Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: DY 787 Dreamliner setekonfigurasjon - Kjos avslører

Har vel vært prat om at det skulle blir flatbed i den fremste delen
så kanskje litt blanding av seating 2-2-2 og eller 2-3-2.

"Prat om"; dette har vel heller vært løse spekulasjoner fra enkelte forumister, eller har DY "pratet" om dette noen gang?

Det blir bare tipping og det vil komme an på hvor trangt det blir mellom setene i Y ... DY velger neppe noen fancy løsning og tar sikkert 'hyllevarer' fra Boeing. 291 seter tyder imidlertid uansett på at det blir temmelig trangt bak ...

Temmelig trangt, snakker man da om 30"-31" eller blir det hele 32" ?

Kjos røper i dag at setekonfigurasjonen blir 254 økonomiseter og 37 "store oppgraderte seter".

...eller snakker vi om lenestoler med god recline, ala amerikansk innenriks F-klasse?

"Store oppgraderte seter" er vel ikke et uttrykk man ville brukt om det var flate seter. Store seter betyr vel litt bedre bredde og en "skammel".

Tipper at DY ønsker å skille seg fra resten ved å tilby en enklere løsning, som gjør det rimelig nok til at lange, brede og fritidsreisende med litt mer penger finner "sin" klasse hos DY. Samtidig som klassen vil være akseptabel (prismessig) for de bedrifter som i dag ikke tilbyr bussiness til sine ansatte.

Høres svært logisk, fornuftig og smart ut i min verden.

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Står 37 flat beds også så får se hva det blir til når de kommer noe mere ut fra DY.

Attachments

• IMG_0002 - Kopi - Kopi.jpg
    IMG_0002 - Kopi - Kopi.jpg
    76.2 KB · Views: 1,783

Står 37 flat beds også så får se hva det blir til når de kommer noe mere ut fra DY.

Må si at jeg ikke pleier å lese de store overskriftene med fine farger osv, men her skulle man kanskje gjort det ;)

Likevel merkelig at dette ikke er referert til i brødteksten i artikkelen.

Her kan vi se ANA sin konfigurasjon:

http://www.airlinequality.com/Experience/NH_B787.htm

På fremste delen (råd 1-5) er det plass til 35 "Y+" sete i en 2-3-2 konfig. Sikkert 2 til, med en mindre galleri.

I bakerste delen (råd 21-34) har ANA plassert 112 seter i 2-4-2. Dersom Norwegian velger 3-3-3 blir dette 112+14 (1 ekstra sete per råd) = 126 seter, forutsatt at de beholder samme pitch.

Det betyr at de trenger 128 seter ekstra i resten av flyet. Uten å endre pitchen er dette umulig fra dette bildet.

ANA får en pitch på 33-34' i følge samme websiden, så vi kan forvente en mye lavere pitch for DY i økonomi, forutsatt at deres Eco Premium produkt klasse ikke tar mer enn de 5 rådene på bildet.... Dette blir spennende.

"Prat om"; dette har vel heller vært løse spekulasjoner fra enkelte forumister, eller har DY "pratet" om dette noen gang?

Jeg husker ikke hvor, men jeg vet jeg har lest minst ett intervju med Kjos tidligere hvor han fortalte at de skal ha en avdeling med flat-beds.

Jeg husker ikke hvor, men jeg vet jeg har lest minst ett intervju med Kjos tidligere hvor han fortalte at de skal ha en avdeling med flat-beds.

Link her til det Kjos har sagt ang flatbeds.

- Det er så forferdelig dyrt å fly business i dag med British Airways, Lufthansa eller SAS. Å fly business gir stor avkastning, så det bør vi ha ettersom en del av passasjerene er villige til å betale for det, sier Kjos.

Norwegian vil tilby såkalte flatbeds, en stoltype som gjør lange reiser mer behagelige.

- En flatbed med Air Asia koster omtrent halvparten av det British Airways tar. Vi kommer til å ligge på omtrent 50 prosent av SAS Business class, men jeg kan ikke svare nøyaktig, sier Kjos til DI.se
http://www.abcnyheter.no/abc-penger/nyheter/100707/tur-retur-oslo-new-york-2000-kroner

kanskje noe ala dette da.. 291 seter ihvertfall.
fikset fra 191 seter :P

Attachments

• 787-8 DY 191seat v2.jpg
    787-8 DY 191seat v2.jpg
    35.4 KB · Views: 1,671
Last edited:

ANA bruker jo mer enn halve flyet på flate senger å få plass til 46 flate senger, så da må DYs seter være svært smale (!!) om de skal få plass til 37 flate bare i den fremste seksjonen??

ANA bruker jo mer enn halve flyet på flate senger å få plass til 46 flate senger, så da må DYs seter være svært smale (!!) om de skal få plass til 37 flate bare i den fremste seksjonen??

Tror ikke man skal forvente å få noen konfigurasjon i business som ANA. De har horisontale senger. Kjos sine flatbeds trenger ikke bli horisontale. Med 2-3-2 foran i flyet er man nede på 19" setebredde.
Det blir spennende å se, men som jeg har sagt tidligere, jeg tror det blir trangt både foran og bak.

Ser at Kjos skal tilby "business" til halvparten av SAS sine priser. En rundtur hos SAS koster fra ca 20k. Kjos må da legge seg på 10k, det samme som SAS tar i Y. Vil business hos Kjos bli bedre enn Y hos SAS? Tenker da ikke kun på produkt ombord, men valgmuligheter (hyppige avganger, evt via ARN/CPH), fast-track, lounge for frequent flyers, mengde gratis bagasje osv.

Last edited:

Ser at Kjos skal tilby "business" til halvparten av SAS sine priser. En rundtur hos SAS koster fra ca 20k. Kjos må da legge seg på 10k, det samme som SAS tar i Y. Vil business hos Kjos bli bedre enn Y hos SAS? Tenker da ikke kun på produkt ombord, men valgmuligheter (hyppige avganger, evt via ARN/CPH), fast-track, lounge for frequent flyers, mengde gratis bagasje osv.

Til BKK har det i flere år vært priser på fra 15-18 k i business med SK.

Til BKK har det i flere år vært priser på fra 15-18 k i business med SK.

Ja, det er selvsagt varierte priser alt etter destinasjon. Jeg tok utgangspunkt i publiserte priser i Z-klasse mellom Oslo og New York, siden det er eneste destinasjon SAS flyr IC fra OSL.

OSL-BKK har forøvrig publisert pris på 16 804kr + tax, så det er ikke mye under 20k.

Last edited:

Har vært stille ang. DY og IC en stund nå. Noen som har noe nytt å komme med?

Det dskuteres friskt i andre traader som ikke omhandler temaet - men det er ikke noe saerlig nytt ... oppstart sommerprogrammet 2013 ...

Det dskuteres friskt i andre traader som ikke omhandler temaet - men det er ikke noe saerlig nytt ... oppstart sommerprogrammet 2013 ...

Nå er det vel ikke kjent offentlig hvilket LN første maskin til DY (ILFC) har, men med de aller nyeste produksjonsplanene til Boeing så skal det vel etter hvert begynne spøke for at DY får første maskin til sommerprogrammet 2013?

Er det korrekt at det er Norwegian som blir det første Europeiske flyselskap som får B787 og det hele 2-3 år før noe annet Europeisk flyselskap ? Leste det i DN. Det må jo være et ganske bra konkuransefortrinn ...

Status
Not open for further replies.
Back