Sterling solgt

Jan

ScanFlyer Gold
http://www.huginonline.no/

Sterling solgt til Fons (Islandsk selskab for 400 mill.
Og hvilken betydning mon det får for NB ?


Bonheur ASA og Ganger Rolf ASA som hver, direkte og indirekte, eier 50% av selskapskapitalen i flyselskapet Sterling, har inngått en prinsippavtale med selskapet Fons Eignarhaldsfelag hf ("Fons") vedrørende salg av Sterling. Kjøpesummen utgjør DKK 400 millioner hvorav DKK 300 millioner forfaller til betaling ved closing og de resterende DKK 100 millioner, som vil bli garantert av en internasjonal bank, etter 3 år. Kjøpesummen utgjør i norske kroner 450 millioner ut fra dagens valutakurs.
Gjennomføring av transaksjonen er betinget av due dilligence og endelig aksjekjøpsavtale. Transaksjonen forventes gjennomført i løpet av april.

Fons er et islandsk investeringsselskap kontrollert av de to partnerne Palmi Haraldsson og Johannes Kristinsson. De har tidligere vært store aksjonærer i flyselskapet Icelandair og kontrollerer i dag det islandske lavpris-flyselskapet Iceland Express. Forøvrig omfatter deres investeringer interesser i en rekke store internasjonale virksomheter.

I en kommentar til avtalen uttrykker Sterlings nåværende administrerende direktør, Harald Andresen følgende: "Sterling har i lang tid vært opptatt av behovet for konsolidering i flybransjen og har bl.a inngått omfattende rutesamarbeid med flyselskapene Norwegian og Fly Nordic. Jeg har tro på at eierskiftet vil innebære en ytterligere vitalisering og konsolidering ved at Island Express vil bli tatt inn i Sterling. Sterling har en stab bestående av dyktige og motiverte medarbeidere i alle ledd. Dette er kanskje selskapets viktigste fortrinn. Jeg er stolt av den vilje og evne som har vært vist til omstilling i en presset tid for luftfartsindustrien. Fra min side vil jeg bidra for fullt inntil eierskiftet blir endelig gjennomført." Harald Andresen vil etter at eierskiftet er gjennomført gå tilbake til sin stilling som direktør i Fred. Olsen & Co i Norge, men vil i opp til 4 måneder også være tilgjengelig som rådgiver for de nye eierne.

På vegne av Bonheur og Ganger Rolf uttrykker styreformannen i Sterling, Mårten Lunde følgende: "Vi har i løpet av de siste år lykkes i å etablere Sterling som det ledende lavprisselskap i Skandinavia. For å videreutvikle denne posisjonen på en offensiv måte var det nå naturlig med et eierskifte. Innen luftfart ser vi at kravet til kritisk masse er stadig stigende samtidig som vår investeringsstrategi nå ikke innebærer noen ytterligere opptrapping innenfor denne næringen. Dette medfører at vi avslutter en 70 års epoke i luftfart"

Palmi Haraldsson og Johannes Kristinsson, har på sin side utrykt følgende i en kommentar til avtalen: " Reise- og fritidsindustrien ser fortsatt lovende ut og i særlig grad for lavprissegmentet med stadig flere budsjettbevisste reisende. Dagens fragmenterte marked gir muligheter både med hensyn til nye destinasjoner og servicekonsepter."

De nye eierne vil bringe med seg egen kompetanse og erfaring fra lavprissegmentet fra sitt eierskap i Iceland Express og sier videre at " både Sterling og Iceland Express er sterke merkenavn i egne markeder, med en flyflåte bestående av den mest kostnadseffektive flytype som opererer på markedet. Vi ser frem til samarbeidet med Sterlings ledelse og øvrige ansatte, vel vitende om at suksess er betinget av full støtte og innsats fra disse.
 
Hmm, spennende.

Så da gadd ikke gamlefar å spytte mer penger i kassa? He-he. Er det noen som har noen anelse om hvor stort tap han har gått på totalt?
 
Jf. Børsen skal der ske en egentlig fusion mellen Sterling og
Iceland Express, da bliver det måske "Sterling Ice Express" :smokin
 
I den forbindelse er det jo interessant at Iceland Express IKKE har egne fly - endsige eget callsign etc - de flyver jo med AUA - Astreaus fly - 737-700 - og callsign.
Ved en fusion vil de så bruge NB 737-800??
 
-Hva er det med Islendinger og fly.......
Det må da være like mange fly på Islansk register som det er inbyggere... ?
-Og "det værste" av alt... -Det ser jo ut som om de tjener penger på fly også.
Her har muligens mange innen flybransjen noe å lære ? :cheers:
 
Blir det da et kortvarig sammarbeide med Norwegian mon tro, om man da skal tro at Finnair ønsker deg Norwegian ? , spennende tider ...

/G
 
Sterling samarbeider jo med Finnair eide Flynordic - så det samarbeidet behøver vel ikke stoppe om AY kjøper seg opp i DY...
 
Originally posted by G-COLE
-Hva er det med Islendinger og fly.......
Det må da være like mange fly på Islansk register som det er inbyggere... ?
-Og "det værste" av alt... -Det ser jo ut som om de tjener penger på fly også.
Her har muligens mange innen flybransjen noe å lære ? :cheers:

Det er ingen land i verden som har så mange piloter per innbygger som Island.
 
I did NOT see that one coming! Interessant! Det er tyudeligvis mye penger i omløp på sagaøya om dagen, både islandske banker og islandske eiendomsselskaper er på oppkjøpsraid i skandinavia. Vikingene fra øya i havet er på tokt! Cool! Tipper Astraeus får oppsigelse i posten snart. Om Iceland Express er et godt merkenavn på Island og i UK, regner jeg med at de fortsetter under samme navn, men med Sterling som operatør.
 
Skal bli morsomt å lese/høre hva Fred. sier til salget av flyselskapet. For første gang på 70 år skal Fred. Olsen ikke være aksjonær i et flyselskap... Kanskje han til slutt syntes kampen mot de eldre vertinnene ble for tøff... De eldste ler tydligvis best i dag...(...med unntak av Fred. selv!)
 
tenk på det, det er VANVITTIG mye pæng i omløp om dagen hos disse islendinga?

De har jo kjøpt seg opp både her og der, og da bl. a 14-15 % av EasyJet?

Synes dette er imponerende av folket på sagaøya!

Keep it up !!

:devot:
 
Originally posted by EB
Skal bli morsomt å lese/høre hva Fred. sier til salget av flyselskapet. For første gang på 70 år skal Fred. Olsen ikke være aksjonær i et flyselskap... Kanskje han til slutt syntes kampen mot de eldre vertinnene ble for tøff... De eldste ler tydligvis best i dag...(...med unntak av Fred. selv!)
Kanskje han skal inn i et anna flyselskap nå....;)
 
Hvem vet...men det ser vel ut av pressemeldingen at de nå takker for seg! Sjefen i Sterling går jo også tilbake til Fred. Olsen i Norge!
 
Men Fred. selv må jo ha en stor interesse for fly og sivil luftfart... Kommer han med eget "nick" her på forumet?
 
Er vi sikre på at mannen har datakunnskap? Han har da holdt presentasjoner ved hjelp av foil og overhead de siste gangene jeg har sett han...
 
Back
Top