Streikevarsel fra Avinor

Helt enig. Av og til virker det som man lager så dårlige anbud med vilje, bare for å beviese at man ikke kan privatisere oppgavene.

Jeg regner med at du mener invitasjon til anbud. Men det er klart at dersom mangel på kompetanse i det offentlige ved utarbeidelse av anbudsdokumenter gir seg utsklag i dårlige anbudsinnbydelser så vil jo selve anbudet det offentlige mottar også reflektere dette . M.a.o. det vil være som Ibsen sa og som man kan lese i sitat blant annet på gulvet i terminalen på OSL:
Når utgangspunkte er som galest -- blir resultatet orginalest.

Men hvorfor må det ha så store konsekvenser for tusenvis av folk som i grunn ikke ha noe med den konflikten å gjøre. Jeg syns det er ganske utrolig at en så lite gruppe mennesker kan ødelegge for så mange andre.
Og det at mann har streikerett betyr ikke at mann må bruke det. Syns det vitner om lite fantasi, det finnes andre måter å vise misnøye på.

Det er jo riktig dette her Laurenz.
Godt at streiken er over , men det må få følger og en debatt om fremtidig organisering av flyplass tjenestene må taes.
I UK sier konkuransemyndighetene at BAA må selge en eller flere flyplasser de eier og driver av konkuransemessige hensyn.
Den debatten må komme og taes i Norge og.
Det er ikke selvsagt og nødvendig at man må ha en bedrift som har monopol på å drifte flyplasser i kongeriket.
Dette kan med fordel settes ut på anbud.
Tidligere Luftfartsverket og Avinor har jo allerede i mange år leiet inn private selskaper til å utføre deltjenester med godt resultat.F.eks. brøyting , børsting etc. av tarmac og rwy's.
Ingenting i veien for at de samme selskapene kan få by på dette direkte etter min oppfatning.
Det vil kunne bidra til å effektivisere tjenestene og redusere kostnader som igjen skulle tilsi at brukerne slipper galopperende avgiftsøkninger hele veien. Disse veltes så igjen over på flypassasjerene som ikke har annen mulighet enn å betale avgiftene som kommer servert fra Avinor og staten.

OJB, her på Østlandet er det da konkurranse nå med både TRF og RYG er ikke-Avinorske. Faren ved en slik oppdeling du skisserer er at kanskje de lukerative flyplassene får det bedre, men så var det disse mindre da - skal disse motta driftsmidler fra staten eller rett og slett bli nedlagt?

Det er jo riktig dette her Laurenz.
Godt at streiken er over , men det må få følger og en debatt om fremtidig organisering av flyplass tjenestene må taes.
I UK sier konkuransemyndighetene at BAA må selge en eller flere flyplasser de eier og driver av konkuransemessige hensyn.
Det er ikke selvsagt og nødvendig at man må ha en bedrift som har monopol på å drifte flyplasser i kongeriket.
Tidligere Luftfartsverket og Avinor har jo allerede i mange år leiet inn private selskaper til å utføre deltjenester med godt resultat.F.eks. brøyting , børsting etc. av tarmac og rwy's.
Ingenting i veien for at de samme selskapene kan få by på dette direkte etter min oppfatning.
Det vil kunne bidra til å effektivisere tjenestene og redusere kostnader som igjen skulle tilsi at brukerne slipper galopperende avgiftsøkninger hele veien. Disse veltes så igjen over på flypassasjerene som ikke har annen mulighet enn å betale avgiftene som kommer servert fra Avinor og staten.

Men det er jo strengt tatt ingen selvfølge at tilbudet blir bedre om det legges ut på anbud...? Det er tilsynelatende en "sannhet" som alle tror på, men som av erfaring ikke er så sann...

Men det er jo strengt tatt ingen selvfølge at tilbudet blir bedre om det legges ut på anbud...? Det er tilsynelatende en "sannhet" som alle tror på, men som av erfaring ikke er så sann...

Det har mye å gjøre med at anbudene ofte er dårlig laget og de som utlyser anbud ofte mangler kompetanse på å gjøre det og ser ofte kun på pris som den bestemmende faktoren

I UK utreder man vel fortsatt saken, men det er riktig at konkurransemyndighetene er veldig skeptiske til BAA sin kontroll over de tre store flyplassene rundt London (STN, LGW og LHR). Det er ikke BAAs kontroll over de andre flyplassene rundt om i UK som er problemet, men London (såvidt jeg har klart å få med meg). Slik sett er det en litt annen situasjon enn i Norge. Som -KGL skriver så er det vel slik at de flyplassene som er i reell konkurranse (rundt Oslo) med Avinor er eid av andre interessenter. Hadde derimot Avinor eid Rygge og Torp i tillegg til OSL så ville det kanskje vært noe liknende.

Vegvesenet har jo lagt ut vintevedlikehold av veiene på anbud, og delt ut kontrakter.

Vinterens debatt om glatte og ubrøytede veier tilsier vel at dette ikke alltid er en suksess.

Det har mye å gjøre med at anbudene ofte er dårlig laget og de som utlyser anbud ofte mangler kompetanse på å gjøre det og ser ofte kun på pris som den bestemmende faktoren

Jeg tror det er et ganske viktig poeng som dessverre aldri når opp i debatten fordi slikt i den norske debatten med en gang ender opp i grøfta med påstander om all elendighet som vil skje dersom noe blir privatisert. Noen steder funker privat og noen steder offentlig. Men jeg synes at debatten altfor ofte styres av et underliggende premiss om at alt offentlig fungerer bra i utgangspunktet, noe som jo ikke er riktig alle steder. Og da har man selvsagt en oppoverbakke med argumentere for privatisering.

Jeg synes den måten begge parter i denne flykonflikten har kunnet skape krise for passasjerer og flyselskaper uten at de selv i noen grad har merket konsekvensene er meget uheldig og helt feil i forhold til streikerettens begrunnelse.

Forresten; to passasjerer på første DY- flight fra Bergen 0710 i morges. http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article1925745.ece

Last edited:
Vegvesenet har jo lagt ut vintevedlikehold av veiene på anbud, og delt ut kontrakter.

Vinterens debatt om glatte og ubrøytede veier tilsier vel at dette ikke alltid er en suksess.
Det sier like mye om at kontraktene og kontrolle av disse er dårlige. Som at det å sette ting ut på anbud er feil.

Back