"Steffen Method" of Airplane Boarding

Sleng en slik passasjer inn i kabalen og se hvor tiden for boarding ender....

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    53.2 KB · Views: 324
Det er overraskende, fordi mitt inntrykk som passasjer er at når de bakerste radene boardes først, slipper man en del venting i midtgangen. Men må selvfølgelig bøye meg når både vitenskapelige undersøkelser og erfaring viser noe annet.

Tror det komemr anpå hvor flinke man er med å overholde seteradsboardingen, og hva slagst type folk som skal reise. Eks. kan en "masse-boarding" på et morgenfly med forretningsfolk gå mye kjappere enn pr. seterad en fredag til syden.
 
Det er en myte at "syden"-fly med nordmenn er så mye tregere. Det gjelder charter. De har generelt lite håndbaggasje, og gjør stort sett som de blir fortalt at de skal gjøre under boarding. Rutefly til blå- og sol-kysten er annerledes, der er det tydeligvis status i å komme med litt for stor håndbagasje, og det kan noen ganger virke som man har komplekser for å bli tatt for å være charterpassasjer og prøver å late som man er noe annet.

Det går raskt også med pendlere som skal fram og tilbake samme dagen. Fly med mye videreforbindelser ut i den store verden samt "etniske" ruter, og "forretnings"-folk som flyr relativt lite eller flyr andre strekninger enn de er vant med er trege.

Flytypene er også viktige for å vurdere hva som går fort eller ikke mtp boarding. 737 classic har minst plass til håndbagasje, og hvis alle la ett stykk håndbagasje med tillat mål i hyllene over i f.eks 737-500 som f.eks. LH bruker, så vil ca 1/3 av paxen stå igjen uten plass. Det betyr at man ofte har passasjerer som vaser fram og tilbake for å finne plass. En del flyselskaper som bruker Airbus 320 serien bruker også mye av de bakerste hyllene til utstyr som IFE, sikkerhet o.l.

Sist så kommer det ann på erfaringen og viljen til kabinbesetningen.
 
Enig med haien. Selv har jeg reist en del charter, og da går ombordstigningen relativt kjapt. Alle er jo klare i god tid og bagasjen ligger i lasterommet. Chartercrewet er stort sett gode til å forklare folk hvor i flyet de skal sitte.

Noe annet er det når en gjeng med sånne som meg skal på seminar med rutefly til Køben eller Tromsø, og skal ha med alt inn i flyet fordi det koster litt ekstra å droppe baggen eller fordi man ønsker å spare fem-ti minutters bagasjebåndventing. Da blir folk stående i midtgangen og ordne uten tanke for de som kommer bak, noen er ute i siste liten og da er det fullt i de nærmeste hyllene osv.
 
Back
Top