Starfighteren i luften igjen

I dag var den oppe igjen, samme pilot, samme baksete som forrige tur. Dette var etter det jeg forstår, testflight før turen går sørover for flyshow både i Danmark og på Sola. Her er et bilde fra dagens tur, lånt fra Avisa Nordland bak betalingsmur. Bildet er ett av 18 i en serie. Avisa sendte også live fra flystasjonen, både oppstart, taxi, avgang, overflyginger og landing, krydret med F-16, og AV-8 Harrier avgang og landinger.

Attachments

• 2018-06-01+Starfighter+Jonas+Selim-5331.jpg
    2018-06-01+Starfighter+Jonas+Selim-5331.jpg
    124.8 KB · Views: 992
Jeg fikk en liten smakebit av lyden av den når den kom inn til Sola i 13-tiden i ettermiddag. Kunne høre den godt på lang avstand. Forstod det sånn at de laget et lite display også får landing.

Starfighteren står for tiden i Dakotahangaren på Torp etter en flott ankomst fra Nederland 26.juni. Noen som vet når den skal ha avgang igjen ?

Latest info:
LN STF (Starfighter) is scheduled to depart ENTO 1145 local sunday 2. Sept. for display at Notodden, Telemark Airshow.
App. 30 minutes later it will return and land ENTO for refueling and turn around for departure to ENBO.
Departure for ENBO at app. 1400 local. :nor

Og det ble det. Nydelig avgang på rwy18 med tidlig høyresving til Notodden.
30 minutter senere tilbake til Torp med en flott low approach med vertikal stigning til 10.000 fot, helt nydelig. Gjorde deretter 3-4 overflyginger med roll osv. For en maskin.
Det ble ikke noe avgang til Bodø av ukjente grunner idag.

Widerøe jet LN WEA stod på hold at Charlie mens Starfighteren rullet ut foran Widerøe etter landing på Torp idag hørtes flg på 118,65 :
Widerøe til Starfighter, ‘’du er en flott maskin’’
Starfighter til Widerøe, ‘’du er ikke så verst du heller ‘’

Ha,ha denne syntes jeg var fin.:p

Last edited:
Starfighteren landet på Torp igjen søndag 2.september etter å ha vist seg frem på Telemark Airshow på Notodden og deretter et flott show på Torp før landing.
Det kan vise seg nå at flyet blir stående på Torp en stund. Hørte at det skal parkeres på vestsiden i en hangar der.

Da var Starfighteren ferdig i sør for denne gangen. Har fått med meg alle tre seansene her på Torp i sommer. Ankomst Torp fra Nederland 26.juni var fantastisk med litt show før landing. Så avg. og landing søndag 2. Sept. i forbindelse med Notodden airshow. Idag 15. Sept. dro den avgårde til Bodø. Herlig avg. 09:37 på 18 og flott overflyging på 36 før den stakk nordover.
Håper vi snart kan se den igjen.

Last edited:
Den fløy nettopp over Oslo nå (lørdag kl.09.45). Jeg fikk sett og ikke minst hørt den! Det var fantastisk å høre og se den igjen!!
Jeg ser på FR24 at den er på vei nordover nå.

Last edited:
Fint og høre at den er vel hjemme.
Altså 1:13 fra Torp til Bodø er bra, inkl. at den tok av på 18 på Torp og gjorde en æresturn over Sandefjord før den stakk nordover.

Ja, 1:13 er bra, og den brukte i tillegg ekstra tid før den landet. Den kom inn fra øst, gjorde en høyhastighets overflyving mot vest, snudde, og tok en standard "jagerflylanding"; dvs inn fra vest, høyresving i høyde med tårn, downwind, finale og deretter full stop.

Back