Stem på din halehelt - Kontroversielt resultat eller ikke?

Re: Stem på din halehelt

Å få en heavy metal-musiker på halen... Da tøyer man grensene altfor langt spør du meg.. Samme med Aril Edvardsen som ligger best ann i Stavanger. Da kunne man like gjerne stemt på Jesus - men han er jo ikke norsk sies det. Men det er nå heller ikke Greta Garbo eller Georg Brandes..
Aarseth oppfyller da alle kravene som er satt av Norwegian, så hvorfor ikke?

Personen skal være et ikon som selskapet og det norske folk kan se opp til og indentifisere seg med, og vedkommende skal ha utfordret i sin samtid, sier Sandaker-Nielsen.
Han er absolutt et ikon, det er nok av folk som ser opp til ham, både i inn- og utland, og det er vanskelig å si at han ikke utfordret i sin samtid. At han hadde endel rare tanker og meninger får heller være.

Odd Iversen som lever i beste velgående klarte å komme seg opp på 17. plass i Trondheim før det ble oppdaget.. :)

Odd Iversen som lever i beste velgående klarte å komme seg opp på 17. plass i Trondheim før det ble oppdaget.. :)

Sorry DY......synes det begynner å bli VEL mange "glipp" fra deres side nå. Tror det er på tide med en runde kvalitetskontroll.....:angry:

Einar Gerhardsen :rolleyes:

Jeg har stemt på orlogskapteinen. Ingen over, ingen ved siden (sorry metalfans, men å redde andres liv rager høyere enn å synge om død) ;)

Einar Gerhardsen :rolleyes:

Jeg har stemt på orlogskapteinen. Ingen over, ingen ved siden (sorry metalfans, men å redde andres liv rager høyere enn å synge om død) ;)

Veldig godt sagt!
Jeg har stemt på Orlogskapteinen i dag også jeg! Som jeg har gjort hver dag de siste dagene!!

BF:cool2

Ble litt overrasket da jeg sjekket ståa for første gang i dag. I mine øyne vil for eksempel Tordenskiold, som en nasjonalt kjent skikkelse, være et åpenbart førstevalg for Trondheim, men han blir altså forbigått av langt mindre kjente personer.

Jeg registrer også at mange ønsker falne Afghanistan-soldater på halene.
Jeg har enorm respekt for de som har gitt sine liv, og alle de andre som risikerer det, i nasjonens tjeneste, men synes det er bedre måter å anerkjenne deres offer på enn dette.

Haleheltene bør i mine øyne være pionerer, eller ha utmerket seg særskilt innen sitt felt, og gjerne kjent utenfor landets grenser. I så måte passer falne soldater ikke helt inn i mine øyne.

Haleheltene bør i mine øyne være pionerer, eller ha utmerket seg særskilt innen sitt felt, og gjerne kjent utenfor landets grenser. I så måte passer falne soldater ikke helt inn i mine øyne.
Vidkun Quisling?

Pioner? Ja, han var i hvert fall den første toppolitikeren i en tyskinvadert nasjon til å omfavne Nazi-Tyskland etter at hans eget land var invadert.

Kjent utenfor landets grenser? Uten tvil. Quisling er jo et eget ord i bl.a. det engelske språket.

For øvrig er Orlogskapteinen trolig bedre kjent internasjonalt innenfor sitt fagmiljø enn det f. eks. Per Aabel var som internasjonal skuespiller.

Hvorfor kommer du trekkende med Quisling i et svar på mitt innlegg??? Jeg har ikke tatt til orde for ham som kandidat, og jeg føler meg nokså sikker på at de fleste noenlunde normalt sammenskrudde personer skjønner at han egner seg heller dårlig som halehelt... :rolleyes:

Hvorfor kommer du trekkende med Quisling i et svar på mitt innlegg??? Jeg har ikke tatt til orde for ham som kandidat, og jeg føler meg nokså sikker på at de fleste noenlunde normalt sammenskrudde personer skjønner at han egner seg heller dårlig som halehelt... :rolleyes:
Det var bare for å vise hvor enkelt det er å få "sin" kandidat til å tilfredsstille de overnevnte kriterier. Quisling er naturligvis ikke en kandidat i en slik sammenheng, men han er likefullt blant de mest kjente avdøde nordmenn internasjonalt.

Poenget mitt er vel at Norge ikke har så veldig mange internasjonalt kjente personer som ikke allerede befinner seg på en av DYs haler. Kanskje de heller bør løfte blikket og inkludere levende personer, nordiske personer eller kanskje t.o.m. internasjonale personer (f. eks. fredsprisvinnere - som tross alt er en "norsk" pris). Enten man kommer trekkende med orlogskapteiner eller heavy metal-artister, vil det kun være et lite fåtall som vet hvem disse personene er.

Å få en heavy metal-musiker på halen...

Enten man kommer trekkende med orlogskapteiner eller heavy metal-artister, vil det kun være et lite fåtall som vet hvem disse personene er.

Black metal. Stor forskjell :p

Da tøyer man grensene altfor langt spør du meg.. Samme med Aril Edvardsen som ligger best ann i Stavanger. Da kunne man like gjerne stemt på Jesus - men han er jo ikke norsk sies det. Men det er nå heller ikke Greta Garbo eller Georg Brandes..

Er enig i at representanter for forskjellige religioner bør unngås, men forstår ikke hvordan musiker er å strekke strikken for langt - uansett sjanger.

Det er ikke noen forutsetning at heltene er kjent utenfor Norge. Skjeldam i Dagsnytt 18 i dag:

Skjeldam sier at haleheltene bør være en identitetsbærer for Norwegian og at de ivaretar de samme verdiene som tidligere halehelter har hatt, slike som Sonja Henie, Amundsen og Ibsen. De må være fra regionene der de blir nominert og de må ha utmerket seg og ha inspirert andre. Det siste kriteriet er at de må ha avgått ved døden.

For øvrig skal en jury (bestående av blant annet Fabian Stang, som forteller at han har nominert Gerhardsen selv) velge ut de som tilfredsstiller disse kravene, og deretter skal disse på nytt ut på avstemning, og den som vinner da, kommer på halene.

Last edited:

Å få en heavy metal-musiker på halen... Da tøyer man grensene altfor langt spør du meg.. Samme med Aril Edvardsen som ligger best ann i Stavanger. Da kunne man like gjerne stemt på Jesus - men han er jo ikke norsk sies det. Men det er nå heller ikke Greta Garbo eller Georg Brandes..

Hva er galt med en heavy metal fyr? Utrolig artig at sånne folk og kan få oppmerksomhet her i landet.

Det var bare for å vise hvor enkelt det er å få "sin" kandidat til å tilfredsstille de overnevnte kriterier. Quisling er naturligvis ikke en kandidat i en slik sammenheng, men han er likefullt blant de mest kjente avdøde nordmenn internasjonalt.

Poenget mitt er vel at Norge ikke har så veldig mange internasjonalt kjente personer som ikke allerede befinner seg på en av DYs haler. Kanskje de heller bør løfte blikket og inkludere levende personer, nordiske personer eller kanskje t.o.m. internasjonale personer (f. eks. fredsprisvinnere - som tross alt er en "norsk" pris). Enten man kommer trekkende med orlogskapteiner eller heavy metal-artister, vil det kun være et lite fåtall som vet hvem disse personene er.

Da ble jeg litt klokere! ;)

Ikke så overraskende:

Familien til svartmetallpionér Øystein «Euronymous» Aarseth bekrefter overfor Dagbladet at de nekter Norwegian å bruke Aarseth som «halehelt».

http://www.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/musikk/norwegian/halehelter/black_metal/20917428/

"Boikotter Norwegian" - vel, det gjør de vel ikke. Men det er overskriften.

Og så dette:
Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Familien til svartmetallpionér Øystein «Euronymous» Aarseth bekrefter overfor Dagbladet at de nekter Norwegian å bruke Aarseth som «halehelt».

Takk og lov sier nå jeg!!

Har ikke noe sterkt forhold til denne Aarseht, til tross for at det som var "Helvete" ligger rett over gata her... Men er enig i at det blir litt sært når noen som er så opptatt av å være "på siden" plutselig skal bli folkehelter, uansett om musikken har kvaliteter eller ikke.

Ellers er det nesten litt vanvittig hvor mye PR DY har fått gjennom denne kampanjen. Det har vært flere innslag i etermedia og masse nettoppslag, og jeg ser også en masse mobilisering på sosiale medier.

Skulle bare mangle at alkoholikere og narkomane ikke ble halehelter! Basta!!

Back