Nästan alla svenska piloter på SAS är permitterade och bolaget får mångmiljonbelopp i ersättning från staten. Nu visar dokument som SvD tagit del av att SAS använt utländska piloter – till flygningar som svenska piloter tidigare flög....
Enligt uppgifter till SvD har SAS emellertid använt piloter från utländska bolag till flygningar som före pandemin bemannades av svenska piloter.
Något som SAS presschef Freja Annamatz dementerar.
– Det kan ha skett någon enstaka gång, av logistiska skäl, men inte regelbundet. Det handlar om att allokera resurser, säger hon.
SvD har därefter tagit del av dokument som ger en annan bild. Under september har inhyrda piloter i bolagets irländska dotterbolag SAS Ireland (SAIL) använts till 23 flygningar på rutter där SAS tidigare har använt sig av svenska piloter, varav 18 (nio tur och retur) rör sträckan Stockholm-Frankfurt. Därefter kontaktas SAS presschef igen....
Från bolagets svenska pilotfack kommer kritik. Ordförande Wilhelm Tersmeden reagerar särskilt på att utländska piloter tas in för att flyga på rutter som före pandemin bemannades av svenska piloter.
– SAS-piloter går arbetslösa och staten betalar permitteringsstöd till SAS samtidigt som vi ersätts av billigare utländska piloter som inte betalar skatt i Sverige, säger han.
Dokumenten som SvD tagit del av visar också att inhyrda piloter från SAIL under september har gjort totalt 85 flygningar för SAS, de flesta mellan Arlanda och London Heathrow.
Det här är flygningar som permitterade svenska piloter hade kunnat ta, säger Wilhelm Tersmeden.
– SAIL-piloterna flyger moderna Airbusplan precis som vi. Det är inga problem för SAS att ta in svenska piloter men i stället går piloterna sysslolösa.