Streik i BNN?!

Nei det er ikke det. Dette blir som at jeg skulle gå å handle på Rimi hvis de hos Kiwi streiker.
Hadde handlingselskapet hentet inn folk så hadde det vært streikebryteri. Her er det snakk om en kunde som finner en alternativ leverandør

Noe av problemet med streikebryteri er at det er uklart definert og i stor grad er resultat av sedvane. Mitt inntrykk er at forståelsen er av begrepet er utvidet i de senere årene, og at det i de fleste sammenhenger vil regnes som streikebryteri å erstatte en outsourcet oppgave med egne folk eller en annen tjenesteleverandør.

Noe av problemet med streikebryteri er at det er uklart definert og i stor grad er resultat av sedvane. Mitt inntrykk er at forståelsen er av begrepet er utvidet i de senere årene, og at det i de fleste sammenhenger vil regnes som streikebryteri å erstatte en outsourcet oppgave med egne folk eller en annen tjenesteleverandør.

Streikebryteri betegnes i denne sammenhengen ofte som en person som tar arbeid i en stilling som han eller hun vet er rammet av streik. Det er derfor uvesentlig hvor vedkommende har sin tilhørighet. Unntatt fra dette har vært personer i ledende posisjoner i streikenes selskap.

Det er forøvrig den enkelte arbeider som gjør seg skyldig i streikebryteri, ikke dens arbeidsgiver. Det er likevel vanlig av arbeidsgivere å unngå slike situasjoner. Widerøe gjør her det stikk motsatte. WF setter her sine egne ansatte i en klemme i forhold til å opptrå kollegialt eller høre på sin arbeidsgiver.

Forøvrig handler ikke streik om å straffe verken den ene eller andre som noen antyder. Streik handler om å legge ned arbeidet fordi en ikke oppnår enighet partene mellom. Selv om man ikke er en del av konflikten men blir rammet som tredjepart er det ikke entydig at man kan gjøre de tiltak som måtte passe.

Streikebryteri er ikke ulovlig. Å unngå dette har likevel vært forankret i lønnsdannelse i Norge i lange tider, og brudd på dette har vært sett på som et angrep på partenes enighet om hvordan en streik skal håndteres.

Det som er interessant her er at de streikende på Brønnøysund ikke har fått en eneste støtteerklæring fra sine kollegaer i nettopp Widerøe. I stedet kommer disse inn og forkludrer konflikten. For foreningene som hyler å skriver, blant annet her på forumet, plasserer de seg helt klart for hugg i egen kamp for rettigheter. De mister i alle fall min sympati når de forholder seg likegyldig til det som nå skjer. Kanskje rammer det WF sine ansatte i neste runde?

SAS innførte nylig Eurobonus selv om det er forbudt og Widerøe har endret mening på hva streikebryteri er i løpet av 2 år. Ser vi et mønster i SAS Group at det kun er profitt som teller, uavhengig av de spilleregler som samfunnet er underlagt?

Jeg bør kanskje vokte mine ord, men det finnes jo en del presedenser på det som Someone nevner litt høyere opp. Jeg har selv stått og lastet Swissair-fly på FBU under streik ute at noen den gang så det som noe problem ...

Hvorfor går man ut i streik i det hele tatt? For å ramme arbeidsgiver. At tredjepart blir rammet ser man på som "collateral damage" og møter det med ett skuldertrekk.

I dette tilfellet blir arbeidsgiver rammet, det er vel ingen som tror at Widerøe betaler dette firnaet for de dagene de selv har forestått handlingen på Brønnøy? Med andre ord, arbeidsgiver blir rammet, dette er en perfekt streik ut fra denne målsetning.

Widerøe tar her ansvar overfor sine kunder, at Asbjørn Wikestad gjerne vil "name and shame" på sine nettsider viser bare hvor lite han skjønner. Men så har han alltid vært en klovn, så annet er vel ikke å vente fra den kanten.

Mvh,

Holder stort sett med TIB her.

(og noterer bak øret kommentarene i tilfelle et selskap utenfor SASgruppen skulle komme i lignende omstendigheter)

Spørs om ikke Widerøe her har "laget ris til egen bak".

Facebook kommentar fra Kongsteien:

Richard Kongsteien Forskjellen er Tollpost Globe- dommen. Den slår fast at en ikke konfliktrammet bedrift kan ivareta sine egne og kundenes interesser ved å utføre arbeid som normalt ville blitt utført av en streikerammet bedrift(Rundskriv 152000 LO Stat).

Streikebryteri betegnes i denne sammenhengen ofte som en person som tar arbeid i en stilling som han eller hun vet er rammet av streik.

Ja, og ingen har her tatt noen stillig hos arbeidsgiveren til de streikende. Arbeidsgiveren til de streikende mister 100% av inntekten arbeidet til de streikende ville gi, og er derfor rammet, som ønsket.

Jeg synes de ansatte i WF bør uttrykke støtte til de streikendes krav om lik lønn som i WF. En underleverandør med billig arbeidskraft som gjør samme jobb er aldri positivt.

Jeg synes de ansatte i WF bør uttrykke støtte til de streikendes krav om lik lønn som i WF. En underleverandør med billig arbeidskraft som gjør samme jobb er aldri positivt.

Hvordan vet du at det ikke har skjedd?

Såvidt meg bekjent er det stasjonssjefer og andre ledere fra WF som er der og jobber. Ingen "vanlige" ansatte er satt til den jobben.

Wikestad har allerede innrømmet at det ikke er ulovlig, men 'umoralsk' det som er gjort. Hvis han offentliggjør navnene, står trolig en samlet advokatstand klare til å ta den letteste jobben de noengang kan få. Selv Per Danielsen vil vinne en slik erstatningssak.

Hver gang SAS Teknisk truet med streik, stilte handlingkundene umiddelbart med egne mekanikere. Det har aldri vært noe problem.

Wikestad har allerede innrømmet at det ikke er ulovlig, men 'umoralsk' det som er gjort. Hvis han offentliggjør navnene, står trolig en samlet advokatstand klare til å ta den letteste jobben de noengang kan få. Selv Per Danielsen vil vinne en slik erstatningssak.

Vel Wikestad er vel ikke den som har høyest moral, var det ikke samme mann som ville la de SK ansatte handle BU i 2002 om de BU ansatte gikk ut i streik?
Tilgi meg om jeg bommer med året.

På den andre side, neste gang er det kanskje de WF ansatte som streiker, hva da om f.eks andre kommer inn å gjør jobben.
Har enda tilgode å se at f.eks STATOIL setter inn eget kantinepersonel om de i cateringen offshore streiker

På den andre side, neste gang er det kanskje de WF ansatte som streiker, hva da om f.eks andre kommer inn å gjør jobben.
Har enda tilgode å se at f.eks STATOIL setter inn eget kantinepersonel om de i cateringen offshore streiker

At noen kommer inn på f.eks. Torp og handler WF-flighter er helt klart problematisk. Men om f.eks. Ryanair sender egne folk for å handle deres egne flighter, ser jeg ikke som noe problem. Det er ens eget selskap man er i konflikt med - ikke handlingkundene.

Det er min tolkning, og det er slik det har blitt praktisert, men det er klart at noen kanskje har en annen oppfatning ..

Back