Vi er en del som skal til åpningen av museets nye utstilling i morgen. Det går greit å komme oppover, men ikke hjem hvis det blir streik.
Når og hvor kan man finne ut om det er en realitet? Noen som har noen tanker om det?
Da går det vel et tog vil jeg tro![]()
Uffda, hva slags streik?
Jeg drar til Bodø tidlig neste uke på gjennomreise, og tilbake til Bodø i romjula.
Meklingen har frist ved midnatt i natt så det er vel senest da man får vite om det, med mindre de forhandler på overtid.
Uffda, hva slags streik?
Jeg drar til Bodø tidlig neste uke på gjennomreise, og tilbake til Bodø i romjula.
Da Avinor overtok driften av flyplassen fra Forsvaret ble det besluttet at daglig drift skulle outsources til diverse private firmaer i stedet for at Avinor skulle stå for driften selv. Billig, må vite! Dette medførte at endel ansatte naturlig nok havner godt under tarifflønn (rundt 15000 i måneden har blitt nevnt) og har derved en viss rettferdig harme over dette.
Da Avinor overtok driften av flyplassen fra Forsvaret ble det besluttet at daglig drift skulle outsources til diverse private firmaer i stedet for at Avinor skulle stå for driften selv. Billig, må vite! Dette medførte at endel ansatte naturlig nok havner godt under tarifflønn (rundt 15000 i måneden har blitt nevnt) og har derved en viss rettferdig harme over dette.
SAS melder at -600 og -700 vil betjene Bodø, mens Norwegian med sine -800 må finne andre løsninger, bl a med buss til Evenes.
WF vil dermed også kunne operere normalt med Q400.
Widerøe opplyser at trafikken kan gå tilnærmet som normalt ettersom selskapets minste fly kan lande.
– Vi har imidlertid en rute fra Bergen til Bodø. Hvis det blir streik kan den ruta bli problematisk fra lørdag. Da kan den gå direkte til Tromsø, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.
Ja, tenkte også det samme, men leser man hele artikkelen, kommer WF med en melding som er noe merkelig;
Nei, det rimer vel ikke i det hele tatt, men så har vel ikke kategori 4 vært nevnt, men kategori 5. Når man går inn og ser på f.eks Boeings tabell for Fire and RescueHvordan rimer dette med kategori 4 da ?
Med maks lengde på 24 meter.
Er ikkje Bodø open for store fly heile døgnet mao?Riktig som du skriver; -600,-700 og Q400 tilhører kategori 6. -800 er 41 cm for lang og tilhører kategori 7.
Men hvorfor dukker kategori 5 og 6 opp i forbindelse med streiken ?
Bodø tilhører normalt kategori 7 i visse åpningsperioder, og kategori 4 utenfor.
Se punkt 2.6. her:
https://ais.avinor.no/no/AIP/View/5/aip/ad/enbo/EN_AD_2_ENBO_en.pdf
Årsaken er at i en eventuell konflikt tas ikke all brann- og redning ut, da ville vi snart fått "fare-for-liv-og-helse". Derfor trappes tjenesten ned ett trinn; fra den normale 7 til - etter det jeg tror - 6. og ikke 5. Da vil også smågrisene ryke.Men hvorfor dukker kategori 5 og 6 opp i forbindelse med streiken ?
Bodø tilhører normalt kategori 7 i visse åpningsperioder, og kategori 4 utenfor.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.