Star Alliance Upgrade Awards - God value?

ILS2

ScanFlyer Gold
Jeg klarte som vanlig ikke å dy meg da LH-group på ny dro i gang gladsalg i Business Class. Denne gang ble det OSL-ZRH-SFO-SEA-ORD-ZRH-OSL for den meget fine prisen av 9990 kr. Jeg begynte deretter å leke litt med Star Alliance Upgrade Awards-funksjonen til EuroBonus, som utrolig nok fungerer(!), og jeg fikk tilbud om å oppgradere fra Z til F for 50.000 poeng hver vei (ZRH-SFO / ORD-ZRH) - 100.000 EB-poeng totalt. Det betyr 9990 kr + 100.000 poeng for å fly F på transatlantisk, mens det er US Domestic F på SFO-SEA og Z på intraeuropeisk. Mener folket at det er verdt de ekstra poengene?

I utgangspunktet kunne jeg heller tenkt meg å svi av 145.000 poeng på en bonusbillett i First Class til f. eks. SFO, men jeg har forstått at tilgjengeligheten er nesten lik null...? Med tanke på at jeg tjener inn ca 30.000 poeng på denne reisen, blir "tapet" på kontoen på ca 70.000. Har fortsatt mer enn nok til den nevnte 145.000-reisen, men liker ikke å bruke poeng med mindre det er ok value for poengene.

Så hva mener øvrige eksperter? Skal jeg nyte LX F begge veier?

Spørsmål 2:
Ved ankomst ZRH (fra ORD) har jeg en relativt lang layover. Hvis jeg oppgraderer til F med Star Alliance Upgrade Awards, får jeg da tilbringe dagen i LX First Class Lounge?

Oppgrader på den ruten som du har planer om og evne til å sove minst. Hvis du sover er det jo temmelig bortkastet å fly F og jeg sover i alle fall veldig godt på C med LX. Jeg har veldig begrenset F-erfaring, men fløy F PVG-SFO med UA tidligere i høst og sov bort hele greia. Kunne likegodt ha holdt meg til C, men nå er jo ikke softproduktet til UA noe å skryte av. Grei mat og godt utvalg av viner, men ingen tøfler eller pysj!!!!!

Har tatt begge disse flightene i F tidligere. ZRH-SFO er jo en svært lang dagflight, mens ORD-ZRH er jo en relativt kort nattflight. Ville helt klart brukt 50k på å oppgradere ZRH-SFO om du har poengene tilgjengelige, mens på ORD-ZRH ville jeg fortetrukket å sove i Business Class. Har aldri brukt Upgrade Awards, men jeg vil jo anta at du får samme privilegier som andre i F, dvs. tilgang til First Class Lounge, egen sikkerhetskontroll og transport ut til flyet.

Personlig er jeg fornøyd med å brenne av EBpoeng for oppgradering til LX F, selv om det er nattflight.
Det jeg har blitt fortalt og har opplevd er at man har tilgang til first class lounge også ved ankomst ZRH.

Heldiggris som klarte å fikse LX-seter i Z-klasse gjennom LH-salget. Lufthansa tillater jo ikke oppgradering for poeng fra Z. Enig med de som foreslår F ZRH-SFO og C på ORD-ZRH. Tar du F på hjemveien er du jo forpliktet til å drikke hele natten, og det blir slitsomt når du kommer hjem...

Oppgraderingen med poeng gir deg fulle F-rettigehter. Siden LH tillater bruk av F-lounge når du er i transitt etter en F-reise, er jeg temmelig sikker på at du kan kose deg i godstuen. Tror imildertid ikke du blir hentet i Panemera ved flyet ved hjemreise.

Jeg brukte F loungen i zrh ved ankomst nylig, og angret litt på at jeg hadde lagt inn litt ekstra tid der, jeg ikke var så veldig lounge sugen etter en lang flight i F. Loungen er litt liten, men har jo god mat og drikke samt et rom med seng. og ikke mange folk når jeg var der. Ville nok satt mer pris på det hvis det var før en lounghaul, ikke etter.
tror jeg også som nevt ville vurdert å bruke poeng på oppgradering til sfo men ikke på returen.

Update:
Idag tikket det inn en 'Seat altert' fra Expertflyer om at det hadde åpnet seg opp ledig kapasitet på ZRH-SFO i F (awards), og ettersom EuroBonus-medlemmer ikke har tilgang via Star Alliance Upgrade Awards-skjemaet i perioden slutten av feb - slutten av mars, tenkte jeg at dette ville ordne seg greit via SAS medlemsservice.

Så feil kan man ta...

Beskjeden man fikk på telefon - også etter å ha dobbeltsjekket med EuroBonus - var at det ikke er mulig å bestille Star Alliance Upgrade Awards i denne perioden, ei heller på telefon. Akkurat det finner jeg smått utrolig! :rolleyes:

Konspiratoriske tanker i hodet mitt får meg til å tro at dette sammenfaller med SAS' varslede endringer for EuroBonus - tilfeldigvis i slutten av mars det også - der jeg helt klart forventer høyere uttakspriser for bonusreiser (Star Alliance og SAS), Star Alliance Upgrade Awards og kanskje også stand-by oppgradering med SAS.

Jaja, godt at LX har ny Business Class, som SK virker å ha skrinlagt, så jeg skal nok overleve turen likevel ;)

Update 2
Fått bekreftet fra noe sikrere hold enn medlemsservice at det ikke er mulig med Star Alliance Upgrade Awards i denne perioden - heller ikke på telefon. Det som stod på sas.no er misvisende og vil bli rettet opp i.

Får satse på et skikkelig lykketreff av en op-up p.g.a. EBG-status. Flyet er nullet ut i alt av Economy-klasser + Z-klasse, så er nok rimelig fullt. Får bare håpe at det er fullstendig tomt for SENs ombord ;)

Last edited:

Får satse på et skikkelig lykketreff av en op-up p.g.a. EBG-status. Flyet er nullet ut i alt av Economy-klasser + Z-klasse, så er nok rimelig fullt. Får bare håpe at det er fullstendig tomt for SENs ombord ;)

Du skulle utnyttet EBG->FBG->SEN statusmatch rundansen i fjor da.... :headbang

Upgrade awards er tilbake på sas.no, så da ble det 2K i stedet for 4A på ZRH-SFO for mitt vedkommende. Bør bli en bra tur :)

Har du link til hvor det gjøres på sas.no ?
1. Logg deg inn på din profil på SAS.no
2. Klikk på 'mine Eurobonus-sider'
3. Velg 'Bestill oppgradering'
4. Fyll inn info

Merk at det er begrenset hvilke klasser man kan oppgradere fra. Dette varierer fra selskap til selskap. F. eks. kan man oppgradere til First med Z-klasse hos Swiss, men ikke med Lufthansa (begge eid av LH-group).

Det er også avhengig av at selskapet har tilgjengelige seter for bonusreiser/oppgradering. Det er altså ikke nok at det bare finnes ledige seter i kabinen.

Back