Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det korrekt at det er Norwegian som blir det første Europeiske flyselskap som får B787 og det hele 2-3 år før noe annet Europeisk flyselskap ? Leste det i DN. Det må jo være et ganske bra konkuransefortrinn ...

Er vel Polish LOT som får først i europa?

LOT eller Thomson.

Fant ei liste over leveringer her, vet ikke om den er helt til å stole på.

http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/787/index.php?p=1

I følge denne artikkelen fra 05.01.2012:

"Norwegian får disse flyene inn i sin flåte 2-3 år tidligere enn andre europeiske flyselskaper, det vil gi selskapet rom til å bygge seg opp i et viktig marked. "

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2304167.ece

Det var derfor jeg spurte, om dette virkelig kunne være tilfelle ...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Jeg skjønner hvorfor du spør etter å ha lest den artikkelen. Det eneste som egentlig er nytt der at han antyder at billettsalget vil starte etter sommeren. Noe som kan henge sammen med diverse forsinkelser med 787. Tidligere så har de stått fast på at de skulle legge ut billetter i første del av 2012.

Men ta ikke alt en journalist skriver for god fisk heller. Må si Kjos er utrolig optimistisk med sine uttalelser :
Konsernsjefen viser til at Dreamliner reduserer drivstofforbruket med 20-25 prosent på langdistanseflyving, og gjør det mulig å kutte driftkostnadene med 30 prosent. Han mener derfor at et forsprang på over to år vil derfor være svært betydningsfullt.

Tror ikke konkurrentene klarer å holde følge

- Det betyr at andre selskapene egentlig aldri vil klare å drive på samme kostnadsnivå som oss. Vi får en periode hvor volumet kan bygges opp til et nivå som gjør oss svært konkurransedyktige når de andre etter hvert kommer etter, sier han til TDN Finans.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fant noe interessant på Brønnøysund idag: Nyregistrert firma http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20120000039079&sokeverdi=997923812


Nyregistrering


transp.gif

Foretaksnavn:NORWEGIAN LONG HAUL AS
Organisasjonsnummer
:997 923 812
Forretningsadresse
:Oksenøyveien 3
1330 FORNEBU
Kommune:BÆRUMOrganisasjonsform:
Aksjeselskap
transp.gif

Vedtektsdato:01.01.2012
transp.gif


Formål
:Drive med flyging, annen transport- og reiserelatert virksomhet i
tilknytning til dette. Selskapet kan også direkte eller indirekte
drive andre former for nettbasert vare- og tjenesteyting, herunder
virksomhet knyttet til bilutleie, hotelutleie, betalingstjenester,
finansering og kortutstedelse. Deltagelse i virksomheter som nevnt kan
skje gjennom samarbeidsavtaler, eierinteresser eller på andre måter.
transp.gif


Kapital
:NOK 1.000.000,00
transp.gif


Daglig leder
:Asgeir Nyseth

transp.gif

Styre:
transp.gif

Styrets leder:Bjørn Kjos, Skøyenstubben 8, 0375 OSLO

transp.gif

Varamedlem:Frode Erling Foss


transp.gif


Revisjon av årsregnskap:Foretakets årsregnskap skal ikke revideres.
transp.gif


Signatur
:Styret i fellesskap eller to styremedlemmer i fellesskap.

Skal drive med litt av hvert, ikke bare flygninger.
Better safe than sorry altså..
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det er da det samme som de gjør allerede .. dui får jo mesteparten av disse tjenestene gjennom nettsiden deres allerede. Sannsynligvis blåkopi av moderselskapet.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Nå må de vel snart få lagt inn en ny bestilling på B787, Eller en leasing avtale på noe annet til de får alle disse B787'ne ?
Hvorfor skal de det?? Den første kommer om litt over 1år. DY kan ha NYC ruten i drift til sommeren 2013. Skal de Wett lease noe annet så går bare vinningen opp i spinningen og dessuten har de unskyldningen i orden (og den er egentlig ganske god) for hvorfor de stadig må utsette oppstart. Jo lenger tid de har før disse maskinene kommer, jo flere ruter og dermed bedre feed har de.
Hvis hukommelsen er riktig så har de bestilt motorer fra RR til 9 maskiner, så da kan det hende det allerede er gjort avtaler om flere en de 6 maskinene vi kjenner til. I tilegg er verdensøkonomien litt preget av influensa for tiden, så det kan plutselig komme avbestillinger som DY kan gjøre nytte av. Det siste er jo at Qantas har utsatt leveranse av noen av sine maskiner.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos er lur. Hvis han får flere tilbud han 'ikke kan avslå', kommer det sikkert flere maskiner. Men det er uansett ikke lurt å gå for fort frem i den nisjen der ...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fikk ikke Kjos fikset en leasing /leie avtale med noen Busser i mellomtiden iforb med NEO avtalen?
Hvorfor skulle Kjos fikse noe som helst? Når 787 først kommer så er det det absolutt mest økonomiske flyet han kan opperere. Ikke bare er det lett og mer aerodynamisk en A330 og B767 Det er også bygd i tilnærmet vedlikeholdsfritt compositt noe som reduserer antal dager det er til Vedlikhehold/reparasjon/overhaling(MRO) med, hvis min hukommelse er riktig 12 dager per 2 år, noe som øker antall intektsbringende dager og reduserer utgiftene til vedlikehold. Å stresse med å rekrutere og lære opp crew for så å fly en flytype et år eller to og så lære dem opp på en anne type koster så mye at det er bedre å vente til man har det riktige materiellet til den type opperasjoner de ønsker å drive. Det er helt sikkert både 767 og A330 å få leaset for noen få år dersom DY ønsker det men de vil heller vente.

Den som venter på noe bra venter sjelden forgjeves.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fikk ikke Kjos fikset en leasing /leie avtale med noen Busser i mellomtiden iforb med NEO avtalen?

Han har en MoU for NEO'en...

Det gjenstar a se om det blir og hva det blir i det endelige kontrakten.

Men uten tvil har DY lagt en utrolig sterkt press pa Boeing: "Gi oss flere 787 i den tidsrammet vi vil ha dem, eller vi ga shopping hos Airbus, og det ikke bare for sma busser!" Jeg tror Boeing har forstatt sitt lesson.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos har svært sterke kort i Seattle nå, og Boeing strekker seg langt for sine beste kunder. Line number listen på 787 er fortsatt svært kort og det forhandles fortsatt om deliveryslots. Det er også mange som fortsatt ikke tror at Air India vil klare sine forpliktelser, noe som vil åpne for mer hestehandel.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Jeg har en fölelse at DY ikke vil ha 787 med to-sifred line-numbers...

Slik som jeg ser situasjonen, sa er det ikke bare en "make-up-your-minds" til Boeing angaende 787 leveranser men ogsa - trolig enda sterkere - om 738 og MAX8 leveranser. Men som sagt, dette er min beskjeden privat vurdering...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

for noe år siden så va det snakk om en egen avdeling av DY som longhaulselskap med egen navn ....

Er det fortsatt slik idag at det ska bli en egen navn til longhaulrutene ? eller ska det bli lik navn og fargedrakt som Norwegian ?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Tror ni DY kommer ha 3+3+3?
Jag har noterat att ANA har den mkt bekvämma 2+4+2 konfig i sina 787-8 för interkont.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top