Ikkje bra blir ikke noen løsning snart da
Tja, hvis ambulanseflyene blir stående på bakken så blir det vel fort tvungen lønnsnemd skulle man tro?
Ikkje bra blir ikke noen løsning snart da
Det er jo det fagforeningen gjør her. NFO som en uavhengig fagforening er ikke bundet av frontfagsmodellen. De prøvde seg på en "spansk en" ved å legge skikkelig press på arbeidsgiversiden. Timingen var god, men her ble dem fintet ut av NHO. Sånn er livet i forhandlinger, man kan ha god timing på urimelige krav, kanskje hadde det gått igjennom, men her ble de kanskje litt for grådige, med følgene at dette nok havner på regjeringens bord, og de lander nok på 3,7 % lønnsøkning.Nå bør staten kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna så lenge som mulig…ellers blir det jo slik NHO vil og plutselig har ikke yrkesgrupper reell streikerett lengre…
Da kan de bare ta hele frontfagmodellen og pakke i bøtta…
Støtter teknikerne!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tenker tvungen lønnsnemnd kommer ganske kjapt etter at lockout starter. Skulle et ambulansefly bli stående på bakken er det fare for liv og helse.
Tenker at lockout kan være lurt. Tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet, med en trussel om evt tvungen lønnsnemnd dersom teknikere fra Babcock ikke får lov å gå på jobb fra søndag.
Etter planen skulle flyteknikere fra Babcock tas ut i streik ved opptrappingen lørdag.
Flytekniker er et lite beskrivende navn på yrkesgruppen.
På engelsk kalles de Licensed Aircraft Engineer, eller Aircraft Engineer.
Det er altså de som godkjenner jobbene flymekanikerne gjør av vedlikehold.
Trodde de var å sammenlikne med flymekanikere. Det tror jeg mange utenfor næringen tror.
Det er nok Forsvaret som skal ha en del av skylden for dette, da begrepet «tekniker» benyttes som yrkestittel for enhver flysystemmekaniker eller motormekaniker med utsjekk og gyldig autorisasjon. Til og med mitt eget fagfelt (Avionikk) omtales ofte som flyteknikere. Dette går igjen internt, men også ut til rekruttering og generell omtale til verden utenfor.
Nå er Forsvarets legacy-system ganske anderledes enn EASA/EMAR, der enhver mekaniker og avioniker kan signere ut luftdyktighet før flyturen. (Hvertfall hos oss) , mens det er kritiske og komplekse jobber som vil kreve en signering av to personer, hvorav den inspiserende part innehar en egen utsjekk for nettopp dette.
Beklager off topic
Flyr på sin hjemmeside skriver at de ikke er berørt av streiken, men vil de bli det om det blir lockout ? Hvor omfattende blir en lockout ?
Det har vært leid inn teknikere (som kontraktører) fra andre land i årevis, det er heller ikke billig. Og det hører med i bildet at det er stor mangel på teknikere, både i EASA-området og ellers i hele verden.Er vel mer aktuelt å hente inn kompetanse fra andre land som er mer enn godt nok fornøyd med dagens situasjon. Skulle de gå lei, så kan de få reise hjem og erstattes av nye.
Flytekniker er et lite beskrivende navn på yrkesgruppen.
På engelsk kalles de Licensed Aircraft Engineer, eller Aircraft Engineer.
Jepp, exactly...trenger en "like" button her!Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.