Starbucks kommer til OSL

Fint tilskudd til det utrolig rikholdige tilbudet vi allerede har i Oslo. Jeg for min del foretrekker lokale kaffebarer fremfor Starbucks såfremt det lar seg gjøre.
Det er jo et stort marked i Norge, med stor konkurranse fra etablerte kjeder. Men det er klart at når McDonalds av kaffekjeder kommer, så trenger de ikke bruke mye penger på PR for å trekke folk.

Starbucks er greit nok, men jeg er nok bortskjemt med bedre kaffe her i Tromsø på Kaffebønna (uten at det hjelper de som er på OSL mye...)! :-) Utenlands er det greit å ha Starbucks, for man vet iallefall at man jevnt over får brukbar kvalitet.

Merkelig plassering. De ville jo fått mye større omsetning ved å ha den ved avgang?

Merkelig plassering. De ville jo fått mye større omsetning ved å ha den ved avgang?

Det er vel ikke noe rarere at den åpner der enn et annet sted? Skal ikke kafeen på ankomst være Starbucks, må den være noe annet, og det er vel like unaturlig å åpne en KaffeKongen der?

Håper det ikke tar så lang tid før man finner Starbucks cafeer i Oslo sentrum også.

Kan ikke si at jeg synes det er noe savn i Oslo sentrum akkurat. Der finnes det vel hundre som er like bra eller bedre. Men at det finnes kaffemuligheter hvor du er garantert over middels kvalitet på en del trafikknutepunkter er bra. Så sånn sett ønsker jeg Starbucks velkommen. For Narvesen, 7-elevensen og Deli Delucasen har elendig kaffe.

Valget når jeg er rundt Oslo S/Jernbanetorget/bussterminalen og skal reise med buss, trikk, t-bane, tog eller flytog er uansett enkelt: Stockfleth's på Oslo City er milevis bedre enn alle andre trafikknutepunktkaffesteder. Med egenimportert og selvbrent kaffe og ekte baristaer. De selger bare "to go".

Last edited:
Skal ikke kafeen på ankomst være Starbucks, må den være noe annet, og det er vel like unaturlig å åpne en KaffeKongen der?

Når en internasjonal kjede kommer så skulle en tro at en vil ha best mulig plassering. En lokal kaffemann kan være hvor som helst. På Arlanda er den jo i transitthallen.

Når en internasjonal kjede kommer så skulle en tro at en vil ha best mulig plassering. En lokal kaffemann kan være hvor som helst. På Arlanda er den jo i transitthallen.

På OSL får man plass i forhold til hva man betaler, dessuten er det heller ikke Starbucks som driver sjappa, men SSP gjennom franchise

At det er franchise har mindre å si, ser for eksempel ikke på McDonald's som noe annet enn McDonald's selv om de ikke eier noen steder ;) .

På OSL får man plass i forhold til hva man betaler, dessuten er det heller ikke Starbucks som driver sjappa, men SSP gjennom franchise

Såvidt meg bekjent er det slik at Starbucks eier & driver ca halvparten av alle Starbucks-kafeene rundt omkring i verden. I US og i Canada tror jeg de i all hovedsak driver butikken selv (og muligens det samme i UK - de kjøpte iallefall i sin tid opp en rekke kaffebarer i England fra Seattle Coffee Company).

Såvidt meg bekjent er det slik at Starbucks eier & driver ca halvparten av alle Starbucks-kafeene rundt omkring i verden. I US og i Canada tror jeg de i all hovedsak driver butikken selv (og muligens det samme i UK - de kjøpte iallefall i sin tid opp en rekke kaffebarer i England fra Seattle Coffee Company).

Jepp, men på OSL er det SSP som skal drive den

Jepp, men på OSL er det SSP som skal drive den

Mitt poeng var ganske enkelt at dette er like mye Starbucks som 50% av alle verdens kafeer som fremstår som Starbucks...;) Om det er SSP, eller MH Alshaya WLL som driver på lisens i midt-Østen, spiller kanskje ikke så stor rolle siden dette er en fremtredende måte for Starbucks å organisere sin virksomhet på. Det er fortsatt en del av den verdensomspennende kaffekjeden Starbucks.;)

Back