Streik i Widerøe

Re: Streik i Widerøe

Reint streikebryteri er en ting, men man skal ikke trekke det alt for langt.
Det blir vel som med handling-streiken i nord, der WF selv tok en del av jobben og som de selv mente var helt greit.

Det var vel ikke bare WF som mente det. Grunnlaget for denne meningen finner du i punkt 16 i dette skrivet. Punktet refererer til en dom om forholdet.
http://nholt.no/getfile.php/ARBEID UNDER KONFLIKT 090512 m vedlegg pdf.pdf

Og her
http://www.nj.no/no/Lonn_og_avtaler...ning+om+opptreden+under+streik.b7C_wtrG2p.ips

F. Overføring av arbeid til bedrifter som ikke er i streik. Interesseteori og allianseteori.

En av de klassiske problemstillingene om streikebryteri, er spørsmålet om arbeidstakere i bedrifter som overtar streikerammet arbeid, har plikt til å utføre dette arbeidet - eller om arbeidet skal anses som streikebryterarbeid som arbeidstakerne kan nekte å utføre. Også i denne sammenheng har det stått en strid mellom arbeidstakere som ønsker å unngå å utføre arbeid som kan oppfattes som en støtte til arbeidsgiversiden, mens arbeidsgiversiden dels ønsker å utføre arbeid i egeninteresse og dels som en støtte til streikerammede bedrifter. Dersom arbeid flyttes fra streikerammet virksomhet til andre, har dette blant fagorganiserte tradisjonelt blitt oppfattet som streikebryterarbeid. Men her har rettspraksis valgt en løsning som ikke er tilfredsstillende sett fra de streikendes side.

Man kan her snakke om en interesseteori mot en allianseteori. Allianseteorien går ut på at både unøytrale utenforstående virksomheter og utenforstående som reelt sett må anses som allierte med den streikerammede virksomheten kan blokkeres av de streikende med den konsekvens at det blokkerte arbeidet er å anse som streikebryterarbeid.. Interesseteorien går ut på at dersom arbeidet ikke utføres som en hjelp til den konfliktrammede virksomheten, men for å ivareta virksomhetens egne interesser, er arbeidet ikke å anse som streikebryterarbeid, og da har de berørte arbeidstakerne ikke rett til å nekte å utføre arbeidet.

Tidligere var det i rettspraksis visse holdepunkter for allianseteorien. Men dette stiller seg helt klart annerledes etter dommen i Rt 2001 s 501 (Tollpost Globe), hvor Tollpost Globe som ikke var omfattet av streik utelukkende i egen interesse overførte transportoppdrag fra en streikerammet transportør til et transportfirma som ikke var omfattet av streiken. Høyesterett sier rett ut at det den omtalte allianseteori er «uten forankring i gjeldende norsk arbeidsrett».

Man må legge til grunn at dersom en virksomhet i egen interesse flytter oppdrag fra streikerammet til ikke-streikerammet virksomhet, kan arbeidet i den nye bedriften ikke blokkeres og dermed ikke anses som konfliktrammet. Bare dersom en bedrift overtar et oppdrag «for å hjelpe den streikerammede bedrift eller opptrer i dennes interesse på annen måte», kan arbeidet i følge dommen anses som streikebryterarbeid.

At en fagforeningsleder betegner det som skjer i Brønnøysund som streikebryteri trenger ikke nødvendigvis bety at det er det. Han må vel hevde det for å skape sympati for den aksjonen de har gående og forsøke å gjøre den mest mulig effektiv for å bringe streiken raskest mulig til opphør.

Vidar

Last edited:

Skal selv fly OSL-KRS i morgen med B73W, og det er den eneste avgangen til KRS i morgen med SK. Denne avganger er utsolgt, og mistenker at det er fordi der er mange WF pax ombord som egentlig skulle til KRS med WF fra SVG/BGO/CPH. Så tenkte det kunne være lurt å sette inn en B738 istedet. Samtidig så har jo SAS et kraftg redusert flyprogram i morgen, så tenkte at det kanskje var mulig å oppdrive en B738...

Vi får se hva som lar seg gjøre imorgen. :)

Og der kom det equipment change :D

Dette skriver WF på sine Facebook sider akkurat nå:

Widerøes Flyveselskap

Det er dialog mellom partene! Om ikke annet så er det et godt tegn i alle fall. Begge partene ønsker en slutt på streiken. CS

Dette skriver WF på sine Facebook sider akkurat nå:

Det er dialog mellom partene! Om ikke annet så er det et godt tegn i alle fall. Begge partene ønsker en slutt på streiken. CS

Og Wikestad innrømmer at hans streik nå er en fare for liv og helse.

http://e24.no/naeringsliv/lufthavnstreikene-naa-gaar-det-utover-liv-og-helse/20366905

- Vi setter oss ned øyeblikkelig hvis de tar kontakt. Vi trenger bare to timer på oss, så er vi klar, sier Wikestad.

- Hvordan reagerer du på at lokalsamfunnene mener streiken går ut over liv og helse?

- Jeg skjønner det veldig godt, og jeg er helt enig med dem, sier han.

Med forbehold om at han er rett sitert må han ta på seg et stort personlig ansvar ved å holde i gang en streik han selv innrømmer er en fare for liv og helse. Eller er han rett og slett lei hele streiken og ber om lønnsnemd for å slippe å ta kontakt med NHO Luftfart. Ser hele tiden at han sier han er klar til å forhandle på to timers varsel, bare NHO Luftfart tar kontakt på mail eller telefon. Men han har antakelig selv mail og telefon til NHO Luftfart og kan selv ta initiativ hvis han ønsker å få slutt på en streik han selv anser være en fare for liv og helse. Jeg har ikke sett referert noen plass at han har gjort det.

Vidar

Kommunikasjonsrådgiver Kenneth Lauritsen i Helse Nord avdramatiserer Widerøes uttalelser og sier at det så langt ikke er fare for liv og helse. Parat har ikke mottatt noen søknad om dispensasjon for å fly alvorlig syke, og kan forsikre alle om at slike henvendelser meget raskt vil bli behandlet positivt fra oss. Vi tar liv og helse på alvor og det er ingen grunn til å snakke om tvungen lønnsnemd i denne streiken, sier Larsen.

Ser ut som de står steilt:
Ordkrigen mellom partene har pågått hele fredagen, og de har vært uenige om hvorvidt de faktisk nærmer seg en løsning.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.11021236

Så vidt jeg skjønner så dreier ikke streiken seg om at de mister noen goder, men at de vil ha flere goder, dvs. forhandlingsrett ifht. en pensjonsordning som ikke skal endres før i 2017? Eller er det mer en likestillingskamp de streiker for siden de sier "Dette handler om å styrke kvinnenes posisjon"?

Hvorfor er det så forferdelig at de kabinansatte i WF ønsker forhandlingsrett ifht pensjonsordning, egentlig? Pensjon angår alle yrkesaktive og alle ønsker jo en grei ordning for den dagen de (forhåpentligvis) blir pensjonister.

Jeg har flydd WF mange ganger siste 20 år og oppfatter de kabinansatte der som en svært edruelig gruppe ansatte som meg bekjent lager svært lite bråk for sin arbeidsgiver og står på for at passasjerene skal ha en fin tur.

Merker at mange fjesbok-kommentarer på nettavisene er svært usympatiske, lukter "hvis ikke jeg får fly over alt hele tiden til 199 kr så er alle flyansatte bare noe pakk" -type tenkning lang vei.

Streik i Widerøe

Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem! De kan jo streike i 2017 hvis de vil. Kabinpersonalet var medspillere under pilotenes forhandlinger tidligere i vinter. Da hadde de i følge pilotforeningens formann (Aftenposten) intet å bemerke, og var fornøyde med resultatet. Så snur de altså 180 grader og setter potensielt alles arbeidsplasser i fare ved å skape uro, misnøye og påføre selskapet økonomiske tap i overgangsfasen til nytt eierskap. Pilotene ofret i sin tid hele pensjonskassen sin, spyttet den inn i fellespotten i selskapet, og har forhandlet kollektiv for alle ansattegrupperi snart 40 år. Kabinpersonalet har ikke ønsket å endre på dette før nå. Og da attpåtil fire år før de må. Dette forundrer og provoserer mange.

Last edited:

Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem! De kan jo streike i 2017 hvis de vil. Kabinpersonalet var medspillere under pilotenes forhandlinger tidligere i vinter. Da hadde de i følge pilotforeningens formann (Aftenposten) intet å bemerke, og var fornøyde med resultatet. Så snur de altså 180 grader og setter potensielt alles arbeidsplasser i fare ved å skape uro, misnøye og påføre selskapet økonomiske tap i overgangsfasen til nytt eierskap. Pilotene ofret i sin tid hele pensjonskassen sin, spyttet den inn i fellespotten i selskapet, og har forhandlet kollektiv for alle ansattegrupperi snart 40 år. Kabinpersonalet har ikke ønsket å endre på dette før nå. Og da attpåtil fire år før de må. Dette forundrer og provoserer mange.

Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i detaljene utover Aftenpostens dekning av saken, men er det ikke litt forunderlig at kun én ansattgruppe skal forhandle for alle andre også? Jeg, som er helt utenfor dette, greier ikke helt å se logikken i en slik ordning, og skjønner godt at det oppfattes som en viktig prinsipiell sak. Hvorfor er det forunderlig og provoserende at man ønsker forhandlingsrett over egen pensjon? Kan godt hende at jeg har gått glipp av noe fundementalt her, ber i såfall om unnskyld. :-)

Og en annen tanke som har slått meg er at hvis streiken ikke dreier seg om kroner og øre, men forhandlingsretten, har WF egentlig noe å tape på å godta kravet? Har ikke en streik betydelig større negativ effekt?

Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem!

"... pilotene har gjort det for dem." Der er jo sakens kjerne.

Ville pilotene takket kabinen, lastepersonalet eller billettselgerne, dersom de hadde hånden på roret når det gjaldt å utføre tilsvarende "tjenester" for pilotene?

Dette er en konflikt jeg forstår og støtter 100%. Og litt til.

"... pilotene har gjort det for dem." Der er jo sakens kjerne.

Ville pilotene takket kabinen, lastepersonalet eller billettselgerne, dersom de hadde hånden på roret når det gjaldt å utføre tilsvarende "tjenester" for pilotene?

Dette er en konflikt jeg forstår og støtter 100%. Og litt til.

Tja, hvis det hadde innebært at de hadde bransjens utvilsomt beste betingelser slik kabinen har idag så tror jeg de fleste ville kunne ha levd med det.......

Tja, hvis det hadde innebært at de hadde bransjens utvilsomt beste betingelser slik kabinen har idag så tror jeg de fleste ville kunne ha levd med det.......

Ingen betviler vel at betingelsene er gode, men betyr det at man skal legge prinsippene til side? Fiat justitia ruat caelum.

Neida, men når man har 4 år på seg til pensjonsspørsmålet dukker opp igjen så var vel dette et rimelig tragisk tidspunkt å sette igang en streik på kanskje........

Åpenbart ikke, må vi vel innse?

Eller er det WF-kabinen som er helt eksepsjonelt irrasjonelle, vil du si?

Vet heller ikke helt hvem disse "de fleste" er?

Å ha eget grep om egen fremtid er et høyst forståelig og legitimt ønske.
Full support herfra! :fly

At de åpenbart ikke har bransjens beste villkår? Er du uenig i det? Fortell meg hvilke andre som har tilsvarende avtaler som disse har da?
Om de er irrasjonelle ikke er egentlig likegyldig, poenget her er vel hva de streiker om.
Hvis du hadde hatt det jeg vil kalle en meeeeeget god avtale og villkår, som takket være en gruppe kolleger i en annen stilling har brukt mye tid og ressurser på, ville du da ha streiket kun for å få bestemme selv? Tror de virkelig at de skal klare å få til en bedre avtale enn hva de har idag? Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Og når nye eiere kommer inn, antagelig har ledelsen i WF lite spillerom nå mens salget pågår.

A
Hvis du hadde hatt det jeg vil kalle en meeeeeget god avtale og villkår, som takket være en gruppe kolleger i en annen stilling har brukt mye tid og ressurser på, ville du da ha streiket kun for å få bestemme selv? Tror de virkelig at de skal klare å få til en bedre avtale enn hva de har idag? Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Er detaljene i den nye pensjonsordningen klar?

Vi har jo sett, for eksempel i SAS, hvordan grupper kan stå mot hverandre når detaljene i pensjonsordningene skal forhandles fram. Jeg har stor forståelse for at de kabinsansatte vil ha en formell finger med i spillet der. Dersom det er uproblematisk å overlate forhandlingsmakt til andre, kan sannsynligvis denne streiken avsluttes rimelig raskt om pilotforeningen gir fra seg retten til å forhandle pensjon og overlater den til kabinforeningen.

At de åpenbart ikke har bransjens beste villkår? Er du uenig i det? Fortell meg hvilke andre som har tilsvarende avtaler som disse har da?
Om de er irrasjonelle ikke er egentlig likegyldig, poenget her er vel hva de streiker om.

Nei, kompis. Les én gang til.

Det som er åpenbart (lagt for dagen) er jo nettopp at ikke alle kan leve med slike betingelser, samme hvor begeistret fornøyde og takknemlige de kanskje burde være.

WF-kabinen har sikkert en jamførbart rålekker avtale. Men - engasjert og kloke som kabingjengen tydeligvis er, skuer de naturligvis både 5, 10 og 20 år frem i tid. At de griper inneværende øyeblikk er trolig gjennomtenkt og velkalkulert, i et lengre perspektiv.

Klart det er av stor betydning å ha egeninnflytelse på fremtiden! Ikke minst når andre mener de vet bedre enn deg hva som er best. For deg. :rolleyes:

Litt som å få en gave alle giverne mener er storveis, mens man selv hverken har ønsket seg den eller syns den er fin.

P.S. Kjenner ingen som jobber i WF, og har ingen interesser i selskapet.

Nei, kompis. Les én gang til.

Det som er åpenbart (lagt for dagen) er jo nettopp at ikke alle kan leve med slike betingelser, samme hvor begeistret fornøyde og takknemlige de burde være.

WF har sikkert en jamførbart rålekker avtale. Men - engasjert og kloke som kabingjengen tydeligvis er, skuer de naturligvis både 5, 10 og 20 år frem i tid. At de griper inneværende øyeblikk er trolig gjennomtenkt og velkalkulert, i et lengre perspektiv.

Klart det er av stor betydning å ha egeninnflytelse på fremtiden! Ikke minst når andre mener de vet bedre enn deg hva som er best. For deg. :rolleyes:

Litt som å få en gave alle giverne mener er storveis, mens man selv hverken har ønsket seg den eller syns den er fin.

P.S. Kjenner ingen som jobber i WF, og har ingen interesser i selskapet.

Back