Stavanger-Houston direkte?

  • Thread starter Thread starter SVG
  • Start date Start date
Når jeg ser på onward connections fra OSL med KLM, er jo privatair-ruten til IAH generelt rimelig populær. Det sier derimot ikke at man ville klart å fylle en slik maskin på egenhånd.
 
Jeg har vel skrevet det før på dette forumet, men jeg synes det er rart at SAS lar KLM ta all trafikken mellom Stavanger og Houston. Jeg jobber selv "i oljå" og reiser til Houston i ny og ne. Mustang Engineering i Houston hanket vel inn enda noen prosjekter nå og dermed blir det nok enda mer reising Stavanger-Houston.

Det som er typisk når man sitter på KLM-kombi-jumboen fra Schiphol til Houston er at man blir sittende ved siden av en annen normann som også "jobber i oljå". Flyet er jo ofte mer enn 50% rogalendinger.... Og da er det bortkastet tid å mellomlande på Schiphol... Omvei er det også. Dersom noen starter opp Oslo-Stavanger-Houston annenhver dag så burde det være enkelt å gjøre penger på det. Og ingen som reiser til Houston betaler biletten selv - trenger ikke 80% setefylling for å betale seg da.
 
Regner med at du mener at halve business class paa kombien er rogalenninger..

Tviler paa at KLM har 225 rogalenninger daglig AMS-IAH..

Naa har jo SVG et alternativ i LH som har et utrolig mye bedre business tilbud til IAH enn KLMs soeppelbusinessprodukt..
 
Last edited:
Air France sine A319 IC operasjoner er i bunn og grunn skreddersydd til en kunde - Chevron - om jeg satt i PrivateAir ville jeg begynnt aa se litt paa hva en har laert av aa operere for LH/LX/KL (slik Braathen "handling" gjorde paa FBU (all statistikk gikk rett til Ruteplanleggning - vups aapnet de Newcastle)...PrivatAir boer see skriften pa veggen...og starte opp for seg selv.....og fly litt Farmer operasjoner....kanskje CDG-IAH-SVG-RUH-SVG-IAH-CDG voila du faar med deg 10-15 gjennomgaaende fra IAH til RUH og maa ikke bare fylle flyet med Rogalendinger (no phun intented).....
 
Regner med at du mener at halve business class paa kombien er rogalenninger..

Tviler paa at KLM har 225 rogalenninger daglig AMS-IAH..


450 passasjerer i en kombi høres mye ut, ikke engang KLM har det så trangt. 268 seter er det, i følge seatguru.

Jeg la ikke merke til andre nordmenn når jeg fløy den ruta, men omtrent alt vil være bedre enn KLM via AMS. Neste gang jeg skal til Houston på kurs så skal jeg bestemme selskap og routing selv^_^
 
Jeg tror ikke at det er grunnlag for en direkte rute fra SVG til Houston når det allerede er så god kapasitet via KLM og deres Amsterdam hub.
At Avinor markedsfører seg er jo en ting , men det er ikke de som skal betale regningen for en slik rute.
Mange reiser også via FRA og CDG av ulike grunner til både Houston og Dallas.
Se forøvrig passasjer statistikk fra den lokale lufthavnen under.

STAVANGER LUFTHAVN, SOLA
PASSASJERER kommet & reist
I tallene inngår ikke transitt og transferpassasjerer,



RUTE CHARTER HELIKOPTE
MND. INNLAND ENDR. UTLAND ENDR. TOTALT ENDR. TOTALT ENDR.
JAN 176337 5,3 % 68912 22,6 % 11864 8,0 % 15050 4,0 %
FEB 182016 14,7 % 76575 28,8 % 12774 13,0 % 14769 7,6 %
MAR 174368 -10,1 % 83285 15,9 % 13092 -2,5 % 14441 -7,6 %
APR 212474 32,4 % 91172 37,3 % 4271 -44,2 % 16852 14,5





RUTE CHARTER Helikopter

MND. INNLAND ENDR. UTLAND ENDR. TOTALT ENDR. TOTALT ENDR.
JAN 176337 5,3 % 68912 22,6 % 11864 8,0 % 15050 4,0 %
JAN-FEB 358353 9,9 % 145487 25,8 % 24638 10,5 % 29819 5,7 %
JAN-MAR 532721 2,4 % 228772 22,0 % 37730 5,6 % 44260 1,0 %
JAN-APR 745195 9,5 % 319944 26,0 % 42001 -3,2 % 61112 4,4 %
 
Og så er det vel langt fra sikkert at alle som skal fra SVG til IAH flyr business?? Så da faller det vel på sin egen urimelighet å påstå at det er marked for en "kun biz maskin"?

Skulle SAS finne interesse i denne ruta, ser jeg vel mer for meg at de ville fly CPH-SVG-IAH enn starte den fra OSL. Hva med en mellomlanding i Esbjerg og Aberdeen også på veien for å fylle opp???

BF:cool2
 
450 passasjerer i en kombi høres mye ut, ikke engang KLM har det så trangt. 268 seter er det, i følge seatguru.

Jeg la ikke merke til andre nordmenn når jeg fløy den ruta, men omtrent alt vil være bedre enn KLM via AMS. Neste gang jeg skal til Houston på kurs så skal jeg bestemme selskap og routing selv^_^

278 *pirke* :D
 
Stavanger Aftenblad har en to-siders artikkel om KLM i dagens utgave. Det skrives at Amsterdam er Solas viktigste internasjonale destinasjon med 209742 passasjerer innen utgangen av september. København har 164993 passasjerer i samme tidsrom. Ams-svg er KLM sin mest lønnsomme rute i Europa, etter Moskva.

Trafikken mellom Stavanger og Houston nevnes spesiellt. Helgesen skriver " -Flere titusen reisende flyr årlig mellom de to oljebyene...Antallet er betydelig også i KLM-sammenheng, sier Patursson, som av forretningsmessige grunner ikke vil oppgi det nøyaktige passasjertallet på strekningen."

Helgesen skriver også om 737-700 flyet som KLM leier av Privat Air. "Blant passasjerene som benytter seg av spesialtilbudet er mange fra Stavanger. Enkelte dager er så mye som halve kabinen fylt med reisende fra den norske oljebyen. - Ikke uten grunn blir det unike tilbudet av mange betegnet som "Stavanger-ekspressen til Houston", sier distriktssjef Patursson."

Med litt passasjerer fra resten av landet, så burde det vel være ett grunnlag for en direkterute ?
 
Artikkelen til Helgesen var meget interessant. Når det gjelder utgangspunkt for en Norge-Houston-flyging tror jeg ikke det er tvil om at Stavanger er utgangspunktet - rett og slett fordi det er mest oljerelatert virksomhet her. Og da snakker vi ikke bare om de store oljeselskapene. Det er mange andre selskaper som jobber med annet enn selve pumpinga. Og disse selskapene må skrive kontrakter.

Forøvrig tror jeg at jeg ville foretrukket å fly oslo-svg-houston framfor oslo-amsterdam-houston. Det er tross alt kraftig forskjell i flytid samt komplikasjoner rundt bakkeopphold. Oslo har i realiteten bare en liten Houston-kontakt med StatoilHydro og derfor er det nok lite grunnlag for direkterute derfra. I Stavanger har man Conoco og Halliburton ... store selskap med mye Houston-trafikk.
 
Last edited:
Artikkelen til Helgesen var meget interessant. Når det gjelder utgangspunkt for en Norge-Houston-flyging tror jeg ikke det er tvil om at Stavanger er utgangspunktet - rett og slett fordi det er mest oljerelatert virksomhet her. Og da snakker vi ikke bare om de store oljeselskapene. Det er mange andre selskaper som jobber med annet enn selve pumpinga. Og disse selskapene må skrive kontrakter.

Forøvrig tror jeg at jeg ville foretrukket å fly oslo-svg-houston framfor oslo-amsterdam-houston. Det er tross alt kraftig forskjell i flytid samt komplikasjoner rundt bakkeopphold. Oslo har i realiteten bare en liten Houston-kontakt med StatoilHydro og derfor er det nok lite grunnlag for direkterute derfra. I Stavanger har man Conoco og Halliburton ... store selskap med mye Houston-trafikk.

Jeg er enig med både resonoment og konklusjonen din. Og selv om traffikken nok er størst mellom SVG og IAH, så er det flere Oslobedrifter som har behov for å sende folk til Houston. F.eks Aker Solutions har et stort kontor i Houston og det er mange andre selskaper som også har. Men å hevde at det bare er StatoilHydro som har behov for å sende folk Oslo-Houston er feil.

De jeg kjenner som dro/drar ofte Oslo-Houston foretrakk/foretrekker LH via FRA
 
Siemens O&G har også en større avdeling i Houston.[Siemens AG sin sattsning på O&G styres fra Norge]
 
Usairways starter oslo-philadelphia neste år.... burde ikke det vert rute til Houston isteden... bedre passasjergrunnlag kanskje.. tenkte slik.. osl-stvg-iah....
 
Vet også at firmaer som Kongsberg Automotive (KA) og FMC Subsea (og på Kongsberg) bruker ruta til Houston via Amsterdam flittig. KA har en del fabrikker i Texas og i Mexcio. Og der er det flere som heller flyr Oslo-Stavanger-Houston enn via Amsterdam

mvh
Lars-Petter
 
Men å hevde at det bare er StatoilHydro som har behov for å sende folk Oslo-Houston er feil.

Ja det kom ut litt feil. Jeg mente at StatoilHydros behov for Oslo-Houston er mindre enn Stavanger-Houston-behovet.
Det er selvsagt andre bedrifter i Oslo, som du nevner, som har bruk for den linja - men jeg tror neppe de kommer opp mot de store oljeselskapene.

K
 
Usairways starter oslo-philadelphia neste år.... burde ikke det vert rute til Houston isteden... bedre passasjergrunnlag kanskje.. tenkte slik.. osl-stvg-iah....


US har ikke hub i Houston, så da kan det bli litt vanskelig.

Men hvorfor skal den på død og liv starte i Oslo. Kan den ikke bare gå SVG-IAH?
 
nei trenger ikke være USairways.. men contintental kan gjøre...

men eg blir ikke overrasket dersom philadelphia-ruten går dårlig...

hvorfor på død og liv starte fra oslo ? jo fordi det er mange flere som bor der.. så hvis man starter fra oslo.. så får man noe turister på flyet.. dermed lettere å fylle opp flyet.. selskaper er avhengig at flyet er fylt opp mest mulig for at ruten ska klare å overleve..
 
Last edited:
Urealistisk. Skulle CO fly OSL-SVG-IAH må de ha et ekstra crew for å fly SVG-OSL-SVG med dertil tilhørende kostnader .. de vil heller ikke kunne ta lokaltrafikk. De får 3 x handlingkostnader istedet for 1 .. Alt dette legger ekstra kostnader til noe som allerede er et tvilsomt prosjekt ..
 
Back
Top