• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det har vel vært planlagt siden wetlease avtalen ble signert at noen SVG-CPH avganger i sommer går med Braathens/ATR.Kanskje det var spesielt lørdager. WIF skulle vel forøvrig fly noen rundturer SVG-OSL lørdager i sommer med DH8D som jeg antar blir for Norwegian?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det var i går, søndag at Braathens opererte CPH-SVG.

WF på BGO-OSL på lørdager. Men de avgangene kommer ikke opp i Norwegian appen av en eller annen årsak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

WIF skulle vel forøvrig fly noen rundturer SVG-OSL lørdager i sommer med DH8D som jeg antar blir for Norwegian?

WF på BGO-OSL på lørdager. Men de avgangene kommer ikke opp i Norwegian appen av en eller annen årsak.

Det er Widerøe for seg selv (WF-rutenummer) de opererer OSL-BGO/SVG/TRD på lørdager (/søndag) fra 28. juni ut sommerprogrammet. Men det er for å avlaste Norwegian som heller kan bruke sine fly til Syden, per i dag kan man kun booke Norwegian på Norwegian sine sider, men med det nye bookingsystemet de nå har gått live med er det ikke lenge til også Widerøe selges på Norwegian.no.

Men OT her nå.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

For gøy har jeg da sammenlignet tirsdags 1/7 med lørdag 26/6 men også en tirsdag i februar (endring fra lørdag/endring fra FEB)

OSL:
SAS: 62 (+19/-18) (ink 1 LH)
SZS: 5 (-2/-2)
Link: 29 (+9/+21)
CityJet: 1 (-6/+0))

ARN:
SAS 30 (+5/+1) (0 LH)
SZS: 33 (+2/-10)
Link: 1 (+1/+0)
CityJet: 14 (+4/+8)
Braathens: 21 (+5/+1)

CPH:
SAS: 44 (+6/+13) (ink 8 LH)
SZS: 31 (+5/-1)
Link: 21 (-4/+3)
Cityjet: 26( +1/+3)
Braathens: 18 (+5/+8)
Jettime: 6 (+0/+4)

Andre utenfor baser: GOT 3x Connect, TRD: 1 SK og 2 CityJet, BGO: 1 SK og 5 Cityjet, SVG: 2x SK og 6 Cityjet. TOS og KRS: 1x SK hver

Noen punket å trekke frem:
Frekvensene vs februar er ikke veldig forskjellig, men vesentlig større gjennomsnittslengde, innen Europa, så produksjonen er mye høyere. Men er enda flere lengre turer på lørdager, og dermed releativt sett færre avganger.
Link brukes i praksis ikke på ARN, bare en og annen slenger fra CPH.
Trafikken utenfor hubbene er vesentlig større i helgene, og i ukedagene er det primært regional i Norge med cityjet.
Cityjet er stort sett innom OSL i helgene.
Link brukes tydeligvis for å holde frekvensen på business ruter "off season", både fra CPH og OSL. I tilleg til å ta seg av tynnere ruter.
Braathens ATR produksjon dras betydelig ned i helgene.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

KBO, KBR og KBT flys til CPH i morgen, så dett var dett med 319-produksjon i Norge, hvertfall på en god stund


Ser ut som KBT har fløyet «fast» fra OSL de siste par dagene.
 
Ser SAS skriver at siste tur med 737 skulle være i dag som SK737, men kan ikke se den ble gjennomført i dag. Døde siste 737 uten å gjennomføre siste flygning? Eller er dette et gammelt innlegg de ikke har klart å oppdatere? Lever RPJ enda? 🙃


«It’s time for our last Boeing 737 flight ✈️ “To move from the old to the new is the only tradition worth keeping”. These words, written by founder Wallenberg, are as valid today as they were back in 1946 when SAS was founded. The Boeing 737 has served us well, but it’s time to say goodbye to this iconic aircraft, to make way for the next generation, more efficient aircraft, which we have been phasing in for the last few years. On 19 November, Dag Viking will complete the final commercial B737 flight for SAS. It happens under the flight number SK737, on a memorable trip from Stockholm to its home base in Oslo. If you want to be a part of its last journey, make sure to reserve your seat today. You can book your ticket on our website and in the app. #flysas #farewell737»
 
Ser SAS skriver at siste tur med 737 skulle være i dag som SK737, men kan ikke se den ble gjennomført i dag. Døde siste 737 uten å gjennomføre siste flygning?


«It’s time for our last Boeing 737 flight ✈️ “To move from the old to the new is the only tradition worth keeping”. These words, written by founder Wallenberg, are as valid today as they were back in 1946 when SAS was founded. The Boeing 737 has served us well, but it’s time to say goodbye to this iconic aircraft, to make way for the next generation, more efficient aircraft, which we have been phasing in for the last few years. On 19 November, Dag Viking will complete the final commercial B737 flight for SAS. It happens under the flight number SK737, on a memorable trip from Stockholm to its home base in Oslo. If you want to be a part of its last journey, make sure to reserve your seat today. You can book your ticket on our website and in the app. #flysas #farewell737»
Spørs om det er Instagram-posten fra 19. november i 2023 du ser nederst på siden som sier at denne siden ikke finnes lengre.

Siste ordinære paxflyvning for SAS sin 737-flåte, gikk som SK737 og opererte ARN-OSL 19. november 2023.
 
Ser SAS skriver at siste tur med 737 skulle være i dag som SK737, men kan ikke se den ble gjennomført i dag. Døde siste 737 uten å gjennomføre siste flygning? Eller er dette et gammelt innlegg de ikke har klart å oppdatere? Lever RPJ enda? 🙃


«It’s time for our last Boeing 737 flight ✈️ “To move from the old to the new is the only tradition worth keeping”. These words, written by founder Wallenberg, are as valid today as they were back in 1946 when SAS was founded. The Boeing 737 has served us well, but it’s time to say goodbye to this iconic aircraft, to make way for the next generation, more efficient aircraft, which we have been phasing in for the last few years. On 19 November, Dag Viking will complete the final commercial B737 flight for SAS. It happens under the flight number SK737, on a memorable trip from Stockholm to its home base in Oslo. If you want to be a part of its last journey, make sure to reserve your seat today. You can book your ticket on our website and in the app. #flysas #farewell737»
LN-RPJ lever i beste velgående, og vil gjøre det en god stund til.
 
Mulig det er blitt diskutert tidligere. Men ble det noen gang vurdert å heller beholde en maskin fra SE-RJ* serien fremfor LN-RPJ, som jo var blant de første som ble levert til SAS.
 
Mulig det er blitt diskutert tidligere. Men ble det noen gang vurdert å heller beholde en maskin fra SE-RJ* serien fremfor LN-RPJ, som jo var blant de første som ble levert til SAS.
Nei, av den enkle årsak at det kun var noen få x-(norske)SK 737-700 som var klargjort for ombygging til Medevac.
SAS Sverige hadde noen 800 som kunne bygges om, men de var blant de første maskinene som forsvant ut av flåten, ifb overgang til Airbus.
De var dessuten ikke tilpasset det utstyret som forsvaret har på RPJ.
 
Nei, av den enkle årsak at det kun var noen få x-(norske)SK 737-700 som var klargjort for ombygging til Medevac.
SAS Sverige hadde noen 800 som kunne bygges om, men de var blant de første maskinene som forsvant ut av flåten, ifb overgang til Airbus.
De var dessuten ikke tilpasset det utstyret som forsvaret har på RPJ.
Og ikke minst så er LN-RPJ eid av SAS Norge AS, ikke leaset.
Hele SE-REx-serien, og de fleste av SE-RJx-serien var innleie.
 
Back
Top