Det er jo det som skjer nå. Veldig vanskelig å få rekrutert folk når lønna i flybransjen i 20 år har steget mindre enn alle andre grupper. Jobber i ground handling der takker de også nei når de ser betingelsene.
Vanskelig å ettergå slike påstander med nøyaktige tall, men kjek raskt på denne:
https://www.ssb.no/statbank/table/11419
Siden SSB ikke lar oss gå ned på undergrupper så er det en viss skjevhet her, men det gir i alle fall en indikasjon. Tar en lufttransport (gruppe 51) får man persontransport med rutefly, charterfly, sightseeing og rundflyginger. Her har median-lønnen økt med dobbelt så mye sammenlignet med om en ser på alle næringer samlet.
Ser en på gruppe 52 (som omfatter lagring og hjelpetjenester i forbindelse med transport slik som transportinfrastruktur (f.eks. lufthavner, havner, tunneler, bruer mv.) transportformidling og godsbehandling) har lønnen økt med nøyaktig det samme som for alle næringer i samfunnet.
Lønnspåstander og sammenligningsgrunnlag er utrolig vanskelig, og det er så mye slurvete statistikkbruk ute og går i media når det er konflikt. Jeg tror den påstanden din om lønnsutvikling de siste 20 årene sammenlignet med andre grupper ikke stemmer, selv om SSB kun gir meg tall tilbake til 2015.
Om man titter litt på profilene til storkommentatorene på disse artiklene, så er det for det meste grinebiter-pensjonister og miserable trygdemottakere i varierende form og grad som kommer med eder og galle. Det er nesten som om de prøver å kompensere for miserabiliteten i sitt eget liv ved å forsøke å skape det samme i andres liv![]()
Hvordan ser man at en person er en "miserabel trygdemottaker"? Har de et felles kjennetegn som gjør at man kan plukke dem ut på lang avstand, på samme måte som de homoseksuelle og de venstrehendte?
Det er de som har gått 'Livets Harde Skole', er det ikke ??![]()
Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO luftfart startet søndag klokken 18.00 et møte i et forsøk på å komme til enighet etter at meklingen brøt sammen natt til lørdag, og SAS, Norwegian og Widerøe ble rammet av streik.
https://www.nrk.no/osloogviken/mote...slutta---ingen-losning_-ifolge-tv2-1.16008824Møtet starta kl. 18. Rundt 20:45 får NRK beskjed om at møtet er over, og at NFO-leder Jan Skogseth er på vei til Bodø.
Ifølge TV2 er møtet avslutta uten at partene er blitt enige.
Skal prøve ikke å bidra til dårlig stemning i tråden her, men når rammene for tariffoppgjøret i frontfaget endte på 3,7% kan man jo gjøre seg opp en mening om realismen i kravet på 17-18%…
Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge...Da kan man si, men samtidig er ikke NFO med i hverken LO, Fagforbundet etc. Slik at akkurat de ikke er bundet i like stor grad. Men det kan selvsagt påvirke hva motparten vil/kan gi. Men det er heller ikke slik at alle forholder seg til rammen fra frontfagen![]()
Men det forklarer hvorfor det utenfra virker som NFO ikke helt forstår hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge...![]()
Når 70% av teknikerne er over 50 og ingen utdanner seg til det så betyr det vel ikke så mye lenger hva de krever? De blir sikkert avspist med noen kroner av NHO, som gir F i å gjøre yrket ettertraktet igjen.
Om 5-10 år er det jo ingen igjen.?
SSB sine tall gir ikke et korrekt bilde, de blir for generelle. Jeg sitter her med lønnstabellene for min jobb fra i år og fra 2003, og hvis jeg hadde hatt denne jobben, på samme lønnstrinn, for 19 år siden, hadde jeg tjent ca 50 000 mer enn i dag.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.