Strengere EU-regelverk for håndbagasje

Re: Ekstreme flyregler vedtatt

Originally posted by FBU 4EVER

Og vi som er i Barolo i Piemonte i november hvert år og har 9 flasker i skulderbagen,må kjøpe sterk koffert og stole på at i allefall noe kommer helskinnet hjem.Men vi har satt hjemreisen til 10/11 og slipper kanskje unna for i år.

Det bør gjøres unntak for Barolo og tilsvarende edle røde! :lol: Nei, men alvorlig talt, jeg synes disse reglene virker temmelig hodeløse. Hva blir normalt oppmøte før avreise heretter - tre timer ?

Ekstreme flyregler vedtatt

Hei,

Kan jeg ta et spørsmål i denne tråden?

I går skulle jeg via AMS og rakk en handletur til AviationMegastore før innsjekk Schiphol slik at jeg pakket en liten bag med diverse byggesett etc.
Hadde kjøpt en kartong sigaretter på vei ned som stadig var uåpnet og tenkte den kunne være grei å ha i bagen for å beskytte skrøpelige byggsettesker. Sjekket inn på automat og leverte bag i skranken.

Når bagen kom på Gardermoen etter de vanlige 10min så var innholdet ganske kaotisk og når jeg pakket ut etter hjemkomst var sigarettene borte.
Tror at byggesettene er OK - men må sjekke om det er noe småtteri som er borte siden glidelåsen som var sikret med velcro hadde blitt dratt et stykke opp.

Siden en skal ha minst mulig håndbagasje og ikke låse innsjekket bagasje, hva kan man gjøre for å unngå slikt?
Er det noen mening i å sende melding til KLM eller handling agent om at sigarettene ble borte AMS-OSL eller er det bare å håpe at tyvene pådrar seg stygg hoste og bronkitt - jeg synes at ønsker om lungekreft og død blir i drøyeste laget for sigarettyveri.

Fordelen ved å rappe sigaretter er vel at tyven slipper å ha noe forklaringsproblem på vei ut fra flyplassen - de går vel med på pauserommet.

Eders
Knut Erik

dette er da ikke så ille som det kunne ha blitt - slik jeg leser det er det bare muligheten til å ta med væske som er et problem. Da det stormet som værst fikk jo ikke folk ha med en bok engang! Jeg var redd det skulle bli forbudt med håndbagasje punktum! Noe som ville gjort fotografering av fly under reise umulig, og laptopbudsjettet enormt!

Foto fra fly under reise er ikke min bekymring - det er når jeg kommer til "sikkerhetskontrollen" som ber meg legge laptop, kamera og objektiver i innsjekket bagasje...

Det stiller strengere krav til bagasjehåndtering enn hva vi ser i dag!

Er det blitt forbudt med å ta med en fotobag også nå ?
Da forsvinner hele vitsen med dags/spotter turer. Jevla terrorister ødelegger hele moroa

fotbag?

nei, man må se å få seg diplomat pass så kan man ta med seg det man vil ha...

Originally posted by Leorim

Originally posted by Thomas

Er det blitt forbudt med å ta med en fotbag også nå ?

Hvor i alle dager har du dette fra?

Jeg bare spør, er det lov ?

Stans :) Det var bare min kontrafaktiske fremtidsutsikt :) Jeg har med meg laptop, og det meste av fototing når jeg reiser så jeg frykter fremtiden om jeg en gang må reise med alt i innsjekket bagasje, klar for å bli knust av en eller annen som er dritlei av bagasje.

Jeg hadde med laptop, 2 kamera, 2 linser og en Ipod ombord fra USA i går - ingen spørsmål ingen problem så da er det vel greit.

Det er bare meg som er litt pessimistisk ift flyreiser i fremtiden :)

Jepp, he he.. - Men nå vet også Leorim hva han kan ta med og ikke..

Originally posted by Thomas

Jepp, he he.. - Men nå vet også Leorim hva han kan ta med og ikke..

Synd at vi ikke kan ta med brus, men kamera utstyr er vel greit, ser det ut for
Booka tur med Air Berlin igår, og det sto ingenting i mailen om at foto-utstyr va fy-fy ombord

Likte denne godt:

- Det er flasken i seg selv som ikke kan være større enn at den kan inneholde én desiliter. Er den større, blir den fratatt deg i sikkerhetskontrollen. Det blir ikke noe måling av innholdet i hver flaske, det ville vært uholdbart.

Hvem lager flasker som kan være maks 1 dl? Hvorfor ikke komme med et totalforbud mot væsker når dem først skal slå på stortromma?

CL

Originally posted by LN-BRK

Hvem lager flasker som kan være maks 1 dl? Hvorfor ikke komme med et totalforbud mot væsker når dem først skal slå på stortromma?

Det burde gjøre det mulig å få med seg en del toalettsaker (parfyme, tannkrem osv).

Uansett, jeg er langt fra overbevist om at disse reglene kommer som resultat av ei seriøs analyse av truslene.

Originally posted by LN-BRK

Jeg har på grunn av en god del reising i jobben perfeksjonert min toalettveske for korte turer, som inneholder såpe, sjampo, etc. i små flasker (faktisk disse små plastflaskene med barberings-gel fra SAS-loungen i CPH). Disse er faktisk akkurat desiliteren. Det som blir spennende å se er hvor langt over bord man skla gå her, og om man skal ta det like langt som i USA med dette forbudet, hvor det varierer litt fra sted til sted hvorvidt man bare får med seg små flasker som ser orginale ut me orginal-innhold, basert på den inviduelle TSA-ansatte sin forståelse av hva som er orginalt...

For de som liker å lese mange skrekkens historier om hvordan dette praktiseres i USA så er det mange skrekkens historier å lese her.

Det var en tråd en av de siste dagene der TSA-ledelsen desperat forsøkte å forsvare veske-forbudet, på tross av grupper av kjemikere på tvers av USA hadde forsøkt å gjenskape hva som kan gjøres med veske på et flydass, med eller uten forbud og kommet frem til at det er ikke den store risikoen.

-A

Re: Strengere EU-regelverk for håndbagasje

1dl er mye det. kan lage stort bang-bang av det. og er det flere terrororister på samme flyet med 1 dl hver. blir det enda større bang-bang.

Dette er først og fremst EU-regler. Vi er via EØS-avtalen forpliktet til å tilpasse oss eu-regelverket. EØS-avtalen åpner for at man kan avvise å innføre reglene, men det har til dags dato aldri skjedd at norge har nektet å tilpasse seg et regelverk/lov som EU har innført. Det er slik det ble lov med radioscannere i Norge. Det var det EU via EØS-avtalen som ga oss.

Jan Roar Rød

Back