Status om mulig streik i Bodø

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Status om mulig streik i Bodø

Vi er en del som skal til åpningen av museets nye utstilling i morgen. Det går greit å komme oppover, men ikke hjem hvis det blir streik.

Når og hvor kan man finne ut om det er en realitet? Noen som har noen tanker om det?
 
Re: Streiken i Bodø

Vi er en del som skal til åpningen av museets nye utstilling i morgen. Det går greit å komme oppover, men ikke hjem hvis det blir streik.

Når og hvor kan man finne ut om det er en realitet? Noen som har noen tanker om det?

Da går det vel et tog vil jeg tro;)
 
Re: Streiken i Bodø

Meklingen har frist ved midnatt i natt så det er vel senest da man får vite om det, med mindre de forhandler på overtid.
 
Re: Streiken i Bodø

Uffda, hva slags streik?
Jeg drar til Bodø tidlig neste uke på gjennomreise, og tilbake til Bodø i romjula.
 
Re: Streiken i Bodø

Meklingen har frist ved midnatt i natt så det er vel senest da man får vite om det, med mindre de forhandler på overtid.

Tidligst heller, men det jeg lurer på er hvor og når jeg får informasjon slik at jeg slipper å dra oppover for ikke å komme hjem. Dette er noe selskapene Norwegian og SAS må få inn i sine systemer. Men når?

Det er selvsagt problematisk ved overtid.
 
Re: Streiken i Bodø

Uffda, hva slags streik?
Jeg drar til Bodø tidlig neste uke på gjennomreise, og tilbake til Bodø i romjula.

Da Avinor overtok driften av flyplassen fra Forsvaret ble det besluttet at daglig drift skulle outsources til diverse private firmaer i stedet for at Avinor skulle stå for driften selv. Billig, må vite! Dette medførte at endel ansatte naturlig nok havner godt under tarifflønn (rundt 15000 i måneden har blitt nevnt) og har derved en viss rettferdig harme over dette.
 
Re: Streiken i Bodø


Da Avinor overtok driften av flyplassen fra Forsvaret ble det besluttet at daglig drift skulle outsources til diverse private firmaer i stedet for at Avinor skulle stå for driften selv. Billig, må vite! Dette medførte at endel ansatte naturlig nok havner godt under tarifflønn (rundt 15000 i måneden har blitt nevnt) og har derved en viss rettferdig harme over dette.

Uffda, har ikke følgt med på slikt og jeg kan nok få smake den på kroppen.
Har billett med DY til Bodø 17:30 den 20. Aner ikke hva plan B måtte være.
Kanskje til Evenes, med da går videre bestillinger med WF og med leiebil på dunken.
Skal langt ute i havgapet på Hinnøya i Vesterålen og dit går det ikke tog, skjønt Nordlands bussen kjører fra Bodø til Sortland, men det hjelper ikke hvis Kjos ikke får lande i Bodø.
Jaja, får fyre opp under flaksen min og se om den holder. :cool:
 
Re: Streiken i Bodø

Da Avinor overtok driften av flyplassen fra Forsvaret ble det besluttet at daglig drift skulle outsources til diverse private firmaer i stedet for at Avinor skulle stå for driften selv. Billig, må vite! Dette medførte at endel ansatte naturlig nok havner godt under tarifflønn (rundt 15000 i måneden har blitt nevnt) og har derved en viss rettferdig harme over dette.

Dette er et prøveprosjekt, og det er ikke besluttet at det skal være slik i fremtiden. De problemene man nå har kan jo være påvirke den endelige løsningen.

I "Den europeiske streiketråden" her på forumet er det blitt postet at Norwegian har sendt berørte pax info om streikefaren og at de har fått tilbud om å flytte sine reiser til i dag.

Det er jo ingen som vet noe før meklingen er over, men noen selskaper gjør tydeligvis noe.

Espen
 
Re: Streiken i Bodø

SAS melder at -600 og -700 vil betjene Bodø, mens Norwegian med sine -800 må finne andre løsninger, bl a med buss til Evenes.
Les http://www.an.no/bodo/bodo-lufthavn...k-ved-en-eventuell-streik-i-bodo/s/5-4-443618

Forresten Espen, hvor har du opplysningene om at dette bare er en prøveording? Vi har vel få eller ingen eksempler på at staten har tatt tilbake oppdrag som er satt ut til privat virksomhet...
 
Last edited:
Re: Streiken i Bodø

SAS melder at -600 og -700 vil betjene Bodø, mens Norwegian med sine -800 må finne andre løsninger, bl a med buss til Evenes.

WF vil dermed også kunne operere normalt med Q400.
 
Re: Streiken i Bodø

WF vil dermed også kunne operere normalt med Q400.

Ja, tenkte også det samme, men leser man hele artikkelen, kommer WF med en melding som er noe merkelig;
Widerøe opplyser at trafikken kan gå tilnærmet som normalt ettersom selskapets minste fly kan lande.

– Vi har imidlertid en rute fra Bergen til Bodø. Hvis det blir streik kan den ruta bli problematisk fra lørdag. Da kan den gå direkte til Tromsø, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.
 
Re: Streiken i Bodø

Ja, tenkte også det samme, men leser man hele artikkelen, kommer WF med en melding som er noe merkelig;

Mulig journalisten blander litt .. men siste jeg har sett fra infoavdelingen var ihvertfall at alle våre ruter kunne gå normalt.
 
Re: Status om mulig streik i Bodø

Hvordan rimer dette med kategori 4 da ?
Med maks lengde på 24 meter.
Nei, det rimer vel ikke i det hele tatt, men så har vel ikke kategori 4 vært nevnt, men kategori 5. Når man går inn og ser på f.eks Boeings tabell for Fire and Rescue
http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/airports/faqs/aircraftarff.pdf, får man jo en snikende mistanke om at utgangspunktet for diskusjonen har vært galt; leveransen er satt til til og med kategori 6, og da passer det plutselig godt med grensen -700 i kategori 6, og -800 som tilhører 7.
 
Re: Status om mulig streik i Bodø

Riktig som du skriver; -600,-700 og Q400 tilhører kategori 6. -800 er 41 cm for lang og tilhører kategori 7.

Men hvorfor dukker kategori 5 og 6 opp i forbindelse med streiken ?
Bodø tilhører normalt kategori 7 i visse åpningsperioder, og kategori 4 utenfor.

Se punkt 2.6. her:
https://ais.avinor.no/no/AIP/View/5/aip/ad/enbo/EN_AD_2_ENBO_en.pdf
Er ikkje Bodø open for store fly heile døgnet mao?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Status om mulig streik i Bodø

Men hvorfor dukker kategori 5 og 6 opp i forbindelse med streiken ?
Bodø tilhører normalt kategori 7 i visse åpningsperioder, og kategori 4 utenfor.
Årsaken er at i en eventuell konflikt tas ikke all brann- og redning ut, da ville vi snart fått "fare-for-liv-og-helse". Derfor trappes tjenesten ned ett trinn; fra den normale 7 til - etter det jeg tror - 6. og ikke 5. Da vil også smågrisene ryke.

Roger; som du ser er natta og deler av helg nedgradert, men gis det melding 24 timer før besøk, skal det være på plass. Men det har jo ikke hindret at Boeing 777-300 fra Air India og stormaskin fra Aeroflot å ta stopp her, uten lang varslingstid.
 
Last edited:
Back
Top