Streik i BNN?!

kekker

Onkel reisende kekker
I følge facebook sidene til WF, streiker handlingagenten(e) på BNN, med tilhørende morro, les: buss til og fra SSJ.

Det er dessverre brutt ut streik hos vår handlingagent i BrønnøysundDe ansatte i Brønnøysund er tatt ut i streik da det ikke ble enighet i forhandlingene mellom LFF og NHO Luftfart.
Jeg har ikke fått med meg at forhandlingsmorroa er igang, noen som vet hva de ikke blir enige om?

Litt mer fra Brønnøysunds Avis

Det er bakkemannskapet som jobber for Widerøe som er i lønnsforhandlinger. De er ansatt i selskapet Air Service Brønnøysund AS, som Widerøe leier tjenester av.

Last edited:
Det er siste rest av fjorårets hovedoppgjør som er i gang. Det er vel hovedsaklig lønn tror jeg som er grunnen til uenighetene.

Synes Widerøe gir god informasjon på facebooksiden deres.

Har en god del oljearbeidere på facebook og der er hylekoret i gang. Stakkarene får sikkert mange tusen i overtidslønn som må brukes før neste periode offshore starter...

Etter det jeg har hørt (fra en av de ansattes representanter), så er partene fortsatt langt fra å bli enige. De "stakkars" oljearbeiderne måtte nok regne med buss og båt også i morgen ;)

Kongsteien har jo rett, da WF kun er berørt tredjepart.
På samme måte som jeg står fritt til å ta bussen om NSB skulle streike.

Ser ingen problemer med at WF setter inn folk fra egne rekker. Ser Air Service truer med å ta ut flere stasjoner. Ut fra hjemmesiden deres tolker jeg det dit at de har stasjoner i Kirkenes og Murmansk; så rammer vel ikke så veldig uansett?

Dette er vel helt klart streikebryteri, uansett hvordan en snur og vender på det.
Skulle f.eks sykehusene fly inn helsepersonell fra f.eks DK når de ansatte streiker?
På den andre side bør Wikestad være forsiktig med sine uttalelser, han hadde ikke problemer med å gjøre det samme når BU ansatte holdt på å streike i 2002.
Desverre er systemet vårt slik at streik er et lovlig middel, og hvis slikt er tilfelle, er det forkastelig å trekke inn andre for å gjøre jobben, med mindre vi snakker om ledere.

Jeg synes ikke dette er streikebrytere. Flere årsaker til at jeg mener det.

1. De streikende er ansatt i firmaet Air Service. Hvis de hadde hentet inn folk, så hadde de vært streikebryteri slik jeg ser det. Men her er det Widerøe som ikke er streikerammet (som arbeidsgiver) som har hentet inn eget personell.

2. Air Service eier ikke arbeidsplassen, det gjør Avinor. De eier heller ikke utstyret som blir benyttet, det gjør Avinor og sannsynligvis eier Widerøe noe også (pax "systemer"). Om Air Service eier en PC eller tre så er det enkelt nok for Widerøe å skaffe slike, programvaren de trenger er uansett ikke eid av Air Service. (Dette er ikke noe jeg positivt vet, men jeg kan ikke tenke meg annet).

Så lenge Air Service er innleid av WIF for å drive en tjeneste, og ikke er i stand til å levere den, uansett årsak, så mener jeg Widerøe er i sin fulle rett når de gjør som de gjør.

Mvh,

krølle;832158 said:
Dette er vel helt klart streikebryteri, uansett hvordan en snur og vender på det.

Nei det er ikke det. Dette blir som at jeg skulle gå å handle på Rimi hvis de hos Kiwi streiker.
Hadde handlingselskapet hentet inn folk så hadde det vært streikebryteri. Her er det snakk om en kunde som finner en alternativ leverandør

Her løses det på en mesterlig måte. De som rammes er de streikende og arbeidsgiver, mens den uskyldige tredjepart, her ved kundene, rammes minimalt. Akkurat slik det bør være

Og Widerøes svar på Komiske Ali er igjen på banen. Lure på om han ikke følte at han dummet seg nok ut i forbindelse med Avgiftssaken før jul.

Se hva han sa om streikebryteri i 2011

På spørsmål om Widerøe den gang ville hente inn annet personell for å holde trafikken gående, svarte han:

- Widerøe ønsker ikke å drive streikebryteri.
BAnett har prøvd å komme i kontakt med Kongsteien for en kommentar.
http://www.banett.no/nyheter/article7243523.ece

Last edited:
Nei det er ikke det. Dette blir som at jeg skulle gå å handle på Rimi hvis de hos Kiwi streiker.
Hadde handlingselskapet hentet inn folk så hadde det vært streikebryteri. Her er det snakk om en kunde som finner en alternativ leverandør

Her løses det på en mesterlig måte. De som rammes er de streikende og arbeidsgiver, mens den uskyldige tredjepart, her ved kundene, rammes minimalt. Akkurat slik det bør være

Akkurat, slik at når ( om ) vi en gang blir Swissport så kan SK sette inn "sine" egne folk til å handle deres fly, eller kjøpe tjenesten av, ja f.eks Røros?

Akkurat, slik at når ( om ) vi en gang blir Swissport så kan SK sette inn "sine" egne folk til å handle deres fly, eller kjøpe tjenesten av, ja f.eks Røros?

Kan ikke se at det skulle være noe problem i et slikt scenario om SK forsøkte å kjøpe tjenesten fra Røros. Forsøkte fordi de neppe hadde hatt kapasitet til å levere. SAS vil vel ikke ha noe eget personell å sette inn i et slikt tilfelle, ville de?

Det burde forøvrig heller ikke være noe problem for dere - prinsippielt sett. Meningen med streik er å ramme arbeidsgiver, altså Swissport. Hva kunden gjør må jo således være revnende likegyldig. At det til slutt fører til at kunden finner seg en annen permanent løsning er bare noe man må ta høyde for når man vurderer om streik er et virkemiddel man ønsker å bruke.

Last edited:

Det skulle vel bety noe slikt, ja. I den grad SAS skulle ha egne folk som er kompetente til å utføre jobben.

Legg merke til at her har Widerøe satt inn personell fra egne stasjoner og ikke fra andre agentstasjoner. De kjøper altså ikke tjenester fra andre, men utfører en tjeneste med eget personell i en streikesituasjon.

Vidar

Back