Streik hos flyteknikerne (2022)

Foreløpig få kanselleringer i dag, og de som er kan fort mulig skyldes andre årsaker, da jeg ser det som vanlig er endel SAS

Re: Streiketråden 2022

Det er jo det som skjer nå. Veldig vanskelig å få rekrutert folk når lønna i flybransjen i 20 år har steget mindre enn alle andre grupper. Jobber i ground handling der takker de også nei når de ser betingelsene.

Vanskelig å ettergå slike påstander med nøyaktige tall, men kjek raskt på denne:
https://www.ssb.no/statbank/table/11419

Siden SSB ikke lar oss gå ned på undergrupper så er det en viss skjevhet her, men det gir i alle fall en indikasjon. Tar en lufttransport (gruppe 51) får man persontransport med rutefly, charterfly, sightseeing og rundflyginger. Her har median-lønnen økt med dobbelt så mye sammenlignet med om en ser på alle næringer samlet.

Ser en på gruppe 52 (som omfatter lagring og hjelpetjenester i forbindelse med transport slik som transportinfrastruktur (f.eks. lufthavner, havner, tunneler, bruer mv.) transportformidling og godsbehandling) har lønnen økt med nøyaktig det samme som for alle næringer i samfunnet.

Lønnspåstander og sammenligningsgrunnlag er utrolig vanskelig, og det er så mye slurvete statistikkbruk ute og går i media når det er konflikt. Jeg tror den påstanden din om lønnsutvikling de siste 20 årene sammenlignet med andre grupper ikke stemmer, selv om SSB kun gir meg tall tilbake til 2015.

Vanskelig å ettergå slike påstander med nøyaktige tall, men kjek raskt på denne:
https://www.ssb.no/statbank/table/11419

Siden SSB ikke lar oss gå ned på undergrupper så er det en viss skjevhet her, men det gir i alle fall en indikasjon. Tar en lufttransport (gruppe 51) får man persontransport med rutefly, charterfly, sightseeing og rundflyginger. Her har median-lønnen økt med dobbelt så mye sammenlignet med om en ser på alle næringer samlet.

Ser en på gruppe 52 (som omfatter lagring og hjelpetjenester i forbindelse med transport slik som transportinfrastruktur (f.eks. lufthavner, havner, tunneler, bruer mv.) transportformidling og godsbehandling) har lønnen økt med nøyaktig det samme som for alle næringer i samfunnet.

Lønnspåstander og sammenligningsgrunnlag er utrolig vanskelig, og det er så mye slurvete statistikkbruk ute og går i media når det er konflikt. Jeg tror den påstanden din om lønnsutvikling de siste 20 årene sammenlignet med andre grupper ikke stemmer, selv om SSB kun gir meg tall tilbake til 2015.

SSB sine tall gir ikke et korrekt bilde, de blir for generelle. Jeg sitter her med lønnstabellene for min jobb fra i år og fra 2003, og hvis jeg hadde hatt denne jobben, på samme lønnstrinn, for 19 år siden, hadde jeg tjent ca 50 000 mer enn i dag.

Foreløpig bare 4 kanselleringer i dag hos Widerøe på grunn av denne streiken. 1 rundtur hver fra BGO til SVG og KRS

Om man titter litt på profilene til storkommentatorene på disse artiklene, så er det for det meste grinebiter-pensjonister og miserable trygdemottakere i varierende form og grad som kommer med eder og galle. Det er nesten som om de prøver å kompensere for miserabiliteten i sitt eget liv ved å forsøke å skape det samme i andres liv :rolleyes:

Hvordan ser man at en person er en "miserabel trygdemottaker"? Har de et felles kjennetegn som gjør at man kan plukke dem ut på lang avstand, på samme måte som de homoseksuelle og de venstrehendte?

Hvordan ser man at en person er en "miserabel trygdemottaker"? Har de et felles kjennetegn som gjør at man kan plukke dem ut på lang avstand, på samme måte som de homoseksuelle og de venstrehendte?

Det er de som har gått 'Livets Harde Skole', er det ikke ?? ;)

Det er de som har gått 'Livets Harde Skole', er det ikke ?? ;)

Som regel skrevet på en form "Livet's hare skole", kombinert med tvilsom grammatikk, flust av sær skrivings feil og rar bruk,,,, av tegnsetting...!!

'Gutta, vi møtes på midten, så er vi ferdige med det tøyset her'.

... Vel, man kan håpe ...

Sas svg har en bgo og en osl som er kansellert imorgen.
I tillegg til noen fra Bergen flyplass.
Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Last edited:
Matematikken til Lothe er heller tvilsom. «60 kr/t er en økning på 18%» og «lønnen er jo allerede hele 800 000» henger ikke helt sammen. Litt rask hoderegning gir en lønn i dag på ca 550 000 før en eventuell økning på 18%, hvor man vil havne nærmere 650 000. 550 er ganske langt unna 800, og skulle de få de 18 prosentene er det fremdeles et stykke opp. Hvor er de kritiske oppfølgingsspørsmålene fra journalistene?

Når 70% av teknikerne er over 50 og ingen utdanner seg til det så betyr det vel ikke så mye lenger hva de krever? De blir sikkert avspist med noen kroner av NHO, som gir F i å gjøre yrket ettertraktet igjen.
Om 5-10 år er det jo ingen igjen.?
Mekanikere/teknikere som jobber helkontinuerlig skift blir ikke alltid så gamle, så forhandlingene med NHO om 5-10år blir vel mer «detta er det vi skal ha, signer her»

Triste greier. Men detta vil man aldri få sivile til å forstå, det blir som når pilotene kjemper for jobben sin. «Du tjener for mye, jobb og hold kjeft»

Norwegian må kansellere 2 rundturer i dag på grunn av streiken. OSL-NCE-OSL og BGO-LGW-BGO

SAS hevder de flyr som normalt, men der er det jo endel kanselleringer uansatt :rolleyes:

Last edited:
Skal prøve ikke å bidra til dårlig stemning i tråden her, men når rammene for tariffoppgjøret i frontfaget endte på 3,7% kan man jo gjøre seg opp en mening om realismen i kravet på 17-18%…

Skal prøve ikke å bidra til dårlig stemning i tråden her, men når rammene for tariffoppgjøret i frontfaget endte på 3,7% kan man jo gjøre seg opp en mening om realismen i kravet på 17-18%…

Da kan man si, men samtidig er ikke NFO med i hverken LO, Fagforbundet etc. Slik at akkurat de ikke er bundet i like stor grad. Men det kan selvsagt påvirke hva motparten vil/kan gi. Men det er heller ikke slik at alle forholder seg til rammen fra frontfagen ;)

Da kan man si, men samtidig er ikke NFO med i hverken LO, Fagforbundet etc. Slik at akkurat de ikke er bundet i like stor grad. Men det kan selvsagt påvirke hva motparten vil/kan gi. Men det er heller ikke slik at alle forholder seg til rammen fra frontfagen ;)
Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge... :)

Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge... :)

NFO ble stiftet før Krigen, og har ført lønnsforhandlinger siden da.
Hvor mange ganger har du hørt at NFO har gått i streik?
Kan du huske en eneste gang?

«NFO forstår ikke hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge»??

Hvis NFO har ført lønnsoppgjør i 80 år uten å havne i streik så vil jeg påstå de har Stein-Kontroll på dette. Hvilke andre fagforeninger/hovedorganisasjoner kan vise til det samme?

Når 70% av teknikerne er over 50 og ingen utdanner seg til det så betyr det vel ikke så mye lenger hva de krever? De blir sikkert avspist med noen kroner av NHO, som gir F i å gjøre yrket ettertraktet igjen.
Om 5-10 år er det jo ingen igjen.?

Lønnsoppgjørene er i grunnen lite egnet til å gjøre større lønnsjusteringer for enkelte grupper. Dette er jo både en av styrkene og svakhetene til den norske modellen for lønnsoppgjør, med frontfagsmodellen for å definere rammene.

Nå har vi vel ikke hørt fra noen andre enn NHO hva som egentlig er kravet her, men noe som ligner på 60 kr/time er det veldig, veldig lite sannsynlig at man vil få gjennomslag for. Det vet nok også de som forhandler, så jeg tar det med ei lita klype salt. Så får vi se hva dette ender med.

SSB sine tall gir ikke et korrekt bilde, de blir for generelle. Jeg sitter her med lønnstabellene for min jobb fra i år og fra 2003, og hvis jeg hadde hatt denne jobben, på samme lønnstrinn, for 19 år siden, hadde jeg tjent ca 50 000 mer enn i dag.

Er en forskjell på hva som er generelle tall og hva som er gjeldende i din situasjon. Og konkurransesituasjonen så helt forskjellig ut i 2003 enn i dag, så tenker at det ikke er så sammenlignbart det heller.

Ellers var det nå mest for å illustrere at det å snakke om lønnsutvikling kan man gjøre på en hvilken som helst måte avhengig av hva slags agenda man har.

Back