Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Fløy med SE-DOZ fra OSL-TOS 13.09. Fantastisk maskin som er kjempe klatredyktig. Lyden ombord høres nesten ut som en 777.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Står 320neo OSL-AES for meg fredag 25.09 kl 13:00. Det hadde vært stas om det slo til!!
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

2 av SAS Irelands A320neo (EI-SIE&EI-SIG) nu insatt i trafik från ARN.


Och nu har Svensk media vaknat:


Nästan alla svenska piloter på SAS är permitterade och bolaget får mångmiljonbelopp i ersättning från staten. Nu visar dokument som SvD tagit del av att SAS använt utländska piloter – till flygningar som svenska piloter tidigare flög....


Enligt uppgifter till SvD har SAS emellertid använt piloter från utländska bolag till flygningar som före pandemin bemannades av svenska piloter.
Något som SAS presschef Freja Annamatz dementerar.
– Det kan ha skett någon enstaka gång, av logistiska skäl, men inte regelbundet. Det handlar om att allokera resurser, säger hon.
SvD har därefter tagit del av dokument som ger en annan bild. Under september har inhyrda piloter i bolagets irländska dotterbolag SAS Ireland (SAIL) använts till 23 flygningar på rutter där SAS tidigare har använt sig av svenska piloter, varav 18 (nio tur och retur) rör sträckan Stockholm-Frankfurt. Därefter kontaktas SAS presschef igen....


Från bolagets svenska pilotfack kommer kritik. Ordförande Wilhelm Tersmeden reagerar särskilt på att utländska piloter tas in för att flyga på rutter som före pandemin bemannades av svenska piloter.
– SAS-piloter går arbetslösa och staten betalar permitteringsstöd till SAS samtidigt som vi ersätts av billigare utländska piloter som inte betalar skatt i Sverige, säger han.
Dokumenten som SvD tagit del av visar också att inhyrda piloter från SAIL under september har gjort totalt 85 flygningar för SAS, de flesta mellan Arlanda och London Heathrow.
Det här är flygningar som permitterade svenska piloter hade kunnat ta, säger Wilhelm Tersmeden.
– SAIL-piloterna flyger moderna Airbusplan precis som vi. Det är inga problem för SAS att ta in svenska piloter men i stället går piloterna sysslolösa.


https://www.svd.se/piloter-hyrs-in--nar-de-svenska-ar-permitterade
 
Last edited:
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SAS enda aktiva CEO är alltså fyra A319 som verkar vara baserade på Arlanda?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Når er det forventet at -700 og -800 er helt ute av flåten til SAS? Må gjerne begynne å tenke på en final flight?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Når er det forventet at -700 og -800 er helt ute av flåten til SAS? Må gjerne begynne å tenke på en final flight?

Det er nok ingen som forventer noe akkurat nå .. men planen var vel mot slutten av vinterprogrammet 22/23 .. Med mindre trafikken mirakuløst tar seg opp, er det nok ikke umulig at det skjer noe før. Men det er mange faktorer som spiller inn, som leasingkontrakter, omskolering osv .. i korte trekk $.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det er nok ingen som forventer noe akkurat nå .. men planen var vel mot slutten av vinterprogrammet 22/23 .. Med mindre trafikken mirakuløst tar seg opp, er det nok ikke umulig at det skjer noe før. Men det er mange faktorer som spiller inn, som leasingkontrakter, omskolering osv .. i korte trekk $.

Ja, bra perspektiv MOW. Greit å tenke over at veldig mange ting må taes med en klype salt.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut til at første avgang med A320neo mellom Trondheim og Bergen blir 25. oktober, altså fra og med vinterprogrammet. I starten blir den iallfall operert ''fra'' OSL-basen; .. OSL-BGO-TRD-BGO-OSL ...
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det er nok ingen som forventer noe akkurat nå .. men planen var vel mot slutten av vinterprogrammet 22/23 .. Med mindre trafikken mirakuløst tar seg opp, er det nok ikke umulig at det skjer noe før. Men det er mange faktorer som spiller inn, som leasingkontrakter, omskolering osv .. i korte trekk $.

Ser ut til å stemme ... fra NOV22/DEC22 vil SAS gå over fra Boeing-/Airbus-produksjon til kun Airbus-produskjon. (per.d.d.)
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som det i hvertfall er 3 A320neo i norsk innenriksproduksjon nå
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut til at den «fjerde» 32N skal være i backup på OSL.
Elles er de siste 737-maskinene planlagt utfaset i NOV-DES 2022.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Blir litt trist når siste LN-TUx forsvinner. Siste rest av gamle Braathens for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

I dag er siste dag av sommerprogrammet, og i morgen ser det ut til å være fem stk A320neo som skal operer innenlands i Norge; SE-DOZ/ROJ/ROK/ROL/ROY, altså fra vinterprogrammets start.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Første runde med Airbus A320neo på KRS blir på tirsdager fra 10NOV20 (SK205/SK210)
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Første runde med Airbus A320neo på KRS blir på tirsdager fra 10NOV20 (SK205/SK210)

Var fristet til å bytte flight for å få prøvd 32N, men ser at dette foreløpig kun gjelder frem til og med 8/12.
 
Back
Top