Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

DY trenger maks utnyttelse av sine 737'er for å tjene penger. Dette er svært vanskelig å få til hvis man skal plassere den 'ute'. (...)

En nærliggende løsning på disse problemene er lokale datterselskap. Et DY-USA trenger ikke nødvendigvis ha noen tett relasjon til et DY-Europa.

Lad os høre om dine erfaringer med "modifikationer". Jeg er altid blevet ombooket, hvis LH/UA/SK/OS er blevet cancelled. Selv CA ombookede mig til KA.

Modifikasjonene var tidligere plassbetinget - en full 744 er ikke helt enkelt å reroute, ta det fra en med 10 års erfaring i nettopp dette. I de senere år har selskapene også innen Star blitt mere restriktive med hva de tillater vi har vel sett Thai passasjerer i et par dager i Oslo..så noen modifikasjoner er nok korrekt

Lad os høre om dine erfaringer med "modifikationer". Jeg er altid blevet ombooket, hvis LH/UA/SK/OS er blevet cancelled. Selv CA ombookede mig til KA.

Vel, jeg hadde f.eks. en forsinkelse fra TOS som gjorde at jeg ikke rakk mitt fly videre fra OSL. Jeg foreslo at SK skulle booke meg om til SN som hadde en avgang omlag 45 minutter senere (mot SKs egen avgang som var 3 timer senere enn SN), men det var ikke aktuelt ble det sagt.

Jeg sier ikke at dette er standard praksis, men det skjer. Derav formuleringen "en sannhet med modifikasjoner". Kanskje hadde jeg bare maks uflaks. Akkurat dette tilfellet er selvsagt ingen big deal, men er iallefall nok til å konkludere med at ombooking til andre carriers ikke skjer i alle tilfeller.

Last edited:

Vel, jeg hadde f.eks. en forsinkelse fra TOS som gjorde at jeg ikke rakk mitt fly videre fra OSL. Jeg foreslo at SK skulle booke meg om til SN som hadde en avgang omlag 45 minutter senere (mot SKs egen avgang som var 3 timer senere enn SN), men det var ikke aktuelt ble det sagt.

Det er vel så i strid med EU261/2004 artikel 8, stk 1 b

Modifikasjonene var tidligere plassbetinget - en full 744 er ikke helt enkelt å reroute, ta det fra en med 10 års erfaring i nettopp dette. I de senere år har selskapene også innen Star blitt mere restriktive med hva de tillater vi har vel sett Thai passasjerer i et par dager i Oslo..så noen modifikasjoner er nok korrekt

Selvfølgelig er det pladsbetinget. Det kan godt være at attituden er blevet lidt anderledes udadtil, men reglerne er ikke ændret. EU261/2004 er stadig gældende!

Själv vart jag utan något snack ombokad från Lufthansa till TAM förra året. LHs A343 GRU-MUC vart inställd & jag blev direkt ombokad med TAM GRU-FRA.

Det er flere nettverkselskaper som i utgangspunktet kun booker om til seg selv, men som nevnt, så er nok dette også plassbetinget. Jeg mistenker også at statuspassasjerer lettere blir booket om til andre selskaper i alliansen enn "normale" pax.

291 seter, 29" pitch... behagelig? I don't think so.
Selv ikke forbedret luftkvalitet vil få meg til å hvile bedre under slike forhold :rolleyes:
DY er fortsatt en LCC, og komfort er ikke deres selling point. Det kan hende det blir en tanke mer behagelig enn tilsvarende forhold i en 767, men det skal lite til.

Hvor fikk du 29'' fra? Iht wikipedia blir det 32'' pitch.

296 pax in a high density 2+4+2 coach arrangement with 36" Business and 32" Coach pitch.

http://wikipedia.qwika.com/wiki/Boeing_787

Hvor fikk du 29'' fra? Iht wikipedia blir det 32'' pitch.

296 pax in a high density 2+4+2 coach arrangement with 36" Business and 32" Coach pitch.

http://wikipedia.qwika.com/wiki/Boeing_787

Kan godt være at det er en Boeing standard, men det er helt op til det enkelte flyselskab at konfigurere flyet. Jeg tvivler i øvrigt på, at der er nogen, der vil tilbyde 36'' på Business!!!

DY har senest igår sagt at deres versjon vil ha 291 seter.

Hvis 296 seter kan gi denne konfigurasjonen og pitch;

Så betyr jo det med enkel matte at det ihvertfall IKKE kan bli noe dårligere
plass enn 32'' hos DY. (med mindre de putter inn extra toaletter, kjøkken eller annet)

En annen mulighet istedenfor 2+4+2 er jo 3+2+3 som vel gir det samme resultat som over.

DY har senest igår sagt at deres versjon vil ha 291 seter.

Hvis 296 seter kan gi denne konfigurasjonen og pitch;

Så betyr jo det med enkel matte at det ihvertfall IKKE kan bli noe dårligere
plass enn 32'' hos DY. (med mindre de putter inn extra toaletter, kjøkken eller annet)

En annen mulighet istedenfor 2+4+2 er jo 3+2+3 som vel gir det samme resultat som over.

Men stadig kun med 36" på Biz - Hvilket med dagens standarden vel ikke kan kaldes biz, men kun economy+

Såfremt DY vil have Biz må det nødvendigvis gå ud over benpladsen på Y. Desuden bliver 2-4-2 vel ganske trangt i bredden.

Når det er sagt er jeg ikke sikker på at det ikke kunne være en god ide for DY at satse på Y og Y+ a la charterselskaberne og f.eks. Martinair. Kigger man lidt på andre "lavprisselskaber" som Condor, AirBerlin og Martinair så sælger de store dele af sæderne til charterselskaberne og resten som rutefly. Det ville måske kompensere for manglende feed på destinationen.

Jeg forstår dog ikke hvorfor de ikke kigger på HKT og MIA/FLL istedet for at tage kampen op med alle andre på BKK og NYC.

Ved at flyve direkte til populære feriesteder har man et godt selling-point der kan kompensere for manglende benplads, betaling for mad, bagage, sædevælg, manglende connections mv. Desuden må det være muligt at få en fast og stabil indtægt fra rejsebureauer, der allokerer sæder til pakkerejser.

Vel, sa lenge er det lite konkret info bortsett fra at det blir 5 fly med 291 seter. Hvilked config etc, dette vet vi ikke.

Björn Kjos og NAX sitt ledelse leker litt med media som virke desperate a fylle agurk-tida. Hver liten lille-bit av info stilliseres om til en stor nyhet. Da kan man egentlig bare ta hatten av NAX ledelse, fordi de utnytter dette perfekt.

Vi har ikke hört mere enn alle viste fra för. At man nevner BKK og NYC som mulige destinasjoner... For en "sensasjon" dette er!!! Dett er de to desidert störste destinasjoner, og den dummeste skole-eleve ville ha satset pa disse ogsa.

Frem til na har DY klart a holde kartene god til brysted. Det blir spennende om de forsetter slik til de endelig presenterer offisielt sine IC planer.

...Vi har ikke hört mere enn alle viste fra för. At man nevner BKK og NYC som mulige destinasjoner.......

Tja, er er vel litt motsat siden det blir baser i BKK og NYC , så får vi se hvor i Nord Europa destinasjonene kommer ?

Vi kan jo sammenligne det med den eneste kjente konfigurasjonen (meg bekjent), Ethiopian sine 787. De skal ha 270 seter totalt, i 2-2-2 og 3-3-3. De skal kun ha 24 seter i business. Legger man da til at DY skal ha 50% større business-klasse og 21 seter mer i økonomi, ja da blir det faktisk trangt. Om det blir trangt foran eller bak får tiden vise.

Hvis DY velger å gå for en "kvasi" business, så kanskje de klarer å presse inn de 36 setene på samme areal som Ethiopian har 24. Har Ethiopian 60" pitch, må DY klare seg med 40". Da sitter man igjen med 255 seter i økonomi på samme areal som Ethiopian skal ha 246. Hvis Ethiopian har 32" pitch i økonomi, må DY ha 31" for å få plass. I så fall er det business som er den store taperen, og kan egentlig bare kalles en økonomi ekstra.

Skal DY ha normal 60" business, blir det 2 rader bak dør 2. Det tar bort 4 rader økonomi, som må komprimeres lenger bak i flyet. I så fall skal Norwegian ha 255 seter på samme areal som ET har 210, dvs en pitch på 26". Vi kan vel med det konkludere med at det ikke blir 60" i business hos DY.

ETseatmap.jpg

http://www.ethiopianairlines.com/en/docs/B787/index.html

Last edited:

Kan aldri tenke meg at DY vil gå for en fullverdig business klasse.
Det krever altfor mye infrastruktur, logistikk, personell etc på bakken.
I tillegg betyr det mindre fleksibilitet og høyere risiko med tanke på
valg/bytte av destinasjoner. Og ikke minst, de vil ikke klare å tilby
like fullgod service på alle områder som f.eks SK.
Tipper derfor det blir en "folkelig business light" variant

Tja, er er vel litt motsat siden det blir baser i BKK og NYC , så får vi se hvor i Nord Europa destinasjonene kommer ?

Vi far se om det virkelig blir slik.

Jeg har store tviler at man vil velge a sette om en base i en lang som Thailand, med all den uro man har der, med all den korrupsjon. Baser i Norden er dyre, men de har en ting som Thailand ikke tilbyr: Retts-sikkerhet, stabile forhold og en system som er ikke bygget pa korrupsjon og nepotism.

Vi kan jo sammenligne det med den eneste kjente konfigurasjonen (meg bekjent), Ethiopian sine 787. De skal ha 270 seter totalt, i 2-2-2 og 3-3-3. De skal kun ha 24 seter i business. Legger man da til at DY skal ha 50% større business-klasse og 21 seter mer i økonomi, ja da blir det faktisk trangt. Om det blir trangt foran eller bak får tiden vise.

Hvis DY velger å gå for en "kvasi" business, så kanskje de klarer å presse inn de 36 setene på samme areal som Ethiopian har 24. Har Ethiopian 60" pitch, må DY klare seg med 40". Da sitter man igjen med 255 seter i økonomi på samme areal som Ethiopian skal ha 246. Hvis Ethiopian har 32" pitch i økonomi, må DY ha 31" for å få plass. I så fall er det business som er den store taperen, og kan egentlig bare kalles en økonomi ekstra.

Skal DY ha normal 60" business, blir det 2 rader bak dør 2. Det tar bort 4 rader økonomi, som må komprimeres lenger bak i flyet. I så fall skal Norwegian ha 255 seter på samme areal som ET har 210, dvs en pitch på 26". Vi kan vel med det konkludere med at det ikke blir 60" i business hos DY.

ETseatmap.jpg

http://www.ethiopianairlines.com/en/docs/B787/index.html

Hmm, hvorfor skulle DY nödvendigvis velge eksakt den samme galley lay-out som ET??? Dersom man plasserer de galleys litt annenleders, sa kan man ogsa fa smartere lösninger.

Status
Not open for further replies.
Back