Strobelights på vei ut?

ENTO

ScanFlyer Silver
Strobelights på vei ut?

Så Norwegians B737 LN NGT inn til Torp en kveld. Kunne se ut som den hadde noe som lignet blinkende hvitt lys på vingetuppene istedet for strobelights. Har sett andre fly en stund som har blinkende rødt lys over/under kroppen. Er strobelightstypen på vei ut ? :8:

Re: Strobelights på vei ut ?

Man skiftet til LED-strobes på B737 fra i fjor. LN-NGN var den første DY-maskinen som fikk det.

LN-NGN og nyere DY -800 har LED-lights som både wing strobe og position lights, ja.
Andre fly, f.eks. 787 har også LED-anticollision lights. Det er vel rimelig å anta at disse blir det vanligste i årene framover. De har jo mindre strømforbruk og (etter hvert..) mindre vedlikeholdskostnader.

De har jo mindre strømforbruk og (etter hvert..) mindre vedlikeholdskostnader.

Hvordan er strømforsyningen på dem? Mener å ha hørt at vanlige strobes krever høyspenning, trenger disse det?

Re: Strobelights på vei ut?

Strømforsyningen fra flyets systemer er 115 VAC, det har også de "gammeldagse". Hva som foregår innvendig i power supply etc er en annen sak, herfra får de "gammeldagse" høyspenning, mens jeg tror LED-unitene kun bruker 5 VDC.
Med andre ord trenger ingen av dem høyspenning fra flyets andre systemer.

Re: Strobelights på vei ut?

Strømforsyningen fra flyets systemer er 115 VAC, det har også de "gammeldagse". Hva som foregår innvendig i power supply etc er en annen sak, herfra får de "gammeldagse" høyspenning, mens jeg tror LED-unitene kun bruker 5 VDC.
Med andre ord trenger ingen av dem høyspenning fra flyets andre systemer.

Takk, da svarte du greit nok på det jeg lurte på, for jeg tenkte mest på strobes på småfly (uten at det kom helt frem til tastaturet) Det jo er litt mer problematisk ifht. høyere spenning enn normal batterispenning.

Back