Streiken er avblåst...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Streiken er avblåst...

Endelig... Håper den får et alvorlig etterspill... Les mer på vg. no, aftenposten.no eller boarding.no.

Re: Streiken er avblåst...

Foreløpig det enestet som ligget ute (som jeg fant)

VG

Har nyheten gått media forbi?

Men dette utsagnet..... Håper faktisk at det kan få noen konsekvenser....Ikke at jeg vil at de ansatte skal miste jobben, men at SAS får seg et realt skremmeskudd!

Men det er ikke første gang de siste årene at det er bråk i SAS. Streiken er den åttende på mindre enn tre år, og i et større perspektiv kan slike arbeidsstridige konflikter få store konsekvenser for den skandinaviske flygiganten, både i form av store økonomiske tap og svekket omdømme, mener analytikere.

Godt streiken er avblåst , men jeg er redd for at det denne gangen er skjedd en skade som gjør at selskapet får en skrape i lakken som vil være synlig en god stund fremover.

Vi mennesker er rare, vi har en lei tendens til å glemme veldig fort. Så også i dette tilfellet, snart er SAS på beina igjen, og alt er som før.

Det alvorlige er at Røde Verner er en klamp om foten for SAS DK, og dette viser vel til fulle hvor galt det kan gå når ekstreme fagforeningsledere tillates å ture frem. Lojaliteten til arbeidsgiver er det så som så med.

Ting tyder vel imidlertid på at støtten blant de ansatte synes å være svakere nå enn ved tidligere konflikter. Bl.a. uttalte en anonym flyvertinne at de nå var lei av all streikingen, noe som tyder på at man begynner å se skadevirkningene av å opptre som et "bananselskap".

Og så må ledelsen i SAS snart ta et ansvar for å sørge for arbeidsbetingelser de ansatte kan leve med, og som kan sikre selskapets videre eksistens i en tøff, og svært konkurranseutsatt bransje.

Originally posted by JetBlue

Vi mennesker er rare, vi har en lei tendens til å glemme veldig fort. Så også i dette tilfellet, snart er SAS på beina igjen, og alt er som før.

Det alvorlige er at Røde Verner er en klamp om foten for SAS DK, og dette viser vel til fulle hvor galt det kan gå når ekstreme fagforeningsledere tillates å ture frem. Lojaliteten til arbeidsgiver er det så som så med.

Ting tyder vel imidlertid på at støtten blant de ansatte synes å være svakere nå enn ved tidligere konflikter. Bl.a. uttalte en anonym flyvertinne at de nå var lei av all streikingen, noe som tyder på at man begynner å se skadevirkningene av å opptre som et "bananselskap".

Og så må ledelsen i SAS snart ta et ansvar for å sørge for arbeidsbetingelser de ansatte kan leve med, og som kan sikre selskapets videre eksistens i en tøff, og svært konkurranseutsatt bransje.

Er ikke fan av SAS akkurat, men på et punkt må en si at nok er nok, og det burde vel egentlig skje for lenge siden. Skal SAS overleve må de ta tyren ved hornene før det er for sent.

Tross alt SAS har hatt med denne 8 streiker de siste tre årene, og dette er ikke akkurat god pr.... Men dessverre som du sier, vi har en lei tendens til å glemme veldig fort. Så også i dette tilfellet, snart er SAS på beina igjen, og alt er som før.

Enig med deg JetBlue. Noe som ikke er kommet godt nok frem i de siste dagene,er at mange kabinansatte nå har meldt seg ut av CAU.Det begynte for en måned siden med den første sabelraslingen og har aksellerert de siste dagene.Det var bl.a. derfor noen få SAS-flighter kunne gå til og fra CPH.

En ting er at SAS kan gjøre noe for arbeidsmiljøet,noe annet er hvordan arbeidsmiljøet mellom CAU- og ex-CAU medlemmer kommer til å bli i tiden fremover.Der tror jeg Røde Verner kommer til kort.

Og til syvende og sist tror jeg at dette ender opp i fanget til andre arbeidstagere,bl.a. meg som kaptein.:(

Pga. streiken måtte dakkars Mr. Høybråten "himself" ta bussen fra CPH
og hjem til Norge, etter møte i Nordisk Råd - ja dette var jommen viktig
å få med på egen artikkel: ^_^

SAS-streiken "satte" Høybråten på bussen! (Boarding)

(Selv hadde jeg nok foretrukket DFDS med flotte Crown eller Pearl, i en Commodore De-luxe/Balcony eller Suite - men noen liker jo buss! :cool: )

Men det er jo lov å RØYKE på Danskefergene.... Men på bussen er det ikke lov! :lol:

...fra 1. juni er det heller ikke lov til å røyke på båten!!!

Jeg må si meg enig i JetBlue om at nå må ledelsen i SAS ta sitt ansvar og sörge for arbeidsbetingelser som de ansatte kan jobbe og leve med! Det går ikke an å holde på som SK ledelsen gjör, det har vel blitt litt bedre i Norge og danskene har jo hatt det ganske bra hele tiden men svenskene stakkars DE har det for jävlig! Nå håper de på de nye forhandlingene som ikke ser ut til å komme igang skikkelig enda, men de har ikke så mye tro til HTF på STO basen.

Ja CA'ene i SAS/SE, de har faktisk virkelig GRUNN til å klage. Snakk om å
jobbe "ræva" av seg, og det til lavere lønn enn hos SAS DK/NO. Men så er
det også flere CA som har fått jobb i SAS/DK istedet, og pendler fra GOT/ARN osv.

Originally posted by Blackhawk

Ja CA'ene i SAS/SE, de har faktisk virkelig GRUNN til å klage. Snakk om å
jobbe "ræva" av seg, og det til lavere lønn enn hos SAS DK/NO. Men så er
det også flere CA som har fått jobb i SAS/DK istedet, og pendler fra GOT/ARN osv.

Nei,ingen "har fått jobb i SAS DK".Det er tidligere Malmøbaserte C/A'er som ble tvangsflyttet til CPH-basen,med tap av ansiennitet og pensjon etter påtrykk av CAU.

Det er mange av de fra Malmö basen som flyr fra STO, men det er mest av de eldre! De yngre hadde vel ikke så veldig mye å tape på det!

Back