Sterling vil inn på norsk innenriks

Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.

Ikke noe dum ide
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.

Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.

Jeg skrev da Kristiansand, gjorde jeg ikke :D

Har hatt en følelse av at grunnen til at Norwegian var så sene med å starte flyvninger til KRS og ennå ikke har startet til AES er vel så mye mangel på kapasitet (som du peker på overfor) som det at de ikke tror de kan gå i overskudd på disse rutene.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.

Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).

Riktig, det er det som er det essensielle spørsmålet.

I tillegg er det norske innenriksmarkedet nok noe annerledes idag.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).

I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)

Tja & ha...:) Hvis selskapet regner med alternativkostnaden ved bruk av sine knappe ressurser på en rute, hvor alternativkostnaden f.eks. er hva man kunne tjent av merinntekt på en annen rute, så ja. Jeg tror nok selskaper som DY og SK gjør slike vurderinger, om enn implisitt (jeg tror ikke akkurat at de regnskapsfører alternativkostnaden....), og holder dekningsbidrag på en rute opp mot dekningsbidrag på en annen rute. Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Velvel. DY har jo ingen AES<->OSL enda. SK har AES<->OSL.
Hvem andre har hatt AES<->OSL ???
BU... i gamle dager.
Og også Color Air (mens de var på markedet; men det var vel bare fordi MrSundt kom derifra?)

Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.

Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted

Det er nettopp det som er mitt poeng. :)
 
Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?

Fordi de tror de kan tjene penger i et rimelig stort marked, preget av et duopol og stigende priser.
 
Back
Top