Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Men det hat vel hovedsakelig kun vært for å dekke inn ekstra behov om sommeren pga mangel på maskiner/crew..?

Men hva med hvis BRA og 319 blir fast, sommer og vinter, og f.eks erstatter de egne 319 SK har og rutene de flyr?

Et viktig skille slik jeg ser det er hva som er fast og midlertidig karakter. Blir dette fast, så «kryper» jo wetlease seg opp i størrelse, og plutselig er 320 også på fast wetlease fra smartlynx…

En viktig kampsak i selskapet for noen år siden var vel nettopp det at de skal fly de store maskinene selv.

Frykten for dette er vel det som har resultert i Scope clause i USA?
Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Men det hat vel hovedsakelig kun vært for å dekke inn ekstra behov om sommeren pga mangel på maskiner/crew..?

Men hva med hvis BRA og 319 blir fast, sommer og vinter, og f.eks erstatter de egne 319 SK har og rutene de flyr?

Et viktig skille slik jeg ser det er hva som er fast og midlertidig karakter. Blir dette fast, så «kryper» jo wetlease seg opp i størrelse, og plutselig er 320 også på fast wetlease fra smartlynx…

En viktig kampsak i selskapet for noen år siden var vel nettopp det at de skal fly de store maskinene selv.

Frykten for dette er vel det som har resultert i Scope clause i USA?
Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Så A319 maskinene skal altså «hjem» til CPH fra sommerprogrammets start?

Skal alle nåværende A320ceo maskiner være med gjennom sommerprogrammet?
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Så A319 maskinene skal altså «hjem» til CPH fra sommerprogrammets start?

Skal alle nåværende A320ceo maskiner være med gjennom sommerprogrammet?

Ja, det er planen. De ligger allerede i bookingsystemerne. CPH-AAL/AMS/BER/FLR fast, og så ellers diverse andre såsom CDG, FRA, MUC, ZRH.

Mig bekendt skal de tre nuværende A320Ceo være med hele sommerprogrammet og bliver erstattet af de resterende 12 A320Neo som bliver leveret frem til næste år.
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Spennede. Da samles kanskje de 3 gjenværende ceo maskinene på OSL?

Det blir da altså de 12 siste neo maskinene som leveres? Totalen blir da totalt 85 maskiner + SE-ROH.
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Spennede. Da samles kanskje de 3 gjenværende ceo maskinene på OSL?

Det blir da altså de 12 siste neo maskinene som leveres? Totalen blir da totalt 85 maskiner + SE-ROH.

Ja, ceo samles i OSL, de skal primært flyve på norsk indenrigs.

De 12 Neo er ganske rigtigt de sidste. De skal alle leveres til SAS "mainline", så det bliver 55 Neo hos SAS og 30 hos Connect
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
Om ARN får ny (e) A320neo basert der er vel det første 32N-maskinen i mainline siden SE-ROU (levert ish mars 2020) som ikke har fast base på OSL?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

När kommer SAS fyra A319 få bas på CPH?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

KBO, KBR og KBT flys til CPH i morgen, så dett var dett med 319-produksjon i Norge, hvertfall på en god stund
 
Re: SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

SE-DMR går som SK1467 til CPH i dag etter å ha kommet inn som SK924.

SE-DMS ser ut til å komme opp fra CPH uten passasjerer.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

SE-DMR går som SK1467 til CPH i dag etter å ha kommet inn som SK924.

SE-DMS ser ut til å komme opp fra CPH uten passasjerer.
I går lå SE-DMS inne på SK1464 med STD 09:10, men det er kanskje endret..
 
Re: SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

SE-DMR går som SK1467 til CPH i dag etter å ha kommet inn som SK924.

SE-DMS ser ut til å komme opp fra CPH uten passasjerer.
Har ikke det vært vanlig på tirsdager at det ferry's A321LR mellom OSL og CPH på tirsdager, da det ikke har gått SK907/SK908 den dagen og slik at man rotert maskinene mellom OSL og CPH rutene, samt vedlikehold.

Oftes da tom for PAX, men av og til i rute.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det er vel helt i oppstarten på sommerprogrammet, så vet ikke om det har satt seg noe mønster? Dersom de klarer å legge opp programmet slik at maskinene går i ordinære flighter opp/ned, så er vel det optimalt og ikke minst en artig ting å være obs for oss vel interesserte.

Vedlikeholdet er vel lagt til OSL?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det er vel helt i oppstarten på sommerprogrammet, så vet ikke om det har satt seg noe mønster? Dersom de klarer å legge opp programmet slik at maskinene går i ordinære flighter opp/ned, så er vel det optimalt og ikke minst en artig ting å være obs for oss vel interesserte.

Vedlikeholdet er vel lagt til OSL?
De har drevet på med disse ferry flightene hver uke (oftest på tirsdager) så lenge A321LR har gått på SK907/908 så vidt jeg har fulgt med på FR24.
Dette gjøres vel å få en rotasjon på flyene mellom CPH og OSL rutene.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

SK923/924 og SK949/950 går altså daglig. Så da er det altså kun tirsdagene som er vedlikeholds-luken på 3 maskiner?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser man opå antal avganger per flyplass lørdag 28/6 ser er dette cirka oversikten.

Mer dog at å se på antall avganger er litt misvisende, da det ikke sier noe om den totale produksjonen. Kort sagt brukes A32N flåten mye til å fly langt til Syden, og derfor får færre avganger, men da de mindre maskinene enten brukes til å holde en viss frekvens på korte ruter eller fly mer marginale ruter.

OSL:
SAS: 43 (ink 2 LH)
SZS: 7
Link: 20
CityJet: 7

ARN:
SAS 25 (ink 1 LH)
SZS: 31
Link: 0
CityJet: 10
Braathens: 16

CPH:
SAS: 38 (ink 8 LH)
SZS: 26
Link: 25
Cityjat: 25
Braathens: 13
Jettime: 6


I tillegg kommer følgene produksjon som går utenom OSL/ARN/CPH:

GOT: 8 med SZS og 1 Braathens
TRD: 4 SAS
SVG: 4 SAS og 2 CityJet
BGO: 2 SAS og 1 Link
AES, BOO, AAL, EVE, TOS: 1 hver med SAS

Men som sagt, en lørdag i ferien er litt spesiell, da det primært handler om å få skandinavier til Syden eller lang avsted
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser at Braathens tok en rundtur CPH-SVG i dag som SK1868/69. Det er vel ikke normalt? Kraftig forsinket også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser man opå antal avganger per flyplass lørdag 28/6 ser er dette cirka oversikten.

Mer dog at å se på antall avganger er litt misvisende, da det ikke sier noe om den totale produksjonen. Kort sagt brukes A32N flåten mye til å fly langt til Syden, og derfor får færre avganger, men da de mindre maskinene enten brukes til å holde en viss frekvens på korte ruter eller fly mer marginale ruter.

OSL:
SAS: 43 (ink 2 LH)
SZS: 7
Link: 20
CityJet: 7

ARN:
SAS 25 (ink 1 LH)
SZS: 31
Link: 0
CityJet: 10
Braathens: 16

CPH:
SAS: 38 (ink 8 LH)
SZS: 26
Link: 25
Cityjat: 25
Braathens: 13
Jettime: 6


I tillegg kommer følgene produksjon som går utenom OSL/ARN/CPH:

GOT: 8 med SZS og 1 Braathens
TRD: 4 SAS
SVG: 4 SAS og 2 CityJet
BGO: 2 SAS og 1 Link
AES, BOO, AAL, EVE, TOS: 1 hver med SAS

Men som sagt, en lørdag i ferien er litt spesiell, da det primært handler om å få skandinavier til Syden eller lang avsted
Tusen takk for en utmerket oppsummering av fordelingen av SAS operasjonene.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser at Braathens tok en rundtur CPH-SVG i dag som SK1868/69. Det er vel ikke normalt? Kraftig forsinket også.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Det er vel kanskje litt sånn typisk, at ting ikke er «normalt» en lørdag i ferien, men har da flere flytyper å spille på.
For å illustrere som et tenkt eksempel så har kanskje A320neo maskinen som normalt fylles til Paris, blitt sendt på charter til Santorini. Paris får da isteden E195 maskinen som skulle gått til Stavanger, men i stedet for å kutte avgangen til Stavanger får de i stedet en ATR fra et eller annet sted. Lavere behov i ferien av forretningsreisende til til/fra både Stavanger og Paris gjør at det også går fin gå ned i flystørrelse her.
 
Back
Top