Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng

BårdK

ScanFlyer Silver
Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng

Mod note: Splittet fra Optiontown-tråden
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=73591

Håper ikke dette blir OT, men er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan bruke EGB-poeng til oppgradering fra ec. eller ec. extra til business på Star Alliance medlemmer andre enn SAS. Så vidt jeg har forstått reglene til SAS er det bare ved innsjekk eller gate kan man gjøre det hos de, mens flere av de andre medlemmene tilbyr oppgradering tidligst en måned før avreise - da blir vel muligheten til å få oppgradert mye større enn hos SAS.

Last edited by a moderator:
Re: Optiontown en flopp?

Håper ikke dette blir OT, men er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan bruke EGB-poeng til oppgradering fra ec. eller ec. extra til business på Star Alliance medlemmer andre enn SAS. Så vidt jeg har forstått reglene til SAS er det bare ved innsjekk eller gate kan man gjøre det hos de, mens flere av de andre medlemmene tilbyr oppgradering tidligst en måned før avreise - da blir vel muligheten til å få oppgradert mye større enn hos SAS.

Mere info her: http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Innen-Star-Alliance/

Re: Optiontown en flopp?

Ja, men New Zealand er det eneste selskapet hvor det står hvor tidlig du kan oppgradere (tidligst 28 dager før avreise), hvordan finner jeg ut av reglene hos de andre Star Alliance medlemmene?

Re: Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng

For de fleste selskaper mener jeg det må være ledige seter i awardbookingklassen. Tror det ikke er noen andre begrensninger på tid enn 330 dager.

For de fleste selskaper mener jeg det må være ledige seter i awardbookingklassen. Tror det ikke er noen andre begrensninger på tid enn 330 dager.
OK, da sjekker på selskapets hjemmeside om det ledig på businessklasse. Bestiller så en billett på ec. eller economy extra - og med en gang jeg har fått utstedt billetten kan jeg oppgradere til business vha. SAS-poeng. Er det så enkelt?

OK, da sjekker på selskapets hjemmeside om det ledig på businessklasse. Bestiller så en billett på ec. eller economy extra - og med en gang jeg har fått utstedt billetten kan jeg oppgradere til business vha. SAS-poeng. Er det så enkelt?
Nei. Det er nesten bare de aller dyreste økonomibillettene som gir rett til oppgradering. Disse billettene er så pass dyre, at det i mange tilfeller finnes fixed buisness billetter som er like billig eller billigere. Dermed er det forsvinnende lite å hente på å oppgradere med poeng hos andre *A selskaper.

Som Hickok er inne på, oppgradering hos Star Alliancepartnere ved hjelp av Eurobonuspoeng er både dyrt og vanskelig, og i det hele tatt ikke spesielt lurt

OK, takk for klare svar. Da ble jeg litt klokere. Men hvis jeg skal benytte SAS-bonuspoeng (110K er det vel) for å kjøpe en bonusbilett t/r Nordamerika hos et *A-selskap (SAS flyr ikke dit jeg skal, San Diego eller Los Angeles):
1) har de samme "kjipe" opplegget som SAS hvor det tilsynelatende er få seter som kan kjøpes vha. poeng?
2) kontakter jeg SAS EB eller det akutelle flyselskapet?

OK, takk for klare svar. Da ble jeg litt klokere. Men hvis jeg skal benytte SAS-bonuspoeng (110K er det vel) for å kjøpe en bonusbilett t/r Nordamerika hos et *A-selskap (SAS flyr ikke dit jeg skal, San Diego eller Los Angeles):
1) har de samme "kjipe" opplegget som SAS hvor det tilsynelatende er få seter som kan kjøpes vha. poeng?
2) kontakter jeg SAS EB eller det akutelle flyselskapet?

1) Ja, og det kan godt være enda færre tilgjenglige seter tilgjenglig på andre *A-partnere
2) Skal du bruke EB-poeng skal du alltid kontakte SAS

Ja, 110k i Biz.
1) Ja, begrænset antal sæder
2) Du skal kontakte SAS EuroBonus

Oppgradering av Star Alliance Tur med EB

Hei,
hvordan i teori oppgraderer jeg en flytur booked e.g. med LH via EB? Går det bare med EB hvis booking skjedde via SAS sin nettside, eller finner jeg samme fly på SAS.no etter bestilling?

Takk

Re: Oppgradering av Star Alliance Tur med EB

Hei,
hvordan i teori oppgraderer jeg en flytur booked e.g. med LH via EB? Går det bare med EB hvis booking skjedde via SAS sin nettside, eller finner jeg samme fly på SAS.no etter bestilling?

Husk at oppgradering med Star Alliance kun kan gjøres på de dyreste billettene. (For Lufthansa er det kun Y og B i economy) Ofte kan man finne billigere businessbilletter.
http://www.sas.no/eurobonus/bruk-poeng/oppgradering/oppgradering-med-star-alliance/

Back