• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Storm og torden

geha

ScanFlyer Blue
Full storm (25) fra Stad til Bodø. Kraftig regn, tildels sludd og for sikkerhets skyld torden på Mørekysten. Hva tenker folk som skal på jobb om bord i et innenriksfly da? Gleder en seg til å gå på jobb, eller gruer litt. Personlig fornøyd med at jeg som passasjer IKKE skal tur-retur Kristiansund i morgen fredag 25 nov.

Full storm (25) fra Stad til Bodø. Kraftig regn, tildels sludd og for sikkerhets skyld torden på Mørekysten. Hva tenker folk som skal på jobb om bord i et innenriksfly da? Gleder en seg til å gå på jobb, eller gruer litt. Personlig fornøyd med at jeg som passasjer IKKE skal tur-retur Kristiansund i morgen fredag 25 nov.

Har egentlig ingen forutsetninger for å svare på dette, men det må da være greit med litt variasjon og utfordringer i arbeidet? :)

Gikk heeeelt fint EVE-BOO-SKN-TOS i kveld hvertfall :) Risting blir en vant til og tenker ikke på det som noe ubehagelig, heller som en... Tja.. Plage?

Jeg skal fly fra TRD i morgen og innom både SVG og BGO i løpet av dagen og CPH-TRD på kvelden. Dette skal bli morro ;) jeg elsker turbulens og dennsslaks, så dette passer meg utmerket.....så lenge jeg kommer meg hjem.

Jeg kan prøve å svare litt for oss som sitter fremst i flyet.
Vær og vind er en helt naturlig del av vår hverdag, kanskje spesielt hos oss i Widerøe. Forskjellen med slikt uvær som denne stormen er at et mye større område dekkes av dårlig vær. Ergo skaper det større utfordringer, f.eks i forhold til å finne gode alternative flyplasser dersom man ikke kan lande på destinasjonen.Flere avgjørelser enn vanlig må tas, og man har generelt litt færre løsninger å spille på. Slike dager er det operativt utfordrende og ikke minst slitsomt å være på jobb. Stadig nye vurderinger og mye mer kommunikasjon med lufttrafikktjenesten, bakkestasjonene våre osv gir mye høyere arbeidsbelastning enn på dager med "gjennomsnittlig vær". Konsekvensen blir også ofte mange og lange forsinkelser og dermed lengre arbeidsdager.
Rent operativt og flymessig krever det også mer av oss piloter. Det må litt ekstra skjerpings til for å fly inn og ut og ikke minst lande i mye vind og turbulens. Alle selskaper har operative begrensninger på vindstyrke ved avgang og landing, krav til sikt osv. Det er derfor alltid trygt når et fly tar av eller lander i dårlig vær, men mye mer krevende både for ansatte og passasjerer blir det.
Så for å konkludere: man gruer seg ikke til storm-jobbing, men slitsomt blir det alltid:)

Jeg kan prøve å svare litt for oss som sitter fremst i flyet.
Rent operativt og flymessig krever det også mer av oss piloter. Det må litt ekstra skjerpings til for å fly inn og ut og ikke minst lande i mye vind og turbulens. Alle selskaper har operative begrensninger på vindstyrke ved avgang og landing, krav til sikt osv. Det er derfor alltid trygt når et fly tar av eller lander i dårlig vær, men mye mer krevende både for ansatte og passasjerer blir det.
Så for å konkludere: man gruer seg ikke til storm-jobbing, men slitsomt blir det alltid:)

Nu arbejder jeg ikke selv indenfor luftfart, så jeg skal ikke kloge mig . Men er det ikke sådan at stormvejr ofte giver de største problemer på landjorden ? Her tænker jeg på at håndteringen af flyene med passagerbroer, lastning af bagage, catering osv simpelthen bliver for farlig hvis det blæser en halv pelikan.

Nu arbejder jeg ikke selv indenfor luftfart, så jeg skal ikke kloge mig . Men er det ikke sådan at stormvejr ofte giver de største problemer på landjorden ? Her tænker jeg på at håndteringen af flyene med passagerbroer, lastning af bagage, catering osv simpelthen bliver for farlig hvis det blæser en halv pelikan.

Jo det kan by på store problemer hvis det blåser veldig mye og i tillegg er glatt på apron. Da begynner bakkeutstyr å bestemme selv hvor det vil.

Back