Streik hos flyteknikerne (2022)

Må si at Widerøe har noen merkelige prioriteringer. De kan altså fly Bergen->Leknes, men de kan ikke fly Bodø->Leknes


Flyet som stod i Bodø kunne ikke brukes, men det kunne flyet som stod i Bergen?

Pluss at Bodø-Leknes er noe mer overkommelig med annen transport enn Bergen-Leknes.
 
Forsåvidt sant. Her ser det dog ut som at de faktisk henter flyet fra Oslo, og kansellerer Oslo-Leknes.

Oslo-Leknes og Oslo Svolvær er kansellert, å to Dasher har nettopp blitt ferget fra Oslo til Bergen.

Uansett, regner med det er en stor kabal å legge opp uansett. Oppfattet bare utgangspunktet som at de ville ikke fly til kortbane, fordi de var bekymra for at fly ble stående utenfor base.
 
Luftambulansen beklager feilmelding om ambulansefly på bakken

– Ambulanseflyet i Brønnøysund og Alta er operative og i beredskap, skriver Arne Juell, administrerende direktør i Luftambulansetjenesten til TV2.

De beklager at det først ble opplyst om feil, skriver nyhetskanalen.

Søndag morgen opplyste Luftambulansen til TV2 om at to ambulansefly allerede hadde fått tekniske problemer og sto på bakken etter lockouten som trådte i kraft ved midnatt lørdag kveld.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tv2-to-luftambulansefly-med-tekniske-problemer-er-naa-operative.pNuYR7hZU?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
 
Når som Widerøe parkerer det meste av kortbane, så ryker det vel endel pasienttransport og endel andre kanskje kritiske reiser allerede nå?
 
Jeg er litt usikker på om Helsetilsynets rapporter blir tilgjengelig når streiken er over, men håper det. Vurderingene rundt hva som skal til for å si at en streik kan utgjøre fare for liv og helse kan bli spennende å lese.

Ettersom det enda ikke har endt i tvungen lønnsnemnd, så antar jeg antar det må være en relativt konkret situasjon. Et område uten luftambulansedekning, en pasient som ikke kommer seg på behandling eller noe lignende, og ikke en mer teoretisk betraktning rundt at det snart vil kunne oppstå en situasjon.
 
Og nå kom denne saken hos NTB:
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=56046

Mange pasienter risikerer å gå glipp av medisiner og behandlingstimer som følge av flykonflikten. Verst er det for pasientene i Nord-Norge.

Det kommer vel neppe som noen overraskelse at kortbanenettet er kritisk for mange... Lukter lønnsnemd i morgen, synes jeg.

Edit: Litt mer detaljer i denne saken hos NRK: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...ssykehuset-folger-situasjonen-tett-1.16017602
 
Last edited:
Må si at Widerøe har noen merkelige prioriteringer. De kan altså fly Bergen->Leknes, men de kan ikke fly Bodø->Leknes

Jeg skal ikke si noe for sikkert, men mistenker det har en sammenheng med avtalen med staten å gjøre.
Er jo litt upresist når man sier "alle kortbaneruter", når det egentlig er snakk om FOT-rutene.

Avtalen har forøvrig denne klausulen:
Dersom talet på kanselleringar av grunnar som operatøren kunne ha unngått ved
å treffe alle rimelege tiltak overstige 1,5 prosent av det oppsette talet på flygingar i
ruteprogrammet, får han ikkje kompensasjon for dei av kanselleringane som
overstig 1,5 prosent.
Så får juristene krangle om streik er innenfor eller utennfor...
 
Widerøe skalker lukene og forsøker å fraskrive seg er hvert ansvar for passasjerene fremover: https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2220

Spørs om den vil holde juridisk, duty of care kan ikke bare uten videre fraskrives ref tidligere streiker.


Lurer på om E24 er klar over at det finnes flere alternativer på Oslo-London og til og med Oslo-Tromsø, enn Tromsø-Båtsfjord? :rolleyes:


I motsetning til Widerøe forsøker SAS fortsatt å ombooke passasjerer ved innstilte avganger, men at det nå er svært vanskelig.
 
Lurer på om E24 er klar over at det finnes flere alternativer på Oslo-London og til og med Oslo-Tromsø, enn Tromsø-Båtsfjord? :rolleyes:

Så har også WF betraktelig volum på ruter som KRS/TRD/MOL/KSU++ til BGO, tilsvarende ruter til TRD og BOO/TOS der det er konkurranse eller der omruting via for eksempel OSL er fullt mulig.
 
Så har også WF betraktelig volum på ruter som KRS/TRD/MOL/KSU++ til BGO, tilsvarende ruter til TRD og BOO/TOS der det er konkurranse eller der omruting via for eksempel OSL er fullt mulig.

….konkurranseruter ja, men når Norwegian og SAS begge kansellerer pga streiken hva er «fullt mulig»?
 
Ny skisse legges frem i dag

Selv om jeg er litt overrasket over at vi ennå ikke har sett tvungen lønnsnemd gitt at folk i Nord nå ikke kommer seg til sykehusene for behandling

https://www.dn.no/luftfart/nfo-vil-...iker-konflikten-i-lopet-av-mandag/2-1-1246097

NFO vil legge frem skisse til løsning i flytekniker-konflikten i løpet av mandag
Flyteknikerforeningen sier de vil redusere sitt lønnskrav «betydelig». NHO Luftfart sier de er klare for å ta opp forhandlingene igjen
 
Ny skisse legges frem i dag

Selv om jeg er litt overrasket over at vi ennå ikke har sett tvungen lønnsnemd gitt at folk i Nord nå ikke kommer seg til sykehusene for behandling

https://www.dn.no/luftfart/nfo-vil-...iker-konflikten-i-lopet-av-mandag/2-1-1246097

Økt beredskap hos sykehus i nord nå, så det er nok ikke langt unna tvungen lønnsnemd.

Dog kan det tenkes at dagens utspill om vilje til å akseptere et lavere tilbud kommer fordi noen har sagt noe til noen. Er visstnok ikke ukjent at partene får et hint om at lønnsnemd er på trappene og mulighet til å fikse noe selv....
 
Igrunn rart at kanselleringer hos DY har minsket de siste dagene. Derimot etter hva jeg observerer ser det ut som om det er byttelånt endel maskiner mellom de to driftstilatelsene. Er jo sikkert smart å bytte om litt maskiner for at maskinene skal få litt vedlikehold på ARN og CPH, er vel noe teknikere på basene i Spania og muligens.
 
Ja jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn tvungen lønnsnemnd nå som sykehus i nord trenger kreftmedisiner med kort holdbarhet med mindre ikke partene blir enig i dag, kanskje maks i morgen. Tror ikke Kjerkhol lar det gå mye lengre enn det, selv om det jo er arbeidsministeren som tar avgjørelsen altså Marte Mjørs Persen. I lønnsnemnd får man stort sett ikke så mye mer enn frontfaget.
 
Igrunn rart at kanselleringer hos DY har minsket de siste dagene. Derimot etter hva jeg observerer ser det ut som om det er byttelånt endel maskiner mellom de to driftstilatelsene. Er jo sikkert smart å bytte om litt maskiner for at maskinene skal få litt vedlikehold på ARN og CPH, er vel noe teknikere på basene i Spania og muligens.

Var flybytte BGO-ARN-BGO i går kveld med DY som gjorde at vi ble 10-15 min sen til BGO
 
Virker jo som om arbeidsgiverne er låst til frontfag oppgjøret på 3,7.
Det hjelper jo ikke flyteknikerne noe særlig.

Men de har vel slått av litt på krava til i dag, så får vi se om de kan bli enige i denne runden.
 
Last edited:
Det kommer vel neppe som noen overraskelse at kortbanenettet er kritisk for mange... Lukter lønnsnemd i morgen, synes jeg.

Luktesansen min er visst ikke helt til å stole på.

Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd i dag. NFO har sendt ut ei pressmelding i dag der de sier:
NFO kommer i løpet av dagen til å kontakte NHO Luftfart der vi vil fremlegge en skisse til løsning basert på at vi reduserer vårt lønnskrav betydelig mot at vi får beholde fagforeningsretten for teknikere i administrativ stilling og teknikere under utdanning.
https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/

Siste nyhetsmelding jeg finner er fra kl 20.50 (https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/), som sier at NFO enda ikke er klar med sin skisse og, så vidt jeg har forstått, har det ikke vært noen formell kontakt mellom partene enda.

Med trusselen om tvungen lønnsnemd hengende over seg, så synes jeg dette er litt rart. Selv om det streiken ikke ble avbrutt i dag, så har neppe NFO spesielt mange timer på å komme til enighet med NHO om de vil ha en forhandlet avtale
 
I følge en artikkel i Sunnmørsposten må ambulanseflyet som er basert der ha ny inspeksjon 72 timer etter rett før streiken

https://www.smp.no/nyheter/i/L5KMQq/vigra-ambulanseflyet-kan-bli-noedt-til-aa-staa-paa-bakken

«Babcocks teknikere gjennomførte en inspeksjon av alle ambulanseflyene mellom klokka 23 og midnatt lørdag, for å gi maksimal tilgjengelighet fra midnatt. Med lockout kan det likevel bare være snakk om timer før første ambulansefly blir satt på bakken, og kun dager før hele flåten står, fortsetter Hansen.

Foreløpig ser man ingen konsekvenser for ambulanseflyet på Vigra. Det opplyser administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten i en sms til Sunnmørsposten.

Nå tikker klokka.

«Flyet må senest ha tilsyn av tekniker innen 72 timer regnet fra i går kveld», skriver Juell og sikter da til lørdagskvelden.
 
Luktesansen min er visst ikke helt til å stole på.

Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd i dag. NFO har sendt ut ei pressmelding i dag der de sier:
NFO kommer i løpet av dagen til å kontakte NHO Luftfart der vi vil fremlegge en skisse til løsning basert på at vi reduserer vårt lønnskrav betydelig mot at vi får beholde fagforeningsretten for teknikere i administrativ stilling og teknikere under utdanning.
https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/

Siste nyhetsmelding jeg finner er fra kl 20.50 (https://nfo.no/sistenytt/nfo-sender-inn-losningsforslag/), som sier at NFO enda ikke er klar med sin skisse og, så vidt jeg har forstått, har det ikke vært noen formell kontakt mellom partene enda.

Med trusselen om tvungen lønnsnemd hengende over seg, så synes jeg dette er litt rart. Selv om det streiken ikke ble avbrutt i dag, så har neppe NFO spesielt mange timer på å komme til enighet med NHO om de vil ha en forhandlet avtale


Uten å kritisere din luktesans for mye, sikker long-covid, så er jeg selv litt overrasket over tidsbruken her. Både partene i mellom, og selv med en regjering som uansett politisk ståsted ikke alltid kan sies at de saler og rir samme dag

Utfallet, i kroner, virker nå såpass gitt, at jeg føler det nå er en helt unødvendig uthaling og dertil ramming 3. part. Ikke først og frem Per Sandberg som skal på fylla i Syden, men heller tante Olga som i dag skulle fått cellegift i Tromsø. Og den heller generelle ulempen for samfunnet.

Det betyr ikke at flyteknikere ikke fortjener bedre vilkår og mer enn 3,7% mer i lønn. Men det er ikke helt sånn det funker
 
Back
Top