• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Stadig mer av OSL-CPH produseres av Oslo-basen?

Someone

Moderator
Medlem
Gjorde et rask søk på OSL-CPH fremover og det virker som statid mer av denne produksjonen nå foretas av Oslo-basen. Tidligere var jo 100% operert av det som tidligere het SAS Danmark, før nok et CAU-stunt gjorde at det ble 50:50 fordeling. Men når man ser på sas.no så ser det ut som om nå 9-10 daglige flyginger er SK14xx og operert med 737ere, mens kun 3-4 er SK4xx og operert av Airbusser og MDer

Det syens jeg er tydelig å se. Inntil for ikke så lenge siden, synes jeg nesten alltid det var minst en Airbus og/eller MD-80 å se når man sneide gjennom OSL, mens det nå er et sjeldent syn.
Synd for oss som er glad i å se på fly, men kanskje bra for regulariteten!?

Det syens jeg er tydelig å se. Inntil for ikke så lenge siden, synes jeg nesten alltid det var minst en Airbus og/eller MD-80 å se når man sneide gjennom OSL, mens det nå er et sjeldent syn.
Synd for oss som er glad i å se på fly, men kanskje bra for regulariteten!?

Den her må du sgu lige uddybe.... "Bra for regulariteten" ??? Så vidt jeg ved opererer den danske base da med ganske fin regularitet, eller er der noget jeg har misforstået???

Ja, denne utviklingen tydeliggjores ved vinterprogrammets start i fjor høst og skyldes i hovedsak at den norske divisjonen har hatt bedre flykapasitet enn den danske.

Lidt synd at der benyttes B737-683 på visse afgange...især næste lørdag på SK1458 !!!
Skulle nemlig gerne med den nordpå
Hilsen
Ole

Den her må du sgu lige uddybe.... "Bra for regulariteten" ??? Så vidt jeg ved opererer den danske base da med ganske fin regularitet, eller er der noget jeg har misforstået???

Utvilsomt, men selv en liten forsinkelse kan være skadelig for de mange som skal videre fra CPH. Sist jeg fløy OSL-CPH var flyet fra CPH forsinka med over 15 minutter, og med en times overgang i CPH var det ikke så hyggelig. (De gjorde opp for det og landet i rutetiden, men uansett.)

Utvilsomt, men selv en liten forsinkelse kan være skadelig for de mange som skal videre fra CPH. Sist jeg fløy OSL-CPH var flyet fra CPH forsinka med over 15 minutter, og med en times overgang i CPH var det ikke så hyggelig. (De gjorde opp for det og landet i rutetiden, men uansett.)

Men hvad er relevansen ift. om det er DK eller NO der producerer OSL-CPH. DK har vel ikke dårligere regularitet end NO. Og hvis du lander på rutetid er det vel ikke noget problem overhovedet. Små-forsinkelser sker hele tiden for alle og har ikke noget med flytypen eller hvem der producerer at gøre. Ofte vil der være tale om meget trafik el.lign, som rammer alle og er noget man ikke har indflydelse på.

Hvis man er nervøs for korte connections eller bliver stresset over det, så skal man ikke booke billetter med 1 times connection. Men i sådanne tilfælde, så vær glad for at du fløj med SAS - der har en af verdens bedste on-time-performances og ikke mindst tager godt vare på dig hvis der sker forsinkelser og ombooking er nødvendig.

Dette har som sagt ingenting med regularitet å gjøre! Transfertiden på Kastrup har for øvrig nettopp blitt redusert til 30 minutter.

Vet i alle fall at det var anbefalt her å søke seg til 737 avganger mellom OSL og CPH når det var streikefare for noen uker siden. Det førte til at flere fortsatt gjør det samme, for som en sa "CAU finner nok snart på noe mer". Jeg vet ikke hvor rett han har i det, men fakta er at det finnes folk rundt om som faktisk unngår danske flighter.

Vet i alle fall at det var anbefalt her å søke seg til 737 avganger mellom OSL og CPH når det var streikefare for noen uker siden. Det førte til at flere fortsatt gjør det samme, for som en sa "CAU finner nok snart på noe mer". Jeg vet ikke hvor rett han har i det, men fakta er at det finnes folk rundt om som faktisk unngår danske flighter.

Tror virkelig ikke den jevne reisende bevisst velger "norske" eller "danske" SK flighter. Tror de aller, aller fleste av SAS' kunder ikke engang vet forskjellen.

Tror virkelig ikke den jevne reisende bevisst velger "norske" eller "danske" SK flighter. Tror de aller, aller fleste av SAS' kunder ikke engang vet forskjellen.

Nei, det er vel stort sett bare oss flynerder som vet slikt.:lol:

Men hvad er relevansen ift. om det er DK eller NO der producerer OSL-CPH. DK har vel ikke dårligere regularitet end NO. Og hvis du lander på rutetid er det vel ikke noget problem overhovedet. Små-forsinkelser sker hele tiden for alle og har ikke noget med flytypen eller hvem der producerer at gøre. Ofte vil der være tale om meget trafik el.lign, som rammer alle og er noget man ikke har indflydelse på.

Stemmer, men *hvis* man er avhengig av at flyet fra Danmark kommer i tide så kan det oppstå krøll. Spesielt når transfertiden er blitt kortere.

Hvis man er nervøs for korte connections eller bliver stresset over det, så skal man ikke booke billetter med 1 times connection.

Jeg skulle ønske det, men ofte har jeg stort sett ingen valg, som når morgenavgangene fra både OSL og CPH er for tidlige for å rekke dem fra TOS. (Altså enten SAS med korte connections eller bytte av flyselskap på OSL, som jeg helst skulle unngå mesteparten av året.)

Men i sådanne tilfælde, så vær glad for at du fløj med SAS - der har en af verdens bedste on-time-performances og ikke mindst tager godt vare på dig hvis der sker forsinkelser og ombooking er nødvendig.

Joda, her kunne jeg ikke være mer enig, det er faktisk årsaken til at jeg generelt foretrekker SAS. Men her går vi sikkert litt OT.

Jeg mente ikke å sette SAS sin service i tvil, men ville bare påpeke at det er mulig at overføringen av ruten kan i prinsipp gi utslag på dette området. Ikke mer enn det.

Og det var vel dette jeg tenkte på med min uttalelse lenger opp!
Men - la oss for guds skyld ikke la dette også ende opp med en Danmark mot røkladiskusjon. Det var ikke min intensjon, så la den ballen ligge død - det har vært oppe mer enn nok i andre poster :71:
:DEN:cheers::nor

De få som aktivt vil reise med "norske fly" oppveies sikkert av de (av oss) som gjerne vil reise med noe annet enn 737 :D

Jeg prøver i den grad det er mulig å reise med danske fly, bedre mat og bedre øl ombord, samt en og annen MD er en bonus. Men skal jeg hjem så gidder jeg ikke vente en time ekstra på å fly dansk altså :p

Der har ikke været strejkefare for nogle uger siden - hvor har du det fra? Venligst hold jer til fakta. På intet tidspunkt har SAS-personalet truet med strejker ifm. de overståede forhandlinger.

De få som aktivt vil reise med "norske fly" oppveies sikkert av de (av oss) som gjerne vil reise med noe annet enn 737 :D

Jeg kunne heller ikke forestille mig, at der skulle være mange som aktivt vælger norske fly - det ville da være dumt at begrænse sit valg af afgange med den begrundelse. Og ja - vil også foretrække en MD80 fremfor 737 any day.

Stemmer, men *hvis* man er avhengig av at flyet fra Danmark kommer i tide så kan det oppstå krøll. Spesielt når transfertiden er blitt kortere.

Men de norske fly producerer vel også noget inden de flyver til København på visse afgange. Om flyet kommer det ene eller andet sted fra har vel ingen betydning. Forsinkelser pga. trafik kan alle afgange komme ud for og langt hen ad vejen har man taget højde for det i fartplanen. Du vil oftest opleve at du lander på tid på din destination, selvom afgangen er lidt forsinket.

Jeg prøver i den grad det er mulig å reise med danske fly, bedre mat og bedre øl ombord, samt en og annen MD er en bonus. Men skal jeg hjem så gidder jeg ikke vente en time ekstra på å fly dansk altså :p

Alt av mat å drikke på alle SAS flyvninger er nå likt i alle 3 land. Carlsberg også på Norsk innenriks. :-)

Back