, som viser det motsatte.

Ja, det er deilig å gripe etter ideen om at alt man behøver er å straffe noe infernalsk for slik å fjerne kriminalitet. Hadde det bare virket slik...

Og vi får de lovene vi ønsker utifra hvilke politikere vi velger.... sa noen snillisme ?

Noen mener nok at å få kappet av hånden om man nasker er rettferdig, eller at dødsstraff er fornuftig.
Det er delte meninger om hva som er rettferdig straff.

Jeg tror ikke på at strenge straffer fører til mindre kriminalitet, eller at kummerlige fengselsforhold får de straffedømte til å avstå fra å begå nye kriminelle handlinger når de kommer ut. Så kan man jo også spørre seg hva som bør være formålet med straff, å tilfredsstille et hevnbehov, eller å forhindre at den dømte begår nye lovbrudd etter endt straff, gjennom f.eks rehabilitering, hjelp til utdannelse eller andre ting som kan få personen på rett kjøl? Ellers blir jo fengsel bare en oppholdsantalt der man oppbevarer uønsekde elementer for en periode, relativt meningsløst etter min mening.

Men dette blir litt vel mye politikk/OT, så det er kanskje greit å stoppe diskusjonen.

Det er vel muligens en mellomting.
Styrket Psykisk helsevern kan man sikkert også peke på , mange skjebner,mange svar.

Og hvis samfunnet ikke straffer nok, får man ta saken i egne hender.
En som får kraftig juling, kan risikere å få varige skader, mens voldsutøveren maks får 2-4 års fengsel, det henger ikke på greip, skader man noen for livet med vilje, bør det føre til 10-15 års fengsel minst.

2-4 år i fengsel for vold er uhyre sjelden, det skjer nesten aldri. Da må skadene være særdeles omfattende og alvorlige samt i stor grad varige. I tillegg må skylden være grov. Straffenivået for vold i Norge tror jeg få egentlig er klar over hvor lavt er. Varetekt for voldsutøvelse er også uhyre sjelden. Og for legemsbeskadigelse er fengselsstraff sjelden, og i så fall er det vanlige tre måneder, hvor man slipper minst å sone en tredjedel. Uansett flyplass eller ikke flyplass.

Noe av poenget er jo at dette er en hendelse som det er meningsløst at kommer opp i rettssystemet om kanskje 6-8 måneder. For det er det som skjer. I slike saker burde saken kommet opp i løpet av noen dager og fengselstraff påbegynt umiddelbart.

Den alt overveiende normale straffen for slike lovbrudd er dog samfunsstraff og/eller bot.:rolleyes: Men det er altså ingen grunn til å klage; lovene og strafferammene er bestemt av oss selv gjennom våre folkevalgte representanter som lager lovene og bestemmer strafferammene.

Og det synes jeg er fornuftig.
Jeg tror mange reagerer på at økonomisk kriminaltet ofte gir lengre straffer enn grov vold, voldtekter og til og med drap.

Og det er det norske folk som har valgt politikerne, ergo vil det norske folk ha det slik.
Selv er jeg glad for at vi lever i et samfunn som ikke bruker straff som hevn.
Hvorfor noen skal sitte i varetekt når det vurderes at de ikke er fare for bevisforspillelse eller gjentagelse kan jeg ikke se.
Vi lever heldigvis i et samfunn der det er retten som avgjør skyldspørsmål og dommere som utmåler straff.
Ikke slik som i enkelte andre land der man riskikere straff uten rettsak.

Jeg vil ikke si det handler så mye om hevn men om at slike handlinger bør ha en konsekvens for den som utfører de. Det er veldig alvorlig å mishandle en annen person så til de grader at de havner på sykehus. At den eneste umiddelbare reaksjonen på det er en samtale med politiet føles veldig urimelig. Det er svært viktig at det er retten som avgjør skyldspørsmål og straff men at retten trenger flere måneder på det er et alvorlig problem for rettsfølelsen til mange.

Det er alltid lynsje stemning bak en slik sak. Det er blir fengsel straff, og en alvorlig plett på rullebladet. Erstatnings krav opp mot 500 000 lyder rimelig.

Det er veldig alvorlig å mishandle en annen person så til de grader at de havner på sykehus. At den eneste umiddelbare reaksjonen på det er en samtale med politiet føles veldig urimelig. Det er svært viktig at det er retten som avgjør skyldspørsmål og straff men at retten trenger flere måneder på det er et alvorlig problem for rettsfølelsen til mange.
Jeg skjønner at det kan føles urimelig, men hva er alternativet? At vedkommende skal sitte inne til saken kommer opp?
Det er frihetsberøvelse, og om retten finner vedkommende uskyldig, gir det grunnlag for saftige erstaningssummer.
At det tar for lang til før saken kommer opp er en annen diskusjon, og det er vel få eller ingen som er uenig i at det er et problem.

Jeg skjønner at det kan føles urimelig, men hva er alternativet? At vedkommende skal sitte inne til saken kommer opp?
Det er frihetsberøvelse, og om retten finner vedkommende uskyldig, gir det grunnlag for saftige erstaningssummer.
At det tar for lang til før saken kommer opp er en annen diskusjon, og det er vel få eller ingen som er uenig i at det er et problem.

Det er vel i grunn samme diskusjon. Enkle saker burde kunne løses veldig raskt.

Trekker meg ut av diskusjonen for jeg blir så jævlig frustrert over strafferammene i Norge. Med ønske om god bedring til RFS-ansatte.

Back