Strengere EU-regelverk for håndbagasje

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Dette var omhandlet i en annen tråd, men dette fortjener en egen tråd med en tydelig overskrift.

Pressemelding fra Luftfartstilsynet


Strengere EU regelverk for håndbagasje
Onsdag 27. september forslo EUs Aviation Security Committee (AVSEC) å begrense flypassasjerers adgang til å ta med flytende væsker i håndbagasjen ved passering av sikkerhetskontroll. Denne endringen blir trolig vedtatt av EU kommisjonen og vil tre i kraft i EU fra begynnelsen av november måned.
- Det er for tidlig å si noe om de praktiske konsekvensens for norske flyreisende, men norsk regelverk vil bli tilpasset disse foreslåtte endringene. Endringene vil trolig tre i kraft samtidig som de gjennomføres i EU.

- Tilpasningen til disse nye reglene gjøres for å unngå at norske flyreisende skal bli utsatt for ulemper eller forsinkelser som følge av forskjeller i vårt nasjonale regelverk kontra det europeiske regelverket. Norge har forpliktet seg til å harmonisere regelverket mot EU som en følge av EØS avtalen, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

- Jeg vil oppfordre flyreisende til i hovedsak å ta med seg flytende væsker i sin innsjekkede bagasje, samtidig som vi ønsker at passasjeren begrenser seg til å ta med ett kolli håndbagasje inn i kabinen. Dette vil gi en raskere trafikkavvikling gjennom sikkerhetskontrollen på våre flyplasser, sier luftfartsdirektøren.

AVSEC foreslår følgende endringer for EU kommisjonen:

Begrenset adgang til å ta med flytende vesker, maksimalt en desiliter per beholder
Passasjerer kan ta med et antall beholdere som får plass i en gjennomsiktig og lukkbar plastpose med et volum på maksimalt en liter
Passasjer skal kunne fremvise denne plastposen i sikkerhetskontrollen
Endringer i maksimal størrelse for kabinbagasje til maksimalt 56 cm x 45 cm x 25 cm, men med mulighet for visse unntak for f.eks musikkinstrumenter. Denne endringen vil imidlertid først bli gjennomført seks måneder etter at de overstående forslag er tatt inn i regelverket
Reisende skal passere gjennom sikkerhetskontrollen uten yttertøy eller jakke
Bærbar pc og store elektriske artikler skal tas ut av håndbagasjen ved sikkerhetskontrollen
De nye reglene vil fortsatt tillate at flyreisende, under visse vilkår, kan kjøpe større kvantum av væsker i forretninger på flyplassene.

Forslaget vil ikke berøre flytende væsker som sendes i innsjekket bagasje.

For nærmere informasjon:
Luftfartsdirektør Heine Richardsen: tlf 982 61 788
Fungerende informasjonsdirektør Bjørn Erlandsen: tlf 982 61 676
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

I så fall fortjener den gamle tråden å fortsatt være med: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14379
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Hmm. Får vel ikke lov til og ha med meg saft på jobben da?
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Et fremtidsrettet tankeeksperiment...

Hverdagen for de som reiser med www.sasbraathens.no, norwegian.no og andre i fremtiden:

Du setter deg på en eller annen transport som skal ta deg til flyplassen. Du stresser for å komme fortest mulig til innsjekk. Innsjekkingsautomaten fungerer ikke. Til alt overmål er selvbetjening ikke mulig på denne billetten, du må stå i manuell innsjekkingskø. Du bruker masse tid og blir sliten av å høre alle menneskestemmene som på død og liv må skrike over hverandre for å bli hørt. Alle stresser. Endelig kvitt bagasjen og det bærer mot security. Og selvfølgelig må du strippe av deg alt du har av metall og den gamle leksa der. Alle typer sko skal av, alle belter må x-rayes og test-bøyes av security'n, samtlige kroppsvisiteres og en pensjonist-:old med egenskaper til å finne vann ved hjelp av en ønskekvist. Han kvist-scanner deg og din håndbagasje: INTET flytende skal inn på flyet, ei heller kjempefast stoff som KAN bli skarpt ved å knekke det eller slipe det. Alle avvik fra en "EU-fastsatt normal" om hva en pax pleier å ha med seg registreres på ditt EU-rulleblad i "AVSEC". Kommer du forbi et ukjent nivå i denne databasen vil du bli kontaktet og må igjennom en sikkerhetsklarering, ala Forsvarets, for å få lov til å fortsette å være pax på fly, eller for å kunne være innehaver av PPL-A/seilfly/mikro/whatever. Det finnes ikke butikker eller kiosker; kun automater. Det er ikke glassruter i automatene, men porøs plast som går totalt i oppløsning om noen forsøker å knuse det. Kaffe serveres lunken, uskadeliggjort ved hjelp av temeraturkontroll i automaten etter fastsatt temperatur av EU's AVSEC. Eneste tillatte bestikk på nydefinert rød sone (1km omkrets rundt flyplassen) er spiseskjeer av papp. Ingen vinduer eksisterer i terminalen. Nød-rømningsveien går i undergrunnen og ender opp 1 km utenfor flyplassområdet via et gigantisk fraktebånd ala hva som er i midten av avgangshallen på ENGM. Flyet taxer ikke inn selv, men slår av motorene litt før de når gaten. Slik er det ingen i terminalen som vet nøyaktig når flyet ankommer gaten og er fullt av folk. Først når alle mennesker er tømt følges én og én av tre væpnede vakter; 2 med skjult og 1 med synlig bevæpning. Disse er fra EUs sikkerhetspoliti EUSEC. Under turen får du ikke reise deg. Det er ikke tillatt å snakke mer enn hva som er normalt for flypax: stort sett ikke annet enn "unnskyld, kan jeg lese avisen etter Dem?". Avvik havner også her på ditt AVSEC-rulleblad. Vel fremme kan du gå ut og hilse på betjeningen som du ser for første gang under turen, de hilser deg høflig avgårde og er tydelig lettet over at turen er over. Imens du venter på bagasjen ser du på NTB-nyhetene ved bagasjebåndet at EU har innført krav om at alle som reiser med airliners skal ha alt av personlige effekter i innsjekket bagasje som fraktes med EGET fraktefly, fløyet av piloter med risikotillegg. Alle passasjerer skal ha på seg en heldekkende dress ala flightsuit/fangesuit. Disse har forskjellige farger, alt etter hvor din siste destinasjon er. Dette fordi at ingen skal kunne lure seg til å være igjen i flyet eller annet snusk. Endelig kommer bagasjen med alt det ødelagte utstyret du hadde håpet på å få med deg inn i flyet. Flyselskapet dekker bare en brøkdel av hva det koster å kjøpe nytt. Jetlag er peanuts i forhold til Securitylag som man får i fremtiden tror jeg!


Og oss som etterhvert har foretrukket www.nsb.no:

Du setter deg på toget, slapper av, går av toget og er uthvilt...
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Da vil terroristene bare le og sprenge NSB i juletrafikken. Eller helst Amtrak. :cry:
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Skal noe sprenges er vel det neste opplagte i flyverdenen enten noe i frakte-sektoren eller hva med en luring med ønske om en tur inn i evigheten stående midt i folkemassen som venter en morgen på å slippe forbi security...

-A
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Originally posted by ph-ndr
...... hva med en luring med ønske om en tur inn i evigheten stående midt i folkemassen som venter en morgen på å slippe forbi security...

-A

Det ble jo gjort på undergrunnen i London ifjor.


....de som tok toget i Madrid for 1,5 år siden var ikke så mye tryggere der!
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Spørsmålet mitt er egentlig - Hva er det som rammer oss hardest? Terroren eller tiltakene? EDIT: Jeg tenker i forhold til frihet og dei greian der...
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Tiltakene er for stramme. Dette med væskebeholdrere er helt unødvendig. Vi må leve med sjansen for terror. Hvis de gærne vil gjøre noe finner de råd.
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Fordi mange styrer etter klok-av-skade-prinsippet og ikke føre-var-prinsippet...?
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Originally posted by seilfly

Fordi mange styrer etter klok-av-skade-prinsippet og ikke føre-var-prinsippet...?

Israelerne har ikke noen "flyplass sikkerhets kontroll" for å komme inn i bussene, men
de har i hvert fall satt opp en mur (man kan stille spørsmål om plasseringen av den) for å forsøke å hindre at terrorister kommer inn i landet.


De ny sikkerhets reglene er litt merkelige når vi har dette problemet.

Hva med dette: (Guardian)
Gerry Murray, of the Forensic Science Agency in Northern Ireland, believes this would be very difficult, particularly if carried out in the toilet of a passenger jet. The liquids have to be kept at freezing point when they are mixed and the TATP crystals must be dried before being ignited, a process which could take several hours.

Some 250g (9oz) of solid TATP would be needed for a substantial explosion, but Mr Murray said if the individual had never made the explosive before he would need a great deal of luck to manufacture it on a plane. Another theory is that pre-made explosives would have been hidden in the false bottom of plastic drinks bottles to foil hand luggage checks.

Kan ikke sikkerhetskontrollørene se om forseglingene er hele, samt undersøke bunnen av flaskene? :old

-C
 
Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

man må vel også snart begynne spørre seg om tiltakene faktisk matcher risikoen?
 
Ekstreme flyregler vedtatt

Aftenposten


Hvorfor er det bare flyindustrien som får slike "håpløse" regler å forholde seg til ? Greit at det skal være sikkert å fly, men.....
 
Re: Ekstreme flyregler vedtatt

Enig med deg. Dersom flyindustrien nå må forholde seg til så ekstreme sikkerhetsregler at folk kvier seg for å fly, har terroristene vunnet.
 
Re: Ekstreme flyregler vedtatt

Og vi som er i Barolo i Piemonte i november hvert år og har 9 flasker i skulderbagen,må kjøpe sterk koffert og stole på at i allefall noe kommer helskinnet hjem.Men vi har satt hjemreisen til 10/11 og slipper kanskje unna for i år.
 
Back
Top