Stenging av innsjekk

Eirik

Livsnyter
Medlem
Qatar stenger forøvrig økonomiklasse-innsjekking en´ time før avgang, de av oss som kom senere enn det ble spurt om vi fløy business, og fikk bare aller nådigst- og etter telefon fra innsjekk til superviser for ok, lov til å sjekke inn. Mitt sete v. nødutgang var gitt til noen andre, men greit nok, det er som med Ryanair, en lærer seg fort reglene til en ev. neste gang.

MOD
Splittet fra "Nektet innsjekk hos Qatar" http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=688447#post688447

Last edited by a moderator:
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Qatar stenger forøvrig økonomiklasse-innsjekking en´ time før avgang, de av oss som kom senere enn det ble spurt om vi fløy business, og fikk bare aller nådigst- og etter telefon fra innsjekk til superviser for ok, lov til å sjekke inn. Mitt sete v. nødutgang var gitt til noen andre, men greit nok, det er som med Ryanair, en lærer seg fort reglene til en ev. neste gang.

Dette er da vanlig praksis og dette kaller du Ryanair regler? :angry:

Ja det kan være en god ide å få med seg når innsjekk stenger, og overholde den grensen. Business klasse har i noen selskap andre grenser for innsjekk enn økonomi.
For sent er for sent, uansett selskap.
Når innsjekk stenger kan man frigjøre plasser som er reservert, men hvor passasjeren ikke har kommet. Disse kan da gis til folk på venteliste eller folk med ID billetter.

Ikke noe spesielt for verken Quatar eller Ryanair dette.
Hvordan ville det bli i praksis hvis man ikke var så nøye på stengetiden på innsjekk?

Imm

Dette er da vanlig praksis og dette kaller du Ryanair regler? :angry:

Flyr en del, og opplever svært sjelden at innsjekk på økonomi av prinsipp stenger en time før, har bare opplevd det med Ryanair og Qatar.

Flyr en del, og opplever svært sjelden at innsjekk på økonomi av prinsipp stenger en time før, har bare opplevd det med Ryanair og Qatar.

Innsjekk på Ryanair stenger 40 minutter før avreise, ikke en time.
Ellers er det veldig greit og ryddig for alle parter om både selskap og passasjerer forholder seg til gjeldende regelverk for stenging av innsjekk.
Grensen er der av en grunn.

Imm

Til USA med APIS er det vel også relativt strengt med en time før.

Det er mange ting som innvirker på når man stenger innsjekk. Som regel har det med fysiske restriksjoner eller myndighetskrav å gjøre og samme selskap kan ha forskjellig deadline på forskjellige flyplasser og til og med på forskjellige ruter fra samme flyplass. Det er ikke for moro skyld - det har en forklaring.
Og selv om det kan ta deg ti minutter å nå flyet fra skranken, kan det lett ta det tredobbelte eller mer for bagasjen.

Det foregår også mye bak kulissene som også skala være klart før avgang. Nå er jeg ikke helt oppdatert på reglene for USA-flighter, men passasjerlistene skal sendes til DHS for godkjenning og man får ikke stenge dørene før godkjenning er mottatt. Og det betyr at flighten må være ferdig innsjekket og standby akseptert. Om dette er begrensning hos Qatar vet jeg ikke, men jeg vet at flere araberstater synes dette var veldig spennende og interessante greier og ga systemleverandørene og flyselskapene grå hår med sine non-standard forslag ..

Bare så man ikke tror at slike ting gjøres for å plage kundene..... Det er som regel myndighetene som plager flyselskapen ...

Regler er regler, 30, 45 el 60 min. alle selskaper har hver sin deadline, handlingmønster og prosedeyrer som må følges.
Å godta passasjerer etter check-in er stengt er som å godta en forsinkelse.

Hvordan ville det bli i praksis hvis man ikke var så nøye på stengetiden på innsjekk?
Det var en stund tilfellet i Alta, med stadige forsinkelser som resultat (en gang i MD80-eraen). Så fant de ut at "nok er nok", og sa klart ifra gjennom bl.a. lokalaviser om at "heretter stenger vi innsjekk til fastsatt tid, og de som kommer for sent får ikke være med. End of discussion."

Ellers har også SAS og Norwegian regler for hva som er "lovlig sent" mht. å sjekke inn bagasje, samt oppmøte ved gate.

SAS
Absolutt siste frist for bagasjeinnlevering på Gardermoen (OSL)
40 min før flyavgang
30 min før flyavgang for reisende i Business og Economy Extra

Øvrige flyplasser i Norge
30 min før flyavgang

Norwegian
Vi anbefaler alle passasjerer å sjekke inn i god tid før avreise. Innsjekking åpnes vanligvis 2 timer før avgang. Innsjekk stenger 30 minutter før planlagt avgang for innenlandsreiser og 45 minutter før planlagt avgang for internasjonale flygninger. Ulike vilkår gjelder for alle flyginger til / fra Israel - se nedenfor. (Utheving av undertegnede)
... Og villkårene for reise til Israel minner ikke rent lite om Qatar sine stengetider:
Innsjekking åpner tre timer før avgang og stenger en time før avgang. Du må ankomme ombordstigning senest 45 minutter før avgang.

Jeg går ut ifra at verken SAS eller Norwegian er spesielt runde i kantene på disse reglene. Og siden hele diskusjonen startet med Qatar har jeg hentet litt informasjon derfra også, "there for all to see":
Qatar
Check-in typically opens three hours before departure and closes one hour before departure. To ensure a smooth check-in, we recommend that you arrive at the airport three hours prior to departure or check-in online.

Reglene er de nok ganske så strenge på, men det finnes da unntak hos SAS i hvert fall.. :)

Dette var vel i utgangspunktet ikke ment som en diskusjon, men mer en opplysning til de som som skal reise med Qatar om at innsjekk i turist virkelig stenger en time før, og ikke bare på papiret.
Jeg er heller ikke kritisk til at Qatar gjør dette, og synes kanskje ikke dette fortjener å bli en egen tråd :)

Da jeg var til Paris i Januar, med 1kr biletter, klarte jeg å gå meg bort i Paris + at toget som jeg til slutt rakk var litt forsinket, dette gjorde at jeg ikke var ved innsjekk før 25min før avgang og den var derfor stengt, heldigvis var det fremdeles innsjekk på DY sin flight til CPH så de ringte til gate og fikk klarsignal på at jeg kunne få bli med. Jeg kan love at jeg løp... og hadde jeg hatt bagasje til innsjekk hadde jeg ikke kommet med. Jeg var faktisk ikke siste ombord heller...

SAS
Absolutt siste frist for bagasjeinnlevering på Gardermoen (OSL)
40 min før flyavgang
30 min før flyavgang for reisende i Business og Economy Extra

Øvrige flyplasser i Norge
30 min før flyavgang

SAS sier selv 30 min på OSL på sine E-Tickets da (eco). Så her er det gode muligheter til å forvirre kundene...

SAS sier selv 30 min på OSL på sine E-Tickets da (eco). Så her er det gode muligheter til å forvirre kundene...

Og et annet sted på websidene står det:

"Innenlands: 30 min før avreise" for automter og bagdrop. Innsjekk ved skranke stenger 40 minutter før.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-reisen/Innsjekk/Frister-innsjekking/

Er ikke rart folk blir forvirret. Her gjelder det å ha med utskrift av riktig webside om man er sein.

Er ikke rart folk blir forvirret. Her gjelder det å ha med utskrift av riktig webside om man er sein.

Er vel ikke ofte man har rukket noe slikt hvis man er så seint ute i utgangspunktet... :rolleyes:

Er vel ikke ofte man har rukket noe slikt hvis man er så seint ute i utgangspunktet... :rolleyes:

Tja, et sted går grensen og plutselig er man mellom de to minuttene.

Jeg opplevde faktisk det i HEL en gang, tight beregning som vanlig. Automaten streika under innsjekk, så jeg måtte i skranken (med kø), og da hadde de stengt flighten i mellomtiden - "sorry, du får ikke være med, du er for sent ute". Når jeg argumenterte med automaten, tabbet de seg ut og sa "spiller ingen rolle for fligten var overbooket". Enden på visa ble at AY fløy meg hjem på SAS regning og jeg var hjemme to timer før ARN-flighten. :lol:

Ser disse historiene, og det minner meg på en historie fra mange år tilbake. Før 11 september, terror, og alt det der.

Skulle fra LKL til KKN med SAS. Hadde ikke kjøpt billett som vanlig. Baserte meg på å kjøpe sjansebillett rett før avgang, som jeg pleide. Hvis det mot formodning ikke var plass, såfikk jeg kjøre hjem igjen. Men, etter erfaring, så var det alltid plass.

Så fikk jeg den fikse ideen at jeg skulle gå til flyplassen istedet for å kjøre. Sparte jo noen kroner på parkering da vettu. I tillegg til litt gratis mosjon, som ikke var å forakte. Hadde ikke gått strekningen før, men regnet med at det tok vel omtrent 10 minutter.... (LOL) Ihvertfall ikke mer enn 15, .... trodde jeg...
Som vanlig så ble det også knapp med tid. Etter å ha tråkket i 20 minutter og enda et par kilometer fra flyplassen, så innså man at det nok var feilberegnet litt tidsbruk her, ja.... Selvfølgelig ikke en eneste bil i retning flyplassen, som man kunne haike med heller... Så på klokka og skjønte at dette rakk man definitivt ikke. Men, akk. Med så lanf strekning tilbakelagt, så kunne man ihvertfall gå dit, og heller tråkke tilbake igjen.

Forbi parkeringsplassen, ser jeg at flyet står ved gate ennå, og øyner kanskje ett lite håp? Men, avgang skulle vært for 5 minutter siden. Trasker så svett og sliten inn i terminalen, 6-7 minutter etter oppsatt avgang... Ja! Det sitter noen ved innsjekkingen fremdeles! Jeg spør kjapt og greit, om det ennå er ledige plasser på sjansebillett til Kirkenes? Hun tar frem radioen (tror jeg), og snakker med noen.... Hvis jeg kjapper meg så går det greit, ja. :-)
Så da ble billett betalt, og ombordstigning foretatt, cirka 10 minutter etter oppsatt flyavgang. Og jeg ble glad og fornøyd, fraktet til KKN i enten F27 eller F50 (husker ikke).

Men, det hadde nok ikke gått i dag, nei.... ;-)

Back