Det er en myte at "syden"-fly med nordmenn er så mye tregere. Det gjelder charter. De har generelt lite håndbaggasje, og gjør stort sett som de blir fortalt at de skal gjøre under boarding. Rutefly til blå- og sol-kysten er annerledes, der er det tydeligvis status i å komme med litt for stor håndbagasje, og det kan noen ganger virke som man har komplekser for å bli tatt for å være charterpassasjer og prøver å late som man er noe annet.
Det går raskt også med pendlere som skal fram og tilbake samme dagen. Fly med mye videreforbindelser ut i den store verden samt "etniske" ruter, og "forretnings"-folk som flyr relativt lite eller flyr andre strekninger enn de er vant med er trege.
Flytypene er også viktige for å vurdere hva som går fort eller ikke mtp boarding. 737 classic har minst plass til håndbagasje, og hvis alle la ett stykk håndbagasje med tillat mål i hyllene over i f.eks 737-500 som f.eks. LH bruker, så vil ca 1/3 av paxen stå igjen uten plass. Det betyr at man ofte har passasjerer som vaser fram og tilbake for å finne plass. En del flyselskaper som bruker Airbus 320 serien bruker også mye av de bakerste hyllene til utstyr som IFE, sikkerhet o.l.
Sist så kommer det ann på erfaringen og viljen til kabinbesetningen.