Streik, hva er det?

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Streik, hva er det?'

Originally posted by dc-8-63

Vi trakk vel frem United som eksempel fordi UA brukte Aksjer paa akkurat samme maatee som Kjos naa gjoer det, og UA illustrerer de problemene som kan komme. Det er langt i fra det eneste eksemplet, Stephen Wolf ex-UA CEO gjentok det samme med US-Airways, og mange fler. Det vi paapeker er dette virker bra naar ting gaar oppover, men det forsterker problemene naar man moeter motgang.....

Dvs at den dagen det ikke gikk så bra lenger ville de ansatte ha lønn i hard cash istedet og så ble det masse bråk??? Eller hur? Mer detaljer?

Originally posted by captaink
Utbetaling av lønn i form av aksjeposter har da ingen ting med hvorvidt kursen går opp eller ned. I det øyeblikk du mottar din post kan du da selge den omgående og få dagens kurs.

Det er vel ikke snakk om at de får lønnen som aksjer?

Kjos har nok satt bindingstid på aksjene slik at de ikke kan selges før etter et par års tid. Det er helt normalt når man får aksjer av arbeidsgiver. Bedrifter som gir sine ansatte aksjer gjør det fordi de ønsker å beholde sine ansatte, og fordi det skal motivere til enda større innsats. Det er smart når alle piler peker oppover, men desto kjedeligere og mer demotiverende å være ansatt når alle pilene peker nedover. Been there, done that :-)

Akkurat, da skjønner jeg ikke helt logikken med å gi bort aksjer, men det er greit for meg :)

Jeg ville heller hatt en lønnsøkning på en krone timen, enn aksjer. Den krona vil være konstant, og vil gi liten avkastning hele tiden, mens derimot aksjen kan alt skje med.

Selg aksjene så fort som mulig og putt pengene et annet sted. :up: :cool2

Originally posted by Arrow

Jeg ville heller hatt en lønnsøkning på en krone timen, enn aksjer. Den krona vil være konstant, og vil gi liten avkastning hele tiden, mens derimot aksjen kan alt skje med.

Selg aksjene så fort som mulig og putt pengene et annet sted. :up: :cool2

Eller behold dem og sats litt. NAS-aksjen har vel steget fra laveste kurs på ca 8,50 til nesten 90,-kr idag......men en MÅ ikke være med, man kan velge å selge dem og sette pengene i banken om en vil.

Jeg mente ikke i banken. (Pensjonssparing er et eksempel på hva jeg tenkte). Uten at jeg vet hvor mye Kjos ga til sine piloter, men det er som regel bare smuler og ikke noe som det blir noe særlig avkastning av i nærmeste framtid.

Men for all del, ta imot aksjene, si ikke nei takk, men tenk litt lengre enn å bare holde på de og tro at det er gode "penger" å ha.

Men for all del, ta imot aksjene, si ikke nei takk, men tenk litt lengre enn å bare holde på de og tro at det er gode "penger" å ha.

Tja - aksjespekulant er du ikke i allefall ;)

Originally posted by Hurum

Tja - aksjespekulant er du ikke i allefall ;)
Det har du helt rett i.

Originally posted by captaink

Utbetaling av lønn i form av aksjeposter har da ingen ting med hvorvidt kursen går opp eller ned. I det øyeblikk du mottar din post kan du da selge den omgående og få dagens kurs.

Joda, men dette er jo ikke gratis for selskapet, fordi det utvanner alle andre aksjonærer. Selskapet kunne jo solgt disse aksjepostene i markedet selv - dvs at dette blir som en emisjon der selskapet gir bort pengene til de ansatte etterpå.

Originally posted by Isbamse

Joda, men dette er jo ikke gratis for selskapet, fordi det utvanner alle andre aksjonærer. Selskapet kunne jo solgt disse aksjepostene i markedet selv - dvs at dette blir som en emisjon der selskapet gir bort pengene til de ansatte etterpå.

Det er klart at det ikke er gratis for selskapet å gi bort aksjer, men det kan vel hende at det å gi aksjer mot lavere lønn er billigere enn å gi markedslønn for selskapet i en oppstartsfase hvor aksjemarkedet uansett ikke var involvert (NAS gikk først på børs på et senere tidspunkt).

Nå vet ikke jeg hvordan systemet i DY fungerer, men det er vel rimelig å tro at aksjer som deles ut i dag til en viss grad reflekterer dagens verdi i selskapet (med noe rabatt). Om man skal sitte på disse aksjene eller selge er vel et høyst individuelt spørsmål. Jeg ville ikke bundet opp hele min (pensjons- og annen) sparing i aksjer i selskapet som jeg selv jobbet i, men om man har ledig kapital så kan det vel være en like god investering som noe annet å beholde aksjene.

Back