Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.
18.07.2013 kl 17:05
WF555 Trondheim - Kristiansund
Dash 8-100 LN-ILS
Sete: 10A
Denne turen var preget av mye oljefolk. Jeg regner med at det er oljå som holder denne ruta gående.
Da jeg kom til Kristiansund hadde jeg drøye tre timer til neste flyavgang. I utgangspunktet hadde jeg nok hatt tid til en tur inn til byen. Men med en reisetid på totalt ca 30 minutter tur og retur fant jeg ut at det ble litt kort tid i sentrum. Dessuten hadde jeg behov for å gjøre noen endringer på reiseplanen min til neste uke og jeg hadde fått noen mail jeg måtte svare på.
Så da fant jeg meg heller en skikkelig god burger i "kantina" og satte meg ned ved et vindusbord og begynte å "jobbe". Reiseplanlegging er jo ganske kjekt. Men når man begynner å sitte med bookinger på flere forskjellige avganger så gjelder det å holde kontroll på at man kansellerer de riktige avgangene.
Noe med det fine med Norge-Rundt billetten er at msn kan forandre på reiseplanen og bestille nye billetter inntil to timer før en avgang. Dette avhenger kun av om det er ledige plasser på avgangene. Jeg hadde planlagt det meste i forkant av turen, men etterhvert som man kom i gang med turen fikk man av forskjellige årsaker behov for å endre litt på planene. Var etterhvert mange som hadde lyst å hilse på meg underveis, så det måtte man prøve å få til. I tillegg hadde jeg veldig lyst å se en strand som heter Bleik.
Timene i Kristiansund gikk fort unna med endring av billetter og dessuten hadde jeg fått en del mail å svare på. Det begynte å nærme seg avreise til Bergen. En god del av Widerøe's ruter på Vestlandet var tidligere operert av SAS Commuter som fløy rutene på det som ble kalt "Vestlink" med Fokker 50 maskiner. Da SAS i 2011 besluttet å avvikle Commuter-delen var det Widerøe som tok over. Dette gjelder ruter fra Kristiansund i nord, til Kristiansand i sør.
En sidenote her er at jeg var ute å fløy Fokker'n en siste gang oktober 2011 mellom Haugesund og Bergen. Det var en kort tur i grått vær, men likevel minnerik.
Denne torsdagskvelden skulle jeg fly en av disse rutene. Kristiansund - Bergen. Widerøe opererer sine større Dash 8- 300 og Dash 8-Q400 maskiner med henholdsvis 50 og 78 seter på disse rutene. Og en del av disse maskinene ble anskaffet som følge av overtagelsen av Vestlink.
18.07.2013 kl 20:40
WF577 Kristiansund - Bergen
Dash 8-300 LN-WFO
Sete: 11A
Oljeflight. Mange småbrisne og pratsomme roughnecks på vei hjem. Stenger meg inne i min egen verden med Spotify (once airborne).
Denne dagen ble ruta operert med LN-WFO som er en -300 maskin. Og dette var og en ny oppføring i loggen min.
Været var ikke så bra så det var ikke så mye å se ut vinduet. Men det var likevel, som oftest er, en hyggelig flight med Widerøe. Hyggelig besetning og en kopp kaffe! Er ikke så mye som skal til...
Også i Bergen var været grått. Hørte at det var flere fly ikke kom seg ned og måtte omdirigeres pga. tåke tidligere på kvelden. Men vi kom oss ned og jeg var ferdig med dagens sju flighter.
Kvelden ble tilbrakt på Clarion Bergen Airport Hotell som lå nesten vegg til vegg med terminalen. Før jeg tok kvelden gikk jeg bort til terminalen og printet ut boarding-kort og bagasjelapp til flightene dagen etterpå men fikk ikke levert bagasjen i bag-drop fordi personalet tydeligvis hadde gått hjem. Men nå trengte jeg hvertfall bare levere bag'en neste morgen. Alt for å sove noen minutter ekstra...
18.07.2013 kl 17:05
WF555 Trondheim - Kristiansund
Dash 8-100 LN-ILS
Sete: 10A
Denne turen var preget av mye oljefolk. Jeg regner med at det er oljå som holder denne ruta gående.
Da jeg kom til Kristiansund hadde jeg drøye tre timer til neste flyavgang. I utgangspunktet hadde jeg nok hatt tid til en tur inn til byen. Men med en reisetid på totalt ca 30 minutter tur og retur fant jeg ut at det ble litt kort tid i sentrum. Dessuten hadde jeg behov for å gjøre noen endringer på reiseplanen min til neste uke og jeg hadde fått noen mail jeg måtte svare på.
Så da fant jeg meg heller en skikkelig god burger i "kantina" og satte meg ned ved et vindusbord og begynte å "jobbe". Reiseplanlegging er jo ganske kjekt. Men når man begynner å sitte med bookinger på flere forskjellige avganger så gjelder det å holde kontroll på at man kansellerer de riktige avgangene.
Noe med det fine med Norge-Rundt billetten er at msn kan forandre på reiseplanen og bestille nye billetter inntil to timer før en avgang. Dette avhenger kun av om det er ledige plasser på avgangene. Jeg hadde planlagt det meste i forkant av turen, men etterhvert som man kom i gang med turen fikk man av forskjellige årsaker behov for å endre litt på planene. Var etterhvert mange som hadde lyst å hilse på meg underveis, så det måtte man prøve å få til. I tillegg hadde jeg veldig lyst å se en strand som heter Bleik.
Timene i Kristiansund gikk fort unna med endring av billetter og dessuten hadde jeg fått en del mail å svare på. Det begynte å nærme seg avreise til Bergen. En god del av Widerøe's ruter på Vestlandet var tidligere operert av SAS Commuter som fløy rutene på det som ble kalt "Vestlink" med Fokker 50 maskiner. Da SAS i 2011 besluttet å avvikle Commuter-delen var det Widerøe som tok over. Dette gjelder ruter fra Kristiansund i nord, til Kristiansand i sør.
En sidenote her er at jeg var ute å fløy Fokker'n en siste gang oktober 2011 mellom Haugesund og Bergen. Det var en kort tur i grått vær, men likevel minnerik.
Denne torsdagskvelden skulle jeg fly en av disse rutene. Kristiansund - Bergen. Widerøe opererer sine større Dash 8- 300 og Dash 8-Q400 maskiner med henholdsvis 50 og 78 seter på disse rutene. Og en del av disse maskinene ble anskaffet som følge av overtagelsen av Vestlink.
18.07.2013 kl 20:40
WF577 Kristiansund - Bergen
Dash 8-300 LN-WFO
Sete: 11A

Oljeflight. Mange småbrisne og pratsomme roughnecks på vei hjem. Stenger meg inne i min egen verden med Spotify (once airborne).
Denne dagen ble ruta operert med LN-WFO som er en -300 maskin. Og dette var og en ny oppføring i loggen min.
Været var ikke så bra så det var ikke så mye å se ut vinduet. Men det var likevel, som oftest er, en hyggelig flight med Widerøe. Hyggelig besetning og en kopp kaffe! Er ikke så mye som skal til...
Også i Bergen var været grått. Hørte at det var flere fly ikke kom seg ned og måtte omdirigeres pga. tåke tidligere på kvelden. Men vi kom oss ned og jeg var ferdig med dagens sju flighter.
Kvelden ble tilbrakt på Clarion Bergen Airport Hotell som lå nesten vegg til vegg med terminalen. Før jeg tok kvelden gikk jeg bort til terminalen og printet ut boarding-kort og bagasjelapp til flightene dagen etterpå men fikk ikke levert bagasjen i bag-drop fordi personalet tydeligvis hadde gått hjem. Men nå trengte jeg hvertfall bare levere bag'en neste morgen. Alt for å sove noen minutter ekstra...
Last edited: