• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

statistikk i skandinavia

Originally posted by P.A. VIKING

OSL kan bli så stor den vil ,men det er f... bare fisken som reiser med Widebody's fra OSL.

Jeg vil ha flere store fugler.....

:D :D Fiskecharter er deilig^_^ Og husk, vi har OSL-BKK direkte med DK hver 14 dag;)

Er det noen som har tall på hvordan det ser ut med passajerantall innenriks i forhold til utenriks hos henholdsvis OSL og ARN?

Originally posted by jikswoboB

Komplex över storleken? ARN är inte längre lika potent helt enkelt. Men så länge ARN är en intressantare flygplats (enligt min mening) är det okej att OSL är aningen större...
Må si meg enig i det, moro at vi er større enn ARN i fjor, men utvalget av fly på OSL er rene sorgen.:shake

Originally posted by amatør

Originally posted by jikswoboB

Komplex över storleken? ARN är inte längre lika potent helt enkelt. Men så länge ARN är en intressantare flygplats (enligt min mening) är det okej att OSL är aningen större...
Må si meg enig i det, moro at vi er større enn ARN i fjor, men utvalget av fly på OSL er rene sorgen.:shake

Ja enig, og får en jo til å undres hva tallet hadde vært om en hadde hatt større utvalg :cool:

Originally posted by CFM

Er det noen som har tall på hvordan det ser ut med passajerantall innenriks i forhold til utenriks hos henholdsvis OSL og ARN?

Dette kan ses på http://www.plane-spotter.com/Airports/index.htm.

Tallene fra ARN og OSL for december måned er endnu ikke indregnet men ellers ser fordelingen mellem udenrigs og indenrigs for 2006 ud som følgende:

CPH: Udenrigs 91,3%, indenrigs 8,7%

ARN: Udenrigs 69,7%, indenrigs 30,3%

OSL: Udenrigs 49,1%, indenrigs 50,9%

Så der er rimelig stor fordel på fordelingen mellem udenrigs og indenrigs på de tre største lufthavne i Skandinavien - men det er vel ingen overraskelse geografien set i betragtning.

Og da er tallene for 2006 oppdatert på PLANE-SPOTTER.com

CPH: 91.2% intl (for sammenligningens skyld LHR ligger omtrent på samme andel internasjonal trafikk - 91,7% i oktober 2006)
ARN: 69.6% intl
OSL: 52,2% intl

Har en mistanke om at OSL er den hovedstadsflyplass i Europa med størst andel domestic. Kanskje bare flyplassene rundt Moskva kan gjøre OSL rangen stridig, men tall derfra er ikke lett å finne - noen som vet?

Edit: De som ligner mest på OSL som jeg har funnet, er flyplassene rundt Berlin med 61% internasjonale passasjerer.

Originally posted by LN-KGL

Og da er tallene for 2006 oppdatert på PLANE-SPOTTER.com

CPH: 91.2% intl (for sammenligningens skyld LHR ligger omtrent på samme andel internasjonal trafikk - 91,7% i oktober 2006)
ARN: 69.6% intl
OSL: 52,2% intl

Har en mistanke om at OSL er den hovedstadsflyplass i Europa med størst andel domestic. Kanskje bare flyplassene rundt Moskva kan gjøre OSL rangen stridig, men tall derfra er ikke lett å finne - noen som vet?

Edit: De som ligner mest på OSL som jeg har funnet, er flyplassene rundt Berlin med 61% internasjonale passasjerer.

Tak for det!

En anden ting som interessant at se på er fordelingen mellem antallet af lokal afgående/ankommende pax og transfer pax.

Desværre angiver svenske LFV ikke denne fordeling i deres statistik, så det er ikke muligt at udlede disse tal for ARN. Men for både CPH og OSL er det muligt at udregne denne fordeling:

CPH: (baseret på jan-dec 2006)
Lokal: 69,8% (ca. 14,5 mio. pax.), Transfer: 30,2% (ca 6,3 mio. pax.)

Pax tallet for CPH er kun ca. da CPH i deres statistik kun angiver fordelingen mellem lokal og tranfer for afgående pax.

OSL: (baseret på jan-nov 2006)
Lokal: 81,8% (ca. 14,4 mio pax.), Transfer: 18,2% (ca. 3,3 mio. pax.)

Pax tallet for OSL er baseret på et skøn for hele året ud fra ovenstående procenvise fordeling mellem lokal og transfer.

Originally posted by PP

De tallene må være feil for alle vet jo at 90% av traffikken over CPH består av nordmenn og svensker som blir tvunget av ekle SAS til fly via CPH:p

Originally posted by Someone

Originally posted by PP

De tallene må være feil for alle vet jo at 90% av traffikken over CPH består av nordmenn og svensker som blir tvunget av ekle SAS til fly via CPH:p

HaHa - ja det er jo den opfattelse som der desværre stadig er nogle som tror er virkeligheden. Ingen tvivl om at norske og svenske transfer pax bidrager til CPH's position og størrelse, men fundamentet er lokalmarkedet som er ganske stort når hele Sjælland og Sydsverige indregnes.

Back