Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Jan Carlzon sier til dagens Aftenblad at han er skeptisk til Norwegians satsing på langruter, som kan sette seg selv i fare. Å spre for mye kan være en farlig vei å gå, sier han. Norwegian bør holde fokus på det de holder på med nå, mener han, og henviser til Ryanair, som med en større flåte kun har en hovedbase, og som ikke satser på langdistanse.

Dårlig eksempel å bruke Ryanair. De har jo kommet langt ved å nettop ikke følge i andres fotspor.

Jan Carlzon sier til dagens Aftenblad at han er skeptisk til Norwegians satsing på langruter, som kan sette seg selv i fare. Å spre for mye kan være en farlig vei å gå, sier han. Norwegian bør holde fokus på det de holder på med nå, mener han, og henviser til Ryanair, som med en større flåte kun har en hovedbase, og som ikke satser på langdistanse.

Han har et poeng. La oss håpe de ikke går i samme fella som Braathens gjorde med sine 767.

Han har et poeng. La oss håpe de ikke går i samme fella som Braathens gjorde med sine 767.
Dette kan vel egentlig ikke sammenlignes. Så vidt jeg husker ble Braathens sine B767 anskaffet primært for chartertrafikk. Maskinen som var basert i Oslo ble riktignok benyttet på FBU - TRD og OSL - SVG på ukedagene når det ikke var nok charterprogram.
Siden DY skal benytte sine maskiner på ren rutetrafikk blir det en helt annen type operasjon!

Det kan sammenlignes på den måten at man ved innføring av en ny widebody vil få voldsomme ekstrakostnader. Og i et marked med så små marginer som flybransjen blir man veldig følsom for slikt. Det var nok mest dette han siktet til.

Da kan vi nok se 787 bli brukt på diverse av dagens DY-ruter i tiden mellom levering og oppstart slik at de kan trene både crew og organisasjon.

...men å starte salg av billetter allerede 1 år før første avgang til New York? Tja, sikkert smart på en måte, men de må kjøre mye reklame og propaganda for å opprettholde trykket i markedet frem til første avgang.

Da kan vi nok se 787 bli brukt på diverse av dagens DY-ruter i tiden mellom levering og oppstart slik at de kan trene både crew og organisasjon.

...men å starte salg av billetter allerede 1 år før første avgang til New York? Tja, sikkert smart på en måte, men de må kjøre mye reklame og propaganda for å opprettholde trykket i markedet frem til første avgang.

Det å opprette direkteruter med Norwegian med Dreamliner til New York og Bangkok vil bli en mediebegivenhet i Norge og til dels Sverige. Tror neppe de må kjøre mye målrettede kampanjer på dette.

Ser ut som første levering blir årsskiftet 2012/2013 i følge DY

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10038706

Før jeg kjøper hadde jeg gjerne sett mer om innredningen... Spesielt dersom det blir en "Business" eller "Superior" class! Denne er faktisk aktuelt for meg, men det hadde vært fint å få mer info om sete og service tilbud ombord i forkant.

QUOTE]

Det ligger nok i kortene ja............

Hmmm.. Etter planen skal de få en maskin rett før jul 2012 og en rett etter jul, i januar 2013. Da er det fremdeles 3-4 måneder til våren. Jeg kan ikke se for meg at de skal bruke 2 787 på intraeuropeisk i 3-4 måneder. Når vi vet at det tar nedimot 36 timer fra takeoff i Seatle med 737 til takeoff med pax ombord på OSL så skurer det litt i mine ører at de skal bruke så lang tid før de brukes på IC. Jeg antar DY har pilotkorpset klart i god tid før første maskin mottaes og at all simulatortrening er gjennomført. Jeg tror vi kommer til å se den første på timeslange ruter fra OSL til f.eks BGO og TRD i julen 2012 og at de settes inn på BKK fra Januar 2012.
Det kan jo være at de er sikkre på å ha fly i drift på våren, og dermed kan starte salget allerede nå, men venter med å selge biletter til BKK avgangene på vinteren, da de ikke vet med sikkerhet når maskinene kommer.
Andre faktorer kan være at konkuransen fra SAS er mer forutsigbar og at de heller venter med å lansere prisene til BKK da spesielt Thai kan bedrive prisdumping.

787 på intraeuropeisk og i norge er pr for uendelig mye penger. Allt crew må vel "flys inn" på en så ny modell som 787? (også cc) Nytter det med kun sim-trening?

Hvis de får Dreamlinerne til nyttår, men venter med å sette dem inn på nye ruter til sommerprogrammet, tror jeg det vil være lurt å bruke dem på rutene til DXB og LPA.

Siden det er en ny flytype for selskapet, er det ikke bare å sette den rett igang på en ny rute til USA. Den skal sertifiseres og DY må også få sine prosedyrer og manualer godkjent av FAA. Så derfor vil jeg nok tro at det blir en del 787 på Kanariholmene og Dubai i begynnelsen .. Det blir nok også noen 'dry-runs' før de får lov til å sette igang.

Blir det norske eller amerikanske CC i kabinen på New York?

Blir det norske eller amerikanske CC i kabinen på New York?

Kjos har jo sagt de ikke skal ansette fler norske. Blir vel billig arbeidskraft, spes hvis de skal selge biletter så billig.

Det ryktes at det likevel bli (interne) skandinaviske DY-ansatte i cockpit, men at de ikke får base på OSL/CPH/ARN.

DY 787 Dreamliner setekonfigurasjon - Kjos avslører

Stor dobbeltside i dagens Finansavisen om DY og 787.

Kjos røper i dag at setekonfigurasjonen blir 254 økonomiseter og 37 "store oppgraderte seter".

Noe mer fremkommer ikke. Likevel er det kanskje noen her inne som har nok kunnskap om kabinens størrelse til å kunne si noe nærmere om hva vi kan forvente oss av disse 37 setene, når man vet at det blir 254 i økonomi?
Blir det plass til biz-seter ala SK, BA, LH osv., eller snakker vi om lenestoler med god recline, ala amerikansk innenriks F-klasse?

Last edited:
Re: DY 787 Dreamliner setekonfigurasjon - Kjos avslører

Det blir bare tipping og det vil komme an på hvor trangt det blir mellom setene i Y ... DY velger neppe noen fancy løsning og tar sikkert 'hyllevarer' fra Boeing. 291 seter tyder imidlertid uansett på at det blir temmelig trangt bak ...

Re: DY 787 Dreamliner setekonfigurasjon - Kjos avslører

Blir jo spennende å se et seatmap for DY versjonen da. Ikke noen
her som er flinke med å lage noen forslag da?
Har vel vært prat om at det skulle blir flatbed i den fremste delen
så kanskje litt blanding av seating 2-2-2 og eller 2-3-2.
Mens i øko er det vel sagt at det blir 3-3-3.
Samt åssen blir galley oppsettene, ant toaletter ombord osv.

Status
Not open for further replies.
Back