Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

LN-RGA flög till Shannon den 26 februari - så den är nog på check just nu.

LN-RNW flyger återigen i Norge.
Den eller LN-RNU har vid flera tillfällen förts över till Norge över helgen för att flyga just AES-LPA. Jag vill minnas att RNU och RNW är några av de 737-700 som har högre startvikt, och behövs antagligen på just den linjen.
Den andra av de två maskinerna flyger alltid KLR-LPA samma lördag, så maskinerna möts i Las Palmas!

I utbyte flyger SE-RJT i Sverige. Skiftet mellan RNW och RJT skedde för övrigt i London i torsdags när båda stod på LHR över natten.

Den här helgen flyger återigen en del inlånade maskiner i svensk produktion, och det beror förstås på att vinterferierna i Stockholmsregionen tar slut - och det är mycket extrainsatta turer.

Den "svenska" maskin som stadigvarande tycks befinna sig i norsk produktion just nu är LN-RRH.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

LN-RGA tillbaka i trafik efter c:a 2 veckor i Shannon. Flyger nu i svensk produktion igen.
LN-RRH fortsatt i norsk produktion.

Ett skifte skedde i tisdags. LN-RRL gick in i norsk produktion, medan LN-RRS hamnade i svensk. Tillfälligt av rotationsskäl???

Edit:
Även SE-RJU flyger sen någon/några(?) veckor i norsk produktion. Har missat det.
Det verkar som att uppdelningen på baser håller på att luckras upp. Tillfälliga skiftningar sker näst intill dagligen.
Idag t.ex. flyger LN-RRT Stockholm - Edinburgh och LN-RGD är i skrivande stund på väg till London från Oslo.
 
Last edited:
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som LN-RNN skal en tur til Shannon nå som SK9125
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som SAS begynner å nærme seg en beslutning om hvilken maskin de skal velge for short-haul-segmentet:

"...SAS board meeting scheduled on June 17. SAS will then publish an investment plan for new short-haul aircraft to replace the aging B737 fleet..."

Skal bli interessant å se hvilken maskin de går inn for.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som SAS begynner å nærme seg en beslutning om hvilken maskin de skal velge for short-haul-segmentet:

"...SAS board meeting scheduled on June 17. SAS will then publish an investment plan for new short-haul aircraft to replace the aging B737 fleet..."

Skal bli interessant å se hvilken maskin de går inn for.
Siden SAS sitt mål de siste årene har vært å redusere antallet flytyper så blir jeg overasket hvis ikke det ender opp med en kombinasjon av A320neo og A321neo
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Er det rimelig å anta at den eksisterende A320CEO-flåten bestående av A319, A320 fra ymse indiske samt A321 også vil omfattes av den nye ordren?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Er det rimelig å anta at den eksisterende A320CEO-flåten bestående av A319, A320 fra ymse indiske samt A321 også vil omfattes av den nye ordren?
De begynner å dra på årene de også...
SAS sine A321 er fra 2001/2002, de to A320-maskinene de fikk tilbake etter Spanair gikk konkurs er fra samme tid.
A319 og de siste A320 maskinene fra Kingfisher/IndiGo er fra 2006/2007.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Verkar som SE-RJR och SE-RJS har flyttat till Stockholm.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

319ene skal få samme kabin som NEO fremover så de skal vel beholdes ei stund til.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Siden SAS sitt mål de siste årene har vært å redusere antallet flytyper så blir jeg overasket hvis ikke det ender opp med en kombinasjon av A320neo og A321neo

Ja jeg tipper også at SAS bygger opp Short-Haul flåte bestående av A320neo, A321neo og evt noen A321LR som settes inn på tynnere interkontinentale ruter, mens de overlater til wetleas selskapene å drifte maskiner som har mindre sete-konfigerasjon enn A320.
 
Last edited:
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SE-RJE (ex Spanair, A320CEO MSN1183) stored OSL 2017-04-09. Källa planespotters.net.
 
Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som LN-RPF (-600) flyr fra CPH i dag og har nettopp fløyet CPH-WAW.

LN-RGL (320neo) flyr nå CPH-NCE, og mener jeg så den nylig på samme strekning?
 
Last edited:
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som LN-RPF (-600) flyr fra CPH i dag og har nettopp fløyet CPH-WAW.

LN-RGL (320neo) flyr nå CPH-NCE, og mener jeg så den nylig på samme strekning?

SK793/794 (CPH-NCE) tycks oftast tursättas med maskiner från Stockholmsbasen. Det har också förekommit turer till Dublin (SK537/538).
Dessa ingår i slingan: Sk419 - SK793 - SK794 - SK408 - SK409 - SK414.
De senaste veckorna har i stort sett alla 320NEO synts i slingan.
Tidigare förekom också 737 på turerna.

LN-RPF idag på några "Danmarksflygningar" får nog ses som en mer tillfällig utlåning.

Jag är dock förvånad över att inte fler 737 har förts över till Oslobasen i takt med leverans av 320NEO. Det är snarare tvärtom så att några Oslomaskiner flyger i Sverige.
Förutom SE-RJR och SE-RJS som nu har setts på Stockholmsbasen ett par veckor, så har senaste dagarna också LN-RNN och LN-RNO flugit för Stockholm.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Jag är dock förvånad över att inte fler 737 har förts över till Oslobasen i takt med leverans av 320NEO. Det är snarare tvärtom så att några Oslomaskiner flyger i Sverige.

De siste -600ene som har gått ut fra flåten, har de kommet fra OSL eller ARN basen? Det kan kanskje ha påvirket?

Ellers så har det vel også vært en økning i CRJ flyvning fra OSL (f.eks OSL-KSU, men også litt annet sporadisk) som vel har frigjort noe 737-kapasitet?

LN-RNN ser ut som er tilbake til OSL, og flyr OSL-MXP i dag. Men ser RNO flyr ut fra ARN fortsatt (ARN-ZRH akkurat nå)
 
Last edited:
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

De siste -600ene som har gått ut fra flåten, har de kommet fra OSL eller ARN basen? Det kan kanskje ha påvirket?

De -600 som fasats ut det senaste året har kommit huvudsakligen från OSL-basen. Det gäller LN-RPS, LN-RPT, LN-RPX, SE-DOR och OY-KKS (dessutom två ex-Braathens under 2014, LN-TUH och LN-TUI)
Från Stockholmsbasen är det bara LN-RPY som fasats ut det senaste året. Tidigare under 2013 och 2014 har LN-RPH och LN-RPU lämnat ARN.

Så frågan är om det skett någon form av utbudsförändring. Producerar Oslo mindre trafik numera jämfört med Stockholm?
När jag tittar på Europatrafiken så tycker jag inte att det är någon skillnad mot tidigare. Har det skett någon förändring på Norge inrikes?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

De -600 som fasats ut det senaste året har kommit huvudsakligen från OSL-basen. Det gäller LN-RPS, LN-RPT, LN-RPX, SE-DOR och OY-KKS (dessutom två ex-Braathens under 2014, LN-TUH och LN-TUI)

Från Stockholmsbasen är det bara LN-RPY som fasats ut det senaste året. Tidigare under 2013 och 2014 har LN-RPH och LN-RPU lämnat ARN.



Så frågan är om det skett någon form av utbudsförändring. Producerar Oslo mindre trafik numera jämfört med Stockholm?

När jag tittar på Europatrafiken så tycker jag inte att det är någon skillnad mot tidigare. Har det skett någon förändring på Norge inrikes?



Ikke for å svare, men mer tenke høyt.

Europatrafikken er vel sånn ca uforandret, uten at jeg vet noe om chartertrafikken. Men den er jo litt sesong og "lørdagsfokusert". En rotasjon OSL-FRA er kuttet, men mulig annet har økt?
På norsk innenriks har det vel vært noen justeringer, men heller ikke her har det vært de store kuttene. Men endel av trafikken er jo overført til Cityjet, da spesielt SVG-BGO-TRD triangelet, SVG-ABZ, OSL-KSU, samt endel off-peak trafikk. Dette forklarer jo endel av maskinene. En annen joker er eventuell fordeling på intraskandinavisk.

En mer effektiv drift er vel også mulig har skjedd?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som SAS har leid inn en JetTime 737-700 for å få unna noe trafikk. Er det etterdønning etter gårsdagens snøkaos eller er det short på 737er? Ser ut som den nettopp fløy BGO-OSL
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

RRW er ute med en stygg motorskade. Har sett et bilde - skal dele hvis jeg får lov.
 
Back
Top