Streik hos flyteknikerne (2022)

Hva er intristisk galt med en kvinne eller mann på over 30år, som gjør at passasjerer klager på de?

Hei, Intristisk er et ukjent ord for meg. Googlet, ref:

Intrinsisk faktor antistoff
Indikasjoner
Diagnostikk av Pernisiøs anemi (S-Parietalcelle as og S-Intrinsisk faktor as).
Tolkning
Ved positive verdier kan pasienten utvikle autoimmun gastritt, vitamin B12 malabsorpsjon og pernisiøs anemi eller nevropati som følge av mangelen.

Dette vrøvlet om at noen fagfelt skal være forbeholdt ungdom i studier eller som et "trappetrinn" inn i arbeidslivet hører ingensteds hjemme. Man ser hvor godt det funker i USA for eksempel, der de er på et bristepunkt jeg selv ikke er særlig interesert i å oppleve.

Om du flipper burgere, evakuerer passasjerer, eller surrer rundt i skjorte og slips på møterom og peker på plansjer, så skal du betales for tiden din, ferdig. Lønning etter kompetanse javel, men ikke ulevelig lønn for hardt arbeid uansett fagfelt.

Du forveksler yrkesliv med å være 15 år og vanne plantene til naboen to ganger i uka mens de er på ferie.

Min erfaring fra mange år i flyselskap er at disse studentene som jobbet deltid som CA var motiverte og dedikerte arbeidstakere som også taklet de til enhver tid aktuelle IT utfordringene i jobben på en meget god måte. Langt bedre enn flere av de med lang ansiennitet i cabinen.

Norwegians foreløpige kanselleringer i morgen torsdag:

Oslo-London x2
Oslo-København
Oslo-Mallorca
Oslo-Krakow
Oslo-Stockholm

Noen som har sett om SAS driver på å slinger fly fra ARN / CPH til OSL slik at de tar vedlikeholdet ARN/CPH nå om dagen? Lite innstillinger fra de foreløpig

NHO bryter jo en slags uskreven regel om at man skjermer de virksomhetene så mye som mulig. Det er jo rett og slett å spekulere i tvungen lønnsnemnd. Det samme ser man også i helsesektoren hvor selv et tosifra antall leger i streik på landsbasis var nok til å utløse tvungen lønnsnemnd. Og sykepleiestreiken ble avblåst i fjor i Oslo ved at en vanlig helgebemanning i hjemmesykepleien skjedde på en hverdag pga streiken. Det viste seg vel i etterkant at Oslo kommune opplyste om feil tall.

Hei, Intristisk er et ukjent ord for meg. Googlet, ref:

Intrinsisk faktor antistoff
Indikasjoner
Diagnostikk av Pernisiøs anemi (S-Parietalcelle as og S-Intrinsisk faktor as).
Tolkning
Ved positive verdier kan pasienten utvikle autoimmun gastritt, vitamin B12 malabsorpsjon og pernisiøs anemi eller nevropati som følge av mangelen.

Beklager, her har språkforvirringen min (3 språk i dagligdags bruk) antakeligvis ført til både fornorsking og omskrivning. Det tyske begrepet «intrinsisch» som for meg betyr sånn ca «inneboende egenskap» var i tankene i det jeg omskrev ordet. Ser vi har det samme på norsk; https://naob.no/ordbok/intrinsisk «iboende egenskap».
Tenker det allikevel er mulig å svare på hva som er å klage på ifht cabin crew over 30år, både med og uten forståelse for at jeg forsøkte å understreke at man var interessert i hvilke iboende egenskap (i negativ forstand) man har som 30år + menneske vs et studerende «ungt» menneske.

Og for å gi en honnør til tematikken, som vanlig er jeg fan av å gi mennesker som arbeider utenfor normal arbeidstid (unormal døgnrytme) med varierende arbeidstid, som bærer andre menneskers liv i deres håndverk, lønna de fortjener. De skal være motiverte, trygge, opplagte og sikre i sin jobb. Uansett om det er sykepleiere, legevakt-ansatte, flyteknikere, navigasjonsoffiserer på passasjerskip eller hjemmehjelp. Kommentarfeltene er avskyelige og lite interessert i empati eller sikkerhetsånd.

NRK Nordland har en artikkel som på mange måter ser ut til å imøtegå flyteknikernes rekrutteringsbekymringer; https://www.nrk.no/nordland/streik_-dette-tjener-flyteknikerne-etter-sju-ars-skolegang-1.16010671 Kortversjonen er at det er stor søkning til flyfagutdannelse, og langt fra alle kommer inn.

I en artikkel i AN i 2020 i starten av pandemien, beskrives bl a Widerøes inntak av lærlinger. Jeg siterer litt fra artikkelen, bak betalingsmur. Overskriften må derfor ses i denne sammenheng. I 2019 tok de inn 15 lærlinger. https://www.an.no/sol-20-og-trine-2...-jobbmarked-skummelt-a-tenke-pa/s/5-4-1308611 Det som er interessant, er lærlinginntaket. Jeg antar de de andre selskapene har tilsvarende ordninger.

Hans Petter Gregersen, administrerende direktør i Widerøe technical services, forteller at konsernet alltid ønsker å skåne lærlinger i alle konflikter og situasjoner.

Gregersen forteller også at de har en spesiell omtanke for de som går skole, og som er hos Widerøe for å gå lærlingløpet.
-----------------------
Han sier også at målet er å ansette alle lærlinger som kvalifiserer seg gjennom lærlingtiden i Widerøe etter endt lærlingtid.

– Det har vi klart. Omtrent 95 prosent fra de som har vært gjennom løpet hos oss fra 1998 og til nå har fått tilbud om jobb. Så der har vi vært ganske gode.

Beklager, her har språkforvirringen min (3 språk i dagligdags bruk) antakeligvis ført til både fornorsking og omskrivning. Det tyske begrepet «intrinsisch» som for meg betyr sånn ca «inneboende egenskap» var i tankene i det jeg omskrev ordet. Ser vi har det samme på norsk; https://naob.no/ordbok/intrinsisk «iboende egenskap».
Tenker det allikevel er mulig å svare på hva som er å klage på ifht cabin crew over 30år, både med og uten forståelse for at jeg forsøkte å understreke at man var interessert i hvilke iboende egenskap (i negativ forstand) man har som 30år + menneske vs et studerende «ungt» menneske.

Og for å gi en honnør til tematikken, som vanlig er jeg fan av å gi mennesker som arbeider utenfor normal arbeidstid (unormal døgnrytme) med varierende arbeidstid, som bærer andre menneskers liv i deres håndverk, lønna de fortjener. De skal være motiverte, trygge, opplagte og sikre i sin jobb. Uansett om det er sykepleiere, legevakt-ansatte, flyteknikere, navigasjonsoffiserer på passasjerskip eller hjemmehjelp. Kommentarfeltene er avskyelige og lite interessert i empati eller sikkerhetsånd.

Generelt er jeg av den oppfatning at det er arbeidsgiver som må beslutte hvorvidt det er behov for heltid eller deltid ansatte, og fordelingen mellom disse gruppene. Arbeidsgiver har en kabal som skal gå opp for å dekke alle vaktene. Om noen av de tidligere fulltids ansatte blir fornærmet og velger å slutte når den nye jobben er på redusert tid, så er det helt ok. Det finnes heldigvis alternative jobber. Også for tidligere CA. Og det står dyktige unge mennesker i kø for å få jobbe som CA, heltid eller deltid, i de større selskapene.

Helsetilsynet vurderer om streiken kan føre til fare for liv og helse:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flystreiken-leverer-ny-streike-rapport-torsdag.3jI69zeiP

Dersom de på et eller annet tidspunkt konkluderer med at det er fare for liv og helse, så blir det vel mer eller mindre automatisk tvungen lønnsnemd. Jeg regner vel ikke med at det er konklusjonen i morgen, men at det vurderes kontinuerlig tilsier vel at det veldig raskt kan komme en avgjørelse hvis ambulanseflyene får streikerelaterte problemer.

SAS sier selv de ikke har kansellert ifbm. streiken fordi "...de har en moderne flyflåte som trenger mindre vedlikehold..." :fly

Hvor har vi hørt den før? :D

Men fakta er at de er ganske så like. Norwegian 8.5 år, SAS 8.8 ...

Sas kansellerer nok pga streiken de og, de er bare flinkere til å dekke de under de 4000 andre innstilte avgangene slik at det er vanskelig å få øye på de (og de juger nok litt i media og). Så vidt jeg forstår det utfra hva jeg har sett tidligere er disse 4000 innstilte fjernet fra avinor sine tavler og systemer (siden dette ble klart for en stund siden), men både i dag og imorra finner jeg ca 7 innstilte sas-avganger fra OSL.
De skylte vel på mannskapsmangel når de måtte innstille disse 4000 avgangene, og streik blant ansatte gjør jo også at man får mangel på mannskap;)

Hvis derimot SK ikke skulle vært rammet av denne streiken, viser det bare hvor «flinke» de har vært til å outsource alt til Estland og Malta.

Sas kansellerer nok pga streiken de og, de er bare flinkere til å dekke de under de 4000 andre innstilte avgangene slik at det er vanskelig å få øye på de (og de juger nok litt i media og). Så vidt jeg forstår det utfra hva jeg har sett tidligere er disse 4000 innstilte fjernet fra avinor sine tavler og systemer (siden dette ble klart for en stund siden), men både i dag og imorra finner jeg ca 7 innstilte sas-avganger fra OSL.
De skylte vel på mannskapsmangel når de måtte innstille disse 4000 avgangene, og streik blant ansatte gjør jo også at man får mangel på mannskap;)

Hvis derimot SK ikke skulle vært rammet av denne streiken, viser det bare hvor «flinke» de har vært til å outsource alt til Estland og Malta.

To separate saker. Man visste ikke da disse flightene ble kansellert at det a/ skulle bli streik eller b/ hvor lenge den vil/ville vare. De avgjørelsene ble tatt på bakgrunn av de ressursene man hadde da.
SAS har heller ikke noe å tjene på å ‘skjule’ informasjon om sene kanselleringer pga streik.

City jet flyr jo en god del for SAS de bruker jo Samco på vedlikehold. Hvor crewet er ansatt vet ikke jeg. Forstår ikke at det er mulig å drive slik i Norge. Tviler på at hverken Crew eller Mekanikere bidrar til felleskassen i Norge.

City jet flyr jo en god del for SAS de bruker jo Samco på vedlikehold. Hvor crewet er ansatt vet ikke jeg. Forstår ikke at det er mulig å drive slik i Norge. Tviler på at hverken Crew eller Mekanikere bidrar til felleskassen i Norge.
Hvilket er hele poenget med outsourcing av produksjon og tjenester til utenlandsregistrerte selskap.

Generelt er jeg av den oppfatning at det er arbeidsgiver som må beslutte hvorvidt det er behov for heltid eller deltid ansatte, og fordelingen mellom disse gruppene. Arbeidsgiver har en kabal som skal gå opp for å dekke alle vaktene. Om noen av de tidligere fulltids ansatte blir fornærmet og velger å slutte når den nye jobben er på redusert tid, så er det helt ok. Det finnes heldigvis alternative jobber. Også for tidligere CA. Og det står dyktige unge mennesker i kø for å få jobbe som CA, heltid eller deltid, i de større selskapene.
Der er som om Lohte eller Pauck hadde sagt det selv.
Merkelig at så mange andre selskap klarer å få kabalen til å gå opp og tjene penger.
Vi nisser i nord får det bare ikke til.

Min erfaring fra mange år i flyselskap er at disse studentene som jobbet deltid som CA var motiverte og dedikerte arbeidstakere som også taklet de til enhver tid aktuelle IT utfordringene i jobben på en meget god måte. Langt bedre enn flere av de med lang ansiennitet i cabinen.
Det er ikke det jeg argumenterer mot, det er mer eller mindre en selvfølge at den yngre garde presterer bedre. Det jeg syns er hårreisende er meningen at jobber av den grunn skal lavtlønnes slik at folk blir presset ut av stillingen sin over tid, det er en kvalmende superkapitalistisk holdning som jeg håper aldri blir en standard. Slike filosofier er ABC for å gjøre de på toppen rikere og de på bunnen fattigere.

Krysser fingre .. og tær .. og ...

– Jeg tviler på at løsningen i seg selv er ferdig i dag, det kan jeg ikke tenke meg. Men vi bereder grunnen for en løsning i dag, og jeg håper vi sluttfører forhandlinger i morgen. Men det betinger at vi blir enige om noe, sier tariffkomitéleder Petter Wettre i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) noen timer før partene møtes til forhandlinger hos Riksmekleren.

https://e24.no/naeringsliv/i/8Qyek1/flyteknikerne-foer-moetet-haaper-paa-loesning-i-morgen

Back