Streik i Widerøe

Re: Streik i Widerøe

Hvor lenge "forventes" denne streiken å vare?

Tja,hva skal man si. Alle mener vel at akkurat deres jobb er "verdens viktigste" og at dersom jeg streiker så må det bli tvungen lønnsnemd temmelig fort.

Norge har tidligere fått kritikk fra ILO for å sende lovlige streiker til tvungen lønnsnemd med for dårlig begrunnelse. For å avslutte en streik med tvunget lønnsnemnd må det være fare for liv og helse, eller at streiken får store samfunnsmessige konsekvenser.

Oppfyller så denne streiken blant cabincrew disse kriteriene? Det er etter mitt syn ikke fare for liv og helse fordi flyplassene er fremdeles åpne og akutttransport går med ambulansefly, og de går. Selvfølgelig er det ubekvemt å måtte benytte andre transportmidler, men man kommer seg fram og tilbake til sykehus med båt og landeveistransport. Det tar kanskje lengere tid enn en flytur, men er altså ikke en fare for liv og helse. Bare ubekvemt. Er det så store samfunnsmessige konsekvenser ved denne streiken? Tja. Antakelig også her mer ubekvemt enn store samfunnsmessige konsekvenser, dersom man ikke mener det at Ordføreren i kommunen må bruke 4 timer lengere reisetid fordi han må reise med tog eller bil er en stor konsekvens.

Etter mitt syn kan streiken vare en stund fordi den ikke kan løses med kroner og ører, men dreier seg om et prinsipp.

Vidar

Som LN-VLE sier, jeg tror ikke streiken får "store nok" samfunnsmessige konsekvenser, det er snakk om 11 000 passasjerer spredt rundt om i vårt langstrakte land. Det er hevet over enhver tvil om at det har konsekvenser men ikke i nærheten av så store om f.eks. all tog trafikk stoppet, da begynner det å svinge av de samfunnsmessige konsekvensene..

Hvor mye syketransport går med WF flighter har jeg ingen formening om, men det hørtes ut på pressekontakten i WF at det var et viktig poeng for han sin del...
Mye kan løses med bakke- og/eller sjøtransport, alternativt ambulansefly/helikopter, men det er jo en begrenset kapasitet på disse tjenestene også.

Hvor er alle de som pleier å rope opp om "streiker går ut over uskyldig tredjepart ?"

Gjelder det bare hvis en selv blir berørt, - spesielle fagrupperr, eller er enkelte selskap/bransjer unntatt ?

Last edited:

Hvor er alle de som pleier å rope opp om "streiker går ut over uskyldig tredjepart ?"

Gjelder det bare hvis en selv blir berørt, - spesielle fagrupperr, eller er enkelte selskap/bransjer unntatt ?

Sjekk facebooksidene til WF, der er det mye drøyt, håper de som sitter der, klarer å skille mellom sak og person..

Streik rammer nødvendigvis 3. part, selv om det ikke er ønskelig. Det passer stort sett aldri at flyene ikke går, men vi får leve med dette i velferdsstaten Norge.

Det er åpenbart at både denne streiken og den streiken som pågår i Brønnøysund med sympatistreiker i Vadsø, Vardø, Mehamn, Honningsvåg og Svolvær rammer hardest hos tredjeparter. Og jeg føler med alle som er rammet av streik og selv ikke er del av konfliktene.
Og man ser dette i streik etter streik. Det ser ut som at man spekulerer i å ramme tredjepart og tar de reisende som "gisler" for sin sak. Årsaken er kanskje at man tror at man skal klare å få kundene til å presse på politikerne for at den ene eller andre part skal få gjennom sitt syn i konflikten.
Etter mitt syn har streikevåpenet, der man tar alle ut i streik, overlevd seg selv når man de siste år har en opplevelse om at det er om å gjøre å ramme en uskyldig tredjepart (kunder). Se f.eks på streiken i offentlig sektor i fjor. Kommunene tjente penger på streiken ved at de slapp å betale lønn til de som var i streik. Hvilket incentiv skulle de ha for å få en slutt på den?
Se på omdømmetapet i SAS etter de konfliktene de har hatt. Selv om det stort sett har vært ro i organisasjonen hører en stadig om de "konflikthappye" ansatte i SAS ennå. Og det kan umulig være i de ansattes interesse å skade omdømme til sin arbeidsgiver, spesielt i den konkurransesituasjonen som er i dag.

Skal så ikke de ansatte ha et kampmiddel? Jo, selvfølgelig skal de ha det. Men målet må være å ramme sin arbeidsgiver i størst mulig grad og ikke de som betaler maten din, din ferie og driften av din familie.

Vidar

Er neppe over på et par dager denne streiken. Blir ikke overrasket om den går ut måneden.

Det ser ut som at man spekulerer i å ramme tredjepart og tar de reisende som "gisler" for sin sak.

På'n igjen ser jeg. En streik vil alltid ramme en tredjepart (med mindre det er en beskyttet tiltaks-bedrift som ikke leverer til andre enn seg selv).

En slik streik vil vel typisk kunne vare en god stund. Så lenge det ikke rammer noe særlig innenfor ring 3 i Oslo, så gir vel folk generelt faen.. Skulle likt å sett oppslagene hvis noen av våre kjære journalister på Østlandet hadde vært rammet av denne streiken!

VG's store nyhetssak ang. streiken: "Flere steder får forsinket postlevering".

Ringte Sas og forandret en utreise søndag på bonusbillett fra WF til SK. Havnet i Sverige, og de klarte å bruke 20 min på å booke om. Flott det der å legge ned kundeservice i Norge ja.

Hvor mye syketransport går med WF flighter har jeg ingen formening om, men det hørtes ut på pressekontakten i WF at det var et viktig poeng for han sin del...

Iflg en skoleoppgave jeg skrev om Widerøe i 2010: "In total, "Helse-Nord" stated they could fill 15 Dash 8-100 planes each day (NRK, 2006)iii". Videre er det viktig å påpeke at i dårlig vær, særlig på vinteren, kan flytransporten være eneste mulighet for transport når veier blir stengt og sjøveien ikke er mulig.

Iflg en skoleoppgave jeg skrev om Widerøe i 2010: "In total, "Helse-Nord" stated they could fill 15 Dash 8-100 planes each day (NRK, 2006)iii". Videre er det viktig å påpeke at i dårlig vær, særlig på vinteren, kan flytransporten være eneste mulighet for transport når veier blir stengt og sjøveien ikke er mulig.

Jo, riktig nok. Men akkurat denne streiken foregår på en tid av året der stengte fjelloverganger er en sjeldenhet. Akutttransport foregår med ambulansefly eller helikopter og det skjer uansett årstid. At pasienter må bruke lengere tid til sine timer på sykehus på grunn av streik hos flyselskapet er mer ubekvemt enn livstruende. Det samme gjelder også store samfunnsmessige konsekvenser.

Vidar

Jo, riktig nok. Men akkurat denne streiken foregår på en tid av året der stengte fjelloverganger er en sjeldenhet. Akutttransport foregår med ambulansefly eller helikopter og det skjer uansett årstid. At pasienter må bruke lengere tid til sine timer på sykehus på grunn av streik hos flyselskapet er mer ubekvemt enn livstruende. Det samme gjelder også store samfunnsmessige konsekvenser.

Nei jeg sa ikke det var tilfelle nå, jeg poengterte viktigheten av Widerøe i Nord-Norge. I tilfelle du ikke er klar over det snødde det tett i Tromsø i dag ved havnivå, hvordan det så ut på fjelloverganger vet jeg ikke, men med sommerdekk ville jeg neppe lagt ut på langtur i dag... Så du skal ikke se bort i fra at også I DAG kan flytransport være ekstremt viktig.

Irrelevant av føre på veien har jeg uansett ekstrem medfølelse for barn, eldre og svært syke som har ventet i lang tid på behandling og nå faller bakover i køene... :( Syke som må reise på andre ubekvemme måter, for eksempel eldre som blir usikre når de sendes ut på uvant reis alene. Det er kjempetrist, det.

Dagsrevyen og Nordnytt melder om at 130 pasienter drar med Helse Nord hver dag, og Widerøe omtales som "riksveg 1" i Nord-Norge.

(Har ingen formening om streiken er korrekt eller ikke, poengterer bare hvor viktig Widerøe er for Nord-Norge, og at det er mange pasienter som er avhengig av Widerøe.)

Nei jeg sa ikke det var tilfelle nå, jeg poengterte viktigheten av Widerøe i Nord-Norge. I tilfelle du ikke er klar over det snødde det tett i Tromsø i dag ved havnivå, hvordan det så ut på fjelloverganger vet jeg ikke, men med sommerdekk ville jeg neppe lagt ut på langtur i dag... Så du skal ikke se bort i fra at også I DAG kan flytransport være ekstremt viktig.

Irrelevant av føre på veien har jeg uansett ekstrem medfølelse for barn, eldre og svært syke som har ventet i lang tid på behandling og nå faller bakover i køene... :( Syke som må reise på andre ubekvemme måter, for eksempel eldre som blir usikre når de sendes ut på uvant reis alene. Det er kjempetrist, det.

Dagsrevyen og Nordnytt melder om at 130 pasienter drar med Helse Nord hver dag, og Widerøe omtales som "riksveg 1" i Nord-Norge.

(Har ingen formening om streiken er korrekt eller ikke, poengterer bare hvor viktig Widerøe er for Nord-Norge, og at det er mange pasienter som er avhengig av Widerøe.)

Widerøe er viktig på alle de plasser som blir trafikkert, uten tvil. Nå er det en gang slik at de aller fleste som må reise for å komme til f.eks sykehus antakelig må reise med annet enn fly. Som du selv referer til er det 130 som er rammet i Nord-Norge, og kanskje et tilsvarende tall i Sør-Norge.
Eldre personer er nok ikke så uvant å reise med annet enn fly. Det er tross alt ikke mer enn 40 år siden kortbanenettet ble åpnet i f.eks Finnmark. Før det var det buss og Hurtigrute som gjaldt. Også for meg, og jeg er ikke gammel mener nå jeg.
Men jeg aksepterer at det i dag kan oppleves som en strevsom reise å reise på sjøen eller på landeveien i forhold til å reise med fly. Og det kan helt sikkert også være forhold som gjør at man ikke bør reise på alternative reiser. Det er også tragisk dersom man på grunn av streiken havner på en ny venteliste for å få den diagnosen eller behandlingen man trenger. Men hver enkelt må selv vurdere om ubehaget med en lengere reisetid er større enn ventetid på ny time hos legen. Lang reisetid er sjelden livstruende. Derfor tror jeg ikke det blir grepet inn i streiken på grunn av fare for liv og helse.

Vidar

Nå er jo WF i praksis en av de siste bedrifter som fortsatt er i en monopolsituasjon igjen i dette landet og da vil jo en
streik nødvendigvis få store konsekvenser for samfunnet. De WF ansatte har da ett større moralsk/etisk ansvar for å ikke streike
uten god grunn, og det kan vel i høy grad diskuteres om de har i dette tilfellet.

Et spørsmål?

I hvilken grad kan SAS øke sin kapasitet for å ta unna de stranede pax? De kan jo selvsagt ikke fly rutene til WF. Men kan de f.eks sette inn -800 istedet for -700/600 for å route pax via OSL? Det vil jo kreve ekstra crew. Lovlig?

Et spørsmål?

I hvilken grad kan SAS øke sin kapasitet for å ta unna de stranede pax? De kan jo selvsagt ikke fly rutene til WF. Men kan de f.eks sette inn -800 istedet for -700/600 for å route pax via OSL? Det vil jo kreve ekstra crew. Lovlig?

Det er allerede gjort imorgenkveld osl-ksu og ksu-osl fredag morgen.
Hvorfor skulle ikke det være lov? WF flyr ikke ksu-osl...

Det er allerede gjort imorgenkveld osl-ksu og ksu-osl fredag morgen.
Hvorfor skulle ikke det være lov? WF flyr ikke ksu-osl...

Jeg har ikke peilig, derfor jeg spør ;) Skal selv fly OSL-KRS i morgen med B73W, og det er den eneste avgangen til KRS i morgen med SK. Denne avganger er utsolgt, og mistenker at det er fordi der er mange WF pax ombord som egentlig skulle til KRS med WF fra SVG/BGO/CPH. Så tenkte det kunne være lurt å sette inn en B738 istedet. Men fordi det krever en ekstra CC så kunne noen fagforenings pamper se på det som om denne ekstra CC utførte jobben til en CC fra WF. Samtidig så har jo SAS et kraftg redusert flyprogram i morgen, så tenkte at det kanskje var mulig å oppdrive en B738...

Men fordi det krever en ekstra CC så kunne noen fagforenings pamper se på det som om denne ekstra CC utførte jobben til en CC fra WF.

Reint streikebryteri er en ting, men man skal ikke trekke det alt for langt.
Det blir vel som med handling-streiken i nord, der WF selv tok en del av jobben og som de selv mente var helt greit.

Back